P

ponnyryttare

Jag ska ha ett litet ponnysto på foder över vintern och jag undrar vad allt man behöver för att longera henne? Kommer inte longera henne något avancerat, utan bara sådär lätt.

Sv: longering

När jag får en ny häst hem brukar jag alltid longera hästen innan jag sitter up å den.
Ja longera du med henne. jag tycker själv att det är bara bra i början.

Longera inte för länge och för ofta bara för hästen tycker att det är inte så jätte kul.

Lycka till!

okej tack för tipset! :) kan man longera i bara grimma? vad allt behövs för att longera?

Senast ändrad av en moderator:

en del hästar kan man lina i grimma, andra fungerar det bättre med huvudlag på och en del föredrar kapson. vissa spänner in, andra inte. jag använder huvudlag och longerlina. jag har oftast lätt inspänning, använder tyglarna som jag lägger under sadelkkåpan och knäpper ihop uppe mitt på sadeln. linan sätter jag i yttre bettringen, över nackstycket och genom innre bettringen

jag linar unghästar (som sitts in) pricis innan jag sitter upp för att hästen ska vara lite avslappnad och gjort av med ev. överskottsenergi :angel: även hästar med korrigerings behov (av samma anledning):angel: runt 5 min. brukar räcka

för övrigt linar jag inte alls då jag inte ser någon mening med det förutom att det sliter på hästen i onödan ;)

Ska du longera din ponny är det enklast om den lyssnar bra på rösthjälper, har erfarenhet av hästar som springer runt runt o där står man i mitten o ber den stanna utan vidare resultat.. :)
Ifall hästen skulle slita sig, tycka det är obehagligt m.m. så kan det vara bra med en kapson, eller en vanlig grimma, så det inte rycker hästen i munnen om den skulle vilja iväg..
Är du osäker på hur hästen reagerar på longering så börja med grimma!

Brukar bara använda longering för att få bort överskottsenergi innan ridning, eller för att se hur hästen rör sig, de brukar som sagt inte tycka att det är särskilt kul! :)

Men lycka till!

Jag tycker du ska använda träns eller kapson (om hon är känslig i munnen) och inspänningstyglar ( helst med gummiring ) Jag har lärt mig att om man longerar utan att hästen är inspänd så sliter det mer på hästen än det gör nytta . . .

Lycka till

Jag har hört att man bara ska longera hästen inspänd om man vet/ser när hästan jobbar på rätt sätt. Fast jag kan ha fel, rätta mig isf. ;)

Liknande trådar

Hästhantering Vi har precis köpt en 7-årig valack som ska bita på grimskaft eller annat han kommer åt. Han är inte elak, men ska bita på allt. Skulle...
Svar
4
· Visningar
1 463
Senast: Badtz Maru
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Hemmet Behöver ganska akut byta spis (inbyggnadshäll) och fläkt i köket och det kommer ganska olägligt, då en stor del av bufferten hamnat på...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 444
Senast: Kakis
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 476
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama