M

MissWonder

Hej!

Vad använder ni för longeringsset? Och hur bra är det? vart har du köpt det?

gärna bilder!:D

Sv: Longering

Jag använder en kapson och ett rep. Repet har jag splitsat själv. Ena kapsonen är en vanlig engelsk, köpt i en hästaffär på Gotland. Den andra är en ganska enkel portugisisk, köpt på marknad i Portugal.

Använder inte tvångstyglar.

Ingen länkreklam och bara bilder med EGEN copyright Alltså INGA butiksbilder från kända internetsajter, där det oftast står copyright med stora bokstäver :angel:.

Mvh

IngelaH
moderator

Longerlina och pisk typ... använder det vanliga tränset och någon form av inspänning

Tycker det är alldeles utmärkt:D

Oftast kapson och rep (har splitsat ett själv) eller ibland repgrimman och repet. Ibland har jag en längre vanlig longerlina. På vissa hästar använder jag en chambon ibland. En longerpisk eller ett långt dressyrspö har jag oftast med också.
Detta fungerar bra.

Träns, inspänningstyglar med gummiringar, longeringsgjord, longerlina, longerpisk, benlindor och boots och den här årstiden också ländtäcke

knapplån
Går det bra att longera med endast träns, longerlina och longerspö? Dvs, utan inspänningstyglar och longergjord.

ja, det går bra, men det beror ju på vad du vill få ut av longeringen.
men vill du få bort energi att hästen ska springa av sig så räcker ju det :)

Jag avänder grimma/träns, delta och en longerlina. Använder inte pisk för jag har lärt min häst att bjuda på bra, om hon skulle vara seg så kan jag snurra ett varv med den bit av longerlinan jag har i handen. Brukar oftast inte använda inspänningar eller liknande då min häst lyfter ryggen och trampar under sig efter ett tag när hon har ett bra tempo :rofl:

Men om man ska longera för att dem ska få en bättre form?

knapplån
Går det bra att longera med endast träns, longerlina och longerspö? Dvs, utan inspänningstyglar och longergjord.

Ett tips: Läs "Dansa med hästar" av Klaus Ferdinand Hempfling! Han longerar med bara en repögla som ligger löst långt ner på hästens hals. Han använder kropsspråket istället för inspänningstyglar :D

Jag använder kapson, rep/långt grimskaft med lite tyngd i och en körpisk eller långt dressyrspö.

17718123.jpg

Ursprungligen postat av eemelie
knapplån
Ett tips: Läs "Dansa med hästar" av Klaus Ferdinand Hempfling! Han longerar med bara en repögla som ligger löst långt ner på hästens hals. Han använder kropsspråket istället för inspänningstyglar :D

Ses här t.ex. :D

http://youtube.com/watch?v=ppmnDUQDMis

älskar den filmen! :love:
Jag ska ha hela liggande nånstans.. men tyvärr på vhs.. och äger numer bara dvdspelare :(

beror pa vad jag ska jobba pa, ibland bara grimma och rep, ibland trans, inspanningstyglar eller chambon, och longeringsgjord boots eller benlindor och overreach boots

Liknande trådar

Träning Hej, ni som arbetar med långtygel och kapson hur lång använder ni? Måste köpa en men vet inte längden. Kan 5,5 meter räcka?😊
Svar
3
· Visningar
430
Senast: Rakan
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
315
Senast: Jeps
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Lavinia
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
756
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka