Longeringstips till ridtravare

B

Baraemma

Hej!

Jag kommer i nästa helg att ta en 7 årig ridtravare på foder, hon har stått ett tag nu och har för 2 dagar sedan blivit korrigerad utav en kiropraktos då hon hade låsta muskler bla i bogen samt blivit knäkt i korsryggen + lite laserbehandling. Den här fröken behöver med andra ord lite igångsättning som jag hade tänkt å börja med promenad, skritt och longering. Hon behöver bygga upp sina muskler och därför rekomenderade kiropraktorn longering.

Nu är det så att jag inte har någon erfarenhet utav detta så jag undrar HUR jag ska börja? Det som är aktuellt är endast skritt för tillfället! Hon älskar att bli longerad..

All hjälp mottages med glädje :)

Sv: Longeringstips till ridtravare

Jag skulle rekommendera tömkörning istället för longering. Eftersom du bara ska skritta henne blir longering ganska meningslöst medans du i tömkörningen kan snirkla runt, göra skolor och jobba henne mer.

Även jag tycker att tömkörning är bättre än longering, just eftersom du i tömkörning kan göra mer än "bara" gå runt på volt - och det tror jag är bättre för hästens uppbyggnad av muskler. För jag antar att anledningen för longeringen är för att inte belasta ryggen för mycket?
Med tömkörningen kan du, som sagt, arbeta hästen mer, träna mer på hjälperna, ställningar, volter, raka spår, bommar, m.m. Vilket man till viss del även kan göra i longeringen, men inte på samma sätt, och jag tycker personligen att man får en bättre, trevligare kontakt med hästen om man tömkör...

När jag var liten och hade en shettis att tömköra brukade jag bygga labyrinter av bommar på marken som jag sedan körde igenom (att shettisen var glad för att hon slapp lyfta på fötterna över bommarna är en annan femma:p), jättekul och man inser hur dåligt/bra man styr... Man kan använda bommar eller koner att markera upp små banor/övningar med, men tänk på att inte bygga för tight i början, hellre för lätt så att du och hästen hinner med...
Skritt över bommar kan ju också vara nyttigt...

Hoppas att du förstår vad jag menar med mitt svammliga inlägg...;)

Haha jo jag förstår :) Tanken slog mig faktiskt efter att jag skrev inlägget att just longering i skritt kanske inte är det roligaste varken för mig eller pållan :P Så tömkörning får nog bli det vi kör med i stället. Och precis som du skriver så är det för att inte belasta hennes ryggmuskler (det lilla hon har) för mycket. Tänkte variera promenader & tömkörning med och utan bommar nu i en månad innan jag sitter upp och skrittar ut. Sen så vet man ju inte det kan behöva ta mer tid än så också, det får vi ju se. Men planen är en månad i nuläget :)

Hon är fasligt otränad, gick 15 starter på travbanan tjänade 7000:- så det var inte riktigt hennes grej kan man ju säga! Så jag ska grundutbilda henne samt börja från ruta ett och bgga upp hennes muskler. De enda som hon har i nuläget är "travarmusklerna" bakpå låren. Några tips sådär förutom det vi just har diskuterat på hur jag bäst och mjukast kan ge henne en bra start och en chans att få fina och välformade muskler? Klättring hade jag tänkt mig men det är inte aktuellt ännu iaf.. ;)

skynda låångsamt säger jag :)
när du väl börjat rida så skritta i evigheter, det kanske inte låter superkul, men med tanke på vilket jobb du har framför dig så är det väldigt tacksamt att kunna skritta dessa tävlingsmaskiner trötta, om det så tar 2-3 timmar ;)

Mitt tips är att jobba hästen med pessoa-inspänning. Pessoasystemet gör att hästen får "uppleva" sin kropp på ett nytt sätt och hjälper den att sänka huvudet och flytta in bakbenen. Jag har jobbat många travare med detta och tycker att det fungerar utmärkt. Jag tror att det har stor verkan även om man bara skrittar, men längre fram också när man tränar övergångar.

Men kanske en dum fråga, är det inte lite väl tufft att börja med pessoa-inspänning nu när jag ska sätta igång henne och att hon måste bygga upp sin "grundmuskulatur" först? :crazy:

Hur tufft det blir avgör du:) I början räcker det ju att inspänningen håller om din häst. Jag tänker lite utifrån TTEAM-tänk att hästen får en upplevelse av var den har sin kropp. Många travare är ju snabbt inkörda och därefter selade på gången, ut och trava och trava in i stallet, farten, inte formen är det primära (oftast). När hästen får gå med pessoa känner den hela sin kropp, även om du spänner in löst får den ju en uppfattning om att när den höjer huvudet påverkar det bakbenen, exvis. Min känlsa är att det är ett bra stöd för ambitiösa hästar, som travhästar faktiskt ofta är, att lära sig vad det är man förväntar sig av dem på ett bra sätt. De får ju chans att gå och prova lite olika stilar lite på egen hand eftersom systemet reglerar sig själv direkt när något händer. Du behöver ju själv inte göra så mycket utan bara låta hästen jobba (tänka)på egen hand. Bra tycker jag...

Jo det är dumt med en så otränad häst som ska rehabas. Dumt på alla kan jag tycka. Den rycker ju hästen i munnen för varje steg den tar iom att munnen är direkt förbunden till bakbenen. Du kan få en häst som kryper bakom bettet bara. Den här är ju vad jag förstår helt oskolad med.

Börja du tömköra den vanligt i skritt. Du kan också longrein:a eller jobba den i träns från marken a la AR/barock. Det kan vara ett bra sätt att lära en oskolad häst vad den ska göra. Att gå över kavaletti/bommar är också bra för den.

VB-travare har ofta en väldig vilja att arbeta. Men de har lite annan kropp än halvblod och lite svårigheter pga det och om de gått uppchekade mycket sätter det med spår.
Det är svårare att skola om en häst än bara rida in en helt orörd.

Lycka till med din häst och låt det ta tid! Det lönar sig i längden.

Tror att det är en vanlig missuppfattning att "hästen behöver muskla sig för att kunna ditt eller datt (ofta galoppera när det gäller fd. travare)". Det är oerhört sällan en häst är så omusklad att den inte orkar galoppera utan det har snarare med koordination och kroppskontroll att göra. Tänk dig att du är högerhänt och någon plötsligt ber dig skriva supersnyggt med vänsterhanden, går inte jättebra men det är inte för att man inte har muskler i handen utan för att man inte van att använda handen till sådana rörelser.

Pessoasystem och liknande drar mest hästen i munnen när den rör bakbenen utan jag föredrar tömkörning med ledande töm i stället för longering på volt då det faktiskt går att ta halvhalter och ge eftergift. Ut och gå i skogen och bomarbete för att lära hästen var den har fötterna.
Var sen supernoga med att hitta en sadel som passar när du börjar rida, har hästen problem med spänningar så ber man om ännu mer problem om man inte har en sadel som ligger perfekt.

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 641
Senast: Josofinito
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 372
Senast: sandrafors
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat