Longeringen gick käpprätt åt.. h*vete.

loobah

Trådstartare
Idag tänkte jag longera min medryttarhäst, men det gick inte alls som planerat. Stället för att gå runt mig så brallade han först lite. Visst tänkte jag, men sedan började han stegra sig mot mig! :eek: Och typ hoppa mot mig också. Så jag vek såklart undan (så att han vann kanske?)

Och släppte honom, då börjar han bralla och springa i cirklar. (han går ensam i hagen, kan bero på det?) Så jag gick faktiskt ut där ifrån för att det blev direkt farligt för mig att vara där. Sedan tog jag honom igen, och ledde honom istället. Och han backar bara jag går mot honom, och jag behöver inte ta i honom alls då, eller ha honom "kopplad". Han går också efter mig hela tiden på volten. Men såfort jag kommer utanför så lyder han inte alls. Utan kastar sig över allt ätbart och jag har inte en chans, trots bett i munnen!

Jag vet inte vad jag ska göra och vad beror det på? :eek:
 
Sv: Longeringen gick käpprätt åt.. h*vete.

Ingen som kan hjälpa mig ens på NH forumet?
passar på att putta fram tråden också.
 
Sv: Longeringen gick käpprätt åt.. h*vete.

Longering är en dominant "övning". Du driver hästen och det är inte alla hästar som acceterar, eller förstår, detta.

Jag föreslår att du pratar med hästens ägare och frågar denna om han/hon kan hjälpa dig. Om denna inte longerar sin häst så rekommenderar jag dig att prata med en NH-tränare och få hjälp. Att ge lektioner över nätet är både omöjligt och farligt.
Omöjligt eftersom jag som tränare inte kan se hästens reaktioner, och därmed inte avläsa situationen eller ge instruktioner i rätt tid, och farligt därför att jag inte vet hur pass bra du kan ta åt dig av lektkionerna och därmed riskerar att bli skadad om hästen sätter sig upp mot det du föreslår.
 
Sv: Longeringen gick käpprätt åt.. h*vete.

Jag har aldrig förstått det där med dominant övning....NÄR blir den dominant? För vanlig longering "känner" inte jag att skulle vara dominans med.

Vi longerar ju inte travarna så mycket, mera att dom får lära sig den under inkörningen, om dom protesterar så gör dom det för att dom inte förstår vad jag vill första gångerna...aldrig annars...klart skulle man traggla för länge så kommer väl protester men inte är väl det "dominans" ???

Är det den "drivande" kraften som ses dominant , eller kan nån/du förklara för mig.....

TS...är du säker på att hästen fattar , eller är du säker att den inte är öm i kotorna eller framknäna( det är ju också en anledning till varför en del protesterar...smärta)
 
Sv: Longeringen gick käpprätt åt.. h*vete.

Somliga övningar klassas som dominanta pga. den kroppsliga position som människan.

Vid longering har människan samma position som en hingst som driver en häst. Den som står i mitten behöver inte göra något ansträngande medans hästen som drivs får springa runt.

Dessa positioner används i flockbeteendet hos en häst.

Om man gör rätt vid inträning av longering kommer det inte bli några problem eftersom hästen kan skilja på dominant och icket dominant.

Det problem som kan uppstå är om någon försöker longera en häst som vanligt och denna häst inte är longerad förr. Eller mycket hög i rang och därför tar longeringen som drivande/utmanande.


Vilket leder mig till att du, troligtvis, gör rätt Martha när du lär in longering.

Närmare än så kan jag inte förklara utan att dra upp en mängd andra saker inom position, flockbeteende och rang. Och det vill inte mina handleder idag. Idag är de stela och vill inte skriva.
 
Sv: Longeringen gick käpprätt åt.. h*vete.

Longering är en dominant "övning". Du driver hästen och det är inte alla hästar som acceterar, eller förstår, detta.

Jag föreslår att du pratar med hästens ägare och frågar denna om han/hon kan hjälpa dig. Om denna inte longerar sin häst så rekommenderar jag dig att prata med en NH-tränare och få hjälp. Att ge lektioner över nätet är både omöjligt och farligt.
Omöjligt eftersom jag som tränare inte kan se hästens reaktioner, och därmed inte avläsa situationen eller ge instruktioner i rätt tid, och farligt därför att jag inte vet hur pass bra du kan ta åt dig av lektkionerna och därmed riskerar att bli skadad om hästen sätter sig upp mot det du föreslår.

Nejnej! det förstår jag. Att du inte kan ge lektioner över nätet, det är ju självklart smått omöjligt. Vi har inte pratat om det, men jag vet att han brukar longeras ibland. Och jag tänkte göra det för att han skulle få springa "fritt" och tränas utan ryttare på ryggen.
Sätter han sig alltså upp mot mig, och utmanar mig? för det kändes verkligen så när han började stegra sig mot mig. Men vad jag inte förstår är att jag kan flytta honom annars, bara genom att sträcka lite på mig och ta ett steg frammåt. Och han följer mig överallt på volten.

Det känns askonstigt, och jag undrar mer varför han just utmanar mig vid longeringen. Det är absolut inte så att jag vill få massa "gör såhär" eller "prova detta" eftersom att jag vet att jag inte kommer att kunna tillämpa det när situationen väl uppstår om jag inte har någon tränare med mig.

Men sedan vet jag inte riktigt hur jag ska bete mig, när han till exempel bara drar iväg med mig i grimman påväg till hagen. När han gjorde det sist så smällde jag till honom hårt på halsen med grimskaftet, så att han reagerade, och därefter fick han stå och fundera lite. Men, å andra sidan så gjorde jag säkert fel när jag smällde till honom. För det vet jag ju att man inte ska göra.

Jag vill ju heller inte helt avstå från jobbet från marken, då jag tycker det är viktigt. Men jag måste ju göra det i nuläget så som han beter sig. Då jag knappast känner en dragning till att så i mitten med en stegrande häst som vill anfalla mig. Kände han sig kränkt kanske? eller trängd? att det är något fel som jag gör är ju uppenbart. Men jag vill gärna få veta era åsikter iallafall. Om jag reagerade fel, så tar jag den kritiken också. Jag försöker verkligen att få till det, men det går inte så bra! :(

/Lollo
 
Sv: Longeringen gick käpprätt åt.. h*vete.

TS...är du säker på att hästen fattar , eller är du säker att den inte är öm i kotorna eller framknäna( det är ju också en anledning till varför en del protesterar...smärta)

Jag vet inte riktigt om jag ska vara ärlig. Men eftersom att han är longerad förr, men tydligen brukade ramla ibland hörde jag :eek:. Jag började såhär:

Jag gjorde en halt vid voltspåret med nosen vänd mot mig som stod i mitten, och fixade till det sista i utrustningen (han var INTE inspänd, vi kom aldrig så långt) sedan drev jag på honom lite med en smackning. Och så började det.. Jag kanske ska tillägga att jag kanske inte bör longera denna häst då jag inte är något proffs på området. Men eftersom att jag hört från andra att hästen var trevlig från marken så antog jag att jag klarade av honom. Men jag kanske måste ta hjälp av någon som är mer van än mig, speciellt då han testar mig. Och jag inte riktigt är så bra som det krävs? kanske är det där det sitter?
 
Sv: Longeringen gick käpprätt åt.. h*vete.

brukar han ramla så kopplar han longering med smärta lr nåt kanske ....
 
Sv: Longeringen gick käpprätt åt.. h*vete.

Så kan det ju vara. saken är att jag fick höra det när jag kom tillbaka, då var det en tjej som sa. Men han ramlade inte, det brukar han göra ibland. Hmm... mina geniknölar tänker frebilt på vad det kan vara som utöser problemet i sig. Man kanske måste vara två när man longerar ett tag, en som leder och en som går i mitten, i skritt. Så kanske man kan följa upp det vidare sedan. :idea:
 
Sv: Longeringen gick käpprätt åt.. h*vete.

du kan ju longera med tömmar , då kan du ju styra upp hästen själv på spåret...
 
Sv: Longeringen gick käpprätt åt.. h*vete.

Det kan vara ett alternativ. Dock är hästens tömmar trasiga, och jag får isåfall låna från någon annan. Men jag har aldrig "tömkört" eller arbetat hästen från marken med tömmar. Så jag vet inte om jag vågar det med en häst som inte är pålitlig för mig att arbeta med. Även om det säkert är säkrare än longeringen.

Ska man isåfall stå nära hästen, när man gör det med tömmar? Det skulle ju i så fall vara betydligt bättre. Tror att han accepterar mig när jag står närmare, dvs brevid och jobbar därifrån.

Berätta gärna hur man gör isåfall, även om jag ska ta hjälp när jag arbetar honom från marken i fortsättningen? :banana:
 
Sv: Longeringen gick käpprätt åt.. h*vete.

Du bör gå snett bakom hästen vid tömkörning för att undvika om hästen kickar.

Hur nära du ska stå? Tja, lagom... ;) Det ärsvårt att exakt ge något avstånd, det är från häst till häst.
Du bör inte stå för långt bort men du ska stå så att du, OM du skulle haft körpisk, skulle haft utrymme att röra pisken bakom hästen.

Obs. att tömkörningspisk inet bör användas föränn man är mkt duktig på att tömköra. Pisken är, vid dressyrtömkörning som jag förstått att du är ute efter, inte till för att driva hästen frammåt utan för att simmulera skänklarna, sidförande för att göra öppna, sluta, skänkelvikningar mm.

Sedan är det också störra olycksrisk om man har pisk och är ovan att tömköra.
Människan tappar fokuset från hästen till pisken eftersom den är ivägen, det ska vinklas, det ska bytas hand osv...
En olycka kan hända på en sekund, att byta hand på pisken tar upp människans fokus och denna missar hoven som kmomer flygandes...
 
Sv: Longeringen gick käpprätt åt.. h*vete.

:bow:
Det var precis det jag kände med pisken när jag longerade. Så jag la den ifrån mig ganska snabbt. Fast det hjälpte ju inget vidare iallafall. Men jag ska försöka hitta någon som kanske kan hjälpa mig med tömkörningen i början. Hästen ska tydligen vara bra på tömmen sägs det. Funderade på eftersom att hästens egna är trasiga, att inhandla ett par egna tömmar, som jag kan använda och ta med mig sedan. För de kan ju användas på alla hästar.

Någon som bor i stockholm som är asbra på att tömköra som vill hjälpa till? :bump:
 
Sv: Longeringen gick käpprätt åt.. h*vete.

Vi med travare tömkör ju inte som ridfolket gör, man jag har ca 6 meter töm ( på båda sidor), det enda man får vara uppmärksam på är att dom inte får tömmen mellan bena eller under svansen.....fäst tömmarna i ringar mitt på magen och inte uppe vid manken, då får du mer effekt av styrningen av tömmarna...
 
Sv: Longeringen gick käpprätt åt.. h*vete.

Om du går på hästens vänstra sida, så skall den yttre tömmen, dvs höger töm, liggar runt hästens rumpa men Utanpå hästens svanns.
 
Sv: Longeringen gick käpprätt åt.. h*vete.

Här Martha kan du se vad det är jag menar med att en longering är en dominant position, även om detta är väldigt milt.

Just i början av denna film finns en sekvens där en brun häst med gul "flughuva" driver en skimmel från flocken genom att hålla skimmeln på ena sidan och flocken på andra sidan om sig själv.

Troligast är det bara en liten kontroll vad skimmeln är för en häst, eftersom den bruna ganska snart släpper det.

http://www.youtube.com/watch?v=dJvBW6gFREw
 
Sv: Longeringen gick käpprätt åt.. h*vete.

Ja, att "fösa iväg" förstår jag är dominant....men för övrigt har jag själv inte "känt" att jag skulle stå i en dominant position när jag longerar, utan mer bara en arbetsuppgift som alla andra och jag är ändå en ganska så känslig människa på signaler utifrån ...å andra sidan är ju travarna ganska så mycket fostrade att göra som vi vill att dom ska göra, att dom kanske inte ens tänker på det mer än en arbetsuppgift som skall göras.....

Jag kan också förstå att lösa i en rundcorall och i fostrande syfte att dom kan känna sig bra trängda och vill opponera sig.....
 
Sv: Longeringen gick käpprätt åt.. h*vete.

Det kan jag också tänka mig. När jag sedan släppte honom på volten. Och försökte få honom att springa av sig lite. Med hjälp av att fösa honom med longerpisken lite. Då hoppade han runt jättenära mig och det kändes inte sådär jättesäkert.. :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 695
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp