Longeringen gick käpprätt åt.. h*vete.

Sv: Longeringen gick käpprätt åt.. h*vete.

Hej,

Egentligen så kanske du inte ska longera just nu, men när du känner dig tryggare så kan du prova att titta hästen i ögonen när du longerar, håll ögonkontakt och när bogen kommer in så lägger du longerspöet i riktning med bogen. Och flyttar ut hästen. MEN jag har ett sto som är svårlongerat, på en liten volt går det jättebra, men när hon får lång lina så brallar hon som attans, vilket jag tycker är lite otäckt får jag säga, men jag tror hon inte är stark nog för bralleriet sker när vi kommer upp i hastighet. Annars är hon väldigt angelägen om att göra rätt. Jag råkar veta att hon är allmänt glad i att bralla, hon är inkörd men körd med slaggjord och det är hundra år sedan. Jag tömkör henne just nu och tämligen opretentiöst. Det gillar hon. Och jag håller verkligen med att tokerierna sker mest när hon antingen inte fattar vad jag vill, eller när hon helt enkelt är tillvand till ditten och datten. Hon är inte ung och hon har massa vanor redan. Tömkörningen går bra. Allt går bra när hon tror det har ett syfte. Allt går dåligt när det bara sker med ett självändamål. När hon tänker att allt är lek. Men om hon tror hon hjälper mig, ja, då är hon en ängel. Jag kör den lugna stilen. När jag kommer ihåg det.

Det där med att titta hästen i ögonen vid longering har jag snott från Kelly Marks "Perfect manners", från den stunden kunde jag -som är en nybörjare longera mina hästar, ja förutsatt att jag stod i rätt position....

Med min pojke, som jag ju känner väl, så funkar det skitbra, han kan bralla lite, men inte så det stör. Men som Marta skriver, stoet är en häst som inte riktigt funkat och inte lärt sig rätt från början. Och det märks nu dårå. Nordis är hon - det lilla envisa vackra stycket :D . Det tog mig fem år att lära MIG att longera, det låter inte klokt men så är det. Hästar kan det. Det var jag som inte kunde. Och ja, jag kan det inte än, fast jag har blivit bättre på det. Endera dagen ska jag och stoet fixa det också, men för närvarande tömkör jag, det är kul och det är lugnt. Som jag vill ha det.
 
Sv: Longeringen gick käpprätt åt.. h*vete.

Låter som härliga hästar du har ändå! :D

Jag tycker vekligen att det är jättesvårt att longera. Jag lyckas dessutom inte få hästen att jobba på riktigt. Utan mer springa några varv i trav och galopp kanske, när jag gör det. Men jag tycker det är svårt att få ut hästen på spåret. Han går bara in och ställer sig brevid mig istället. Och när jag backar går han efter. Sedan så är det svårt att hålla i longerlinan utan att trassla in allt allt allt.. Ja.. listan kan göras lång. :angel:

Och jag ska nog inte longera den här hästen på ett tag. Det är inte direkt en bra häst att börja longera med, om man säger så.:o
 
Sv: Longeringen gick käpprätt åt.. h*vete.

Ja, fy phanken vad man kan trassla in sig i linan. Otroligt. Jag känner igen det där med att hästen hela tiden snurrar runt en istället för att gå fram. Och det är just det, hästen ska gå fram. Ofta kan det bero på att man hamnar i en position där man inte driver. Och då så stannar hästen instinktivt om den inte är lärd till att longeras, för det är vad man med kroppsspråk säger. Och så vänder den upp och kommer fram till en och väntar beröm. Kuligt värre.
Ja, jag ljög inte. Det tog fanimej fem år att få koll på kroppen och linan och sen så använder jag faktiskt longeringspisk. Det tycker jag är lättare än att svänga repet. I alla fall just nu.

Valacken jobbar som jag skrev tidigare, ja det gör han faktiskt, men stoet nä, hon kutar gärna ifrån hela alltet. Men valacken och jag har funnit varandra i detta efter evinnerlig tid, och han kan också vända på kommando och springa åt andra hållet. Han stannar också på kommando utan problem. För det är den springande punkten tror jag, stoet stannar inte på kommando på samma sätt. Hon fortsätter sin gronka. Så det jobbar vi på nu också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Longeringen gick käpprätt åt.. h*vete.

Hejsan!

Det jag tänkte på när jag läste hur du gjorde var att han stog still och så försökte du få ut han på spåret, kanske viftade du med armarna eller gjorde något så att han blev osäker?

Jag är ingen äkta NH människa men mina hästar följer mig som Lamm och jag kan rygga och flytta dem i sidled utan några problem på marken.. Och när jag ska longera så ställer jag mig lite på sifdan av dem och så ber jag dem att flytta sig utåt och när de kommit ut en bit så kan jag be dem börja trava, men mina hästar vet om att när jag sätter fram min fot lite bestämt i marken så betyder de att de ska flytta sig ut ifrån den och på så sätt får jag ut dem på volten..

Har varit med om en häst som när min syster tog på linan och gick ut på ridbanan så bara vände hon sig om och attackerade.. Antagligen så hade hade någon gjort fel från början och kanske försökt slå ut henne på volten.. försök att kolla upp bakgrunden på din häst, då kanske du får reda på något?

lycka till!
 
Sv: Longeringen gick käpprätt åt.. h*vete.

hejsan, om du tycker att det är jobbig med lina så varför inte löslongera? Jag tycker det är ett ypperligt sätt att longera hästar som brallar en massa då kan man låta dem hoppa och ha sig utan att man behöver trassla in sig i en lina. Hästarna kan ju behöva släppa på spänningarna då och då när de går i leriga hagar och inte får ngt fäste, de e ju klart att de vill bralla lite då;) Dessutom så om du har med dig pisken in så kan du hålla hästen på bra avstånd om den skulle stegra sig mot dig.
Bästa sättet att lära sig hantera linan är att ha med sig ngn duktig hästmänniska och att longera hästar som vet vad det handlar om. Min kille fattade ingenting i början vilket gjorde det mkt knepigt för mig som inte heller visste hur man skulle göra, men jag lärde mig av duktiga människor som korrigerade mig hela tiden.:bow:
Kanske ska du vad med hans ägare för att få lite hjälp? lycka till :)
 
Sv: Longeringen gick käpprätt åt.. h*vete.

Hejsan!

Det jag tänkte på när jag läste hur du gjorde var att han stog still och så försökte du få ut han på spåret, kanske viftade du med armarna eller gjorde något så att han blev osäker?

Jag är ingen äkta NH människa men mina hästar följer mig som Lamm och jag kan rygga och flytta dem i sidled utan några problem på marken.. Och när jag ska longera så ställer jag mig lite på sifdan av dem och så ber jag dem att flytta sig utåt och när de kommit ut en bit så kan jag be dem börja trava, men mina hästar vet om att när jag sätter fram min fot lite bestämt i marken så betyder de att de ska flytta sig ut ifrån den och på så sätt får jag ut dem på volten..

Har varit med om en häst som när min syster tog på linan och gick ut på ridbanan så bara vände hon sig om och attackerade.. Antagligen så hade hade någon gjort fel från början och kanske försökt slå ut henne på volten.. försök att kolla upp bakgrunden på din häst, då kanske du får reda på något?

lycka till!

Jag vet inte exakt hur jag gjorde när jag skulle få ut honom på volten. Jag gjorde nog det klassiska felet att backa själv. Men jag skulle aldrig vifta med armarna. Men om jag försöker minnas så ställde vi oss på voltens öppna sida, där jag fixade lite med utrustningen. Och sedan så drev jag honom frammåt. Men som många andra här säger, så hamnade jag nu när jag tänker efter nog i en bromsande position. I ett läge då jag stod framför hästen istället för mer bakom. :angel:
 
Sv: Longeringen gick käpprätt åt.. h*vete.

hejsan, om du tycker att det är jobbig med lina så varför inte löslongera? Jag tycker det är ett ypperligt sätt att longera hästar som brallar en massa då kan man låta dem hoppa och ha sig utan att man behöver trassla in sig i en lina. Hästarna kan ju behöva släppa på spänningarna då och då när de går i leriga hagar och inte får ngt fäste, de e ju klart att de vill bralla lite då;) Dessutom så om du har med dig pisken in så kan du hålla hästen på bra avstånd om den skulle stegra sig mot dig.
Bästa sättet att lära sig hantera linan är att ha med sig ngn duktig hästmänniska och att longera hästar som vet vad det handlar om. Min kille fattade ingenting i början vilket gjorde det mkt knepigt för mig som inte heller visste hur man skulle göra, men jag lärde mig av duktiga människor som korrigerade mig hela tiden.:bow:
Kanske ska du vad med hans ägare för att få lite hjälp? lycka till :)

Jo, jag förstår hur du menar. Men det går inte att löslongera honom, då han inte bryr sig om att jag har en pisk i handen. Han springer ändå jättenära mig och brallar, vilket får mig att hamna i underläge såklart. Eftersom att jag blir rädd för att stå kvar när han slår och stegrar mot mig. :o

Men med sällskap kanske jag kan prova på det?
 
Sv: Longeringen gick käpprätt åt.. h*vete.

Innan hästen förstår longeringen så får jag alltid backa själv, inte för att dom "anfaller" utan mer för att det är naturligt för dom att gena...har aldrig fått problem med ledarskapet för att jag backat...Inlärningen är inlärning, man ska inte analysera sönder saker och tro att man tappar mark bara för att man backar...det är din inställning som har betydelse...backar du för att du är rädd så märker hästen domsignalerna , backar du bara för att du bara backar och inte visar rädsla så märker hästen det.....INSTÄLLNING till vad du gör är nyckelordet, inte VAD du gör .....:D
 
Sv: Longeringen gick käpprätt åt.. h*vete.

precis! men det var ju det jag gjorde, på grund utav rädslan för att bli totalt mosad. Och för att jag visste att jag skulle tappa hela kontrollen över situationen. Så det känndes som om att jag fick ge mig och gå hem istället.
Jo jag förstår ju att man får backa, men som du säger beror det ju på vilken anledning. Annars blir det ju konstigt, om man aldrig får backa liksom. Det var nog mer sättet jag gjorde det på som han drog nytta av.
hmm... men överanalysera gärna, det är bra tycker jag! jag vill ju veta vilka fel jag gör så att jag kan bli bättre, även om du inte sett mig som person och när jag hanterar hästen.
Dumt att du bor i värmland, annars hade jag nog stått och knackat på dörren! =D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 695
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp