T

therezehansson

hejsan.
skulle behöva tips och råd inför longering.

ska börja longera mina unghästar,men är ensam och har ingen hjälp.
hur börjar man på lättast sätt när man inte har någon hjälp till hands????
 
Sv: Longering

Longera dom inte, dom jobbar inte rätt då och då kan det bli svårt att få det rätt sen. Tömkör hellre, det ger mycket mer.
 
Sv: Longering

(Bara ett litet tips). Longera inte med träns utan med kapson. Hästen kan inte ställa sig korrekt om men longerar med träns...
 
Sv: Longering

(Bara ett litet tips). Longera inte med träns utan med kapson. Hästen kan inte ställa sig korrekt om men longerar med träns...

varför kan dom inte ställa sej korrekt med träns?
longerar ja longerar ja alltid med träns och de funkar bra.

sen är kapson bra att longera och tömmköra med också..
 
Sv: Longering

En häst som bara springer runt runt med en lina i tränset ställer sig inte automatiskt rätt bara för att h*n går på "böjt spår". Min åsikt är att man longerar bara för att man är lat och inte orkar göra något annat och då lättar man på sitt eget samvete genom att åtminstånde göra något med hästen den dagen, men det ger ju inte hästen någonting. Man kan ju inte jobba en häst med bara en lina i tränset. Tömkör man däremot kan man ju använda hjälperna på ett helt annat sätt och få hästen att gå iform. *Min åsikt*
 
Sv: Longering

Hej!

Jag har börjat longera många unghästar som varit helt gröna. Var helst på ett inhägnat område. Ha träns eller kapson och om du har träns trä longerlinan genom innersta bettringen över nacken och fäst i yttersta bettringen. Eller om du är lat använd delta... men det blir inte lika bra. Hästen måste först vara van vid träns, gärna vara ledd i det och lyssna på förhållningar. Sen har du en långpisk och låter hästen skritta, du går lite snett bakom/bredvid hästen och smackar på så att han förstår att han ska gå framåt fast du inte går bredvid. Du får säkert peta till hästen några gånger med pisken för att han ska förstå. Så fort han kan gå något varv på volten utan din hjälp så sluta för dagen. De brukar lära sig jättefort.

Jag tycker longering är ett bra sätt att börja jobba med en unghäst som inte är så van, tömkörning är alldeles för svårt i början.
 
Sv: Longering

Hej!

Jag har börjat longera många unghästar som varit helt gröna. Var helst på ett inhägnat område. Ha träns eller kapson och om du har träns trä longerlinan genom innersta bettringen över nacken och fäst i yttersta bettringen. Eller om du är lat använd delta... men det blir inte lika bra. Hästen måste först vara van vid träns, gärna vara ledd i det och lyssna på förhållningar. Sen har du en långpisk och låter hästen skritta, du går lite snett bakom/bredvid hästen och smackar på så att han förstår att han ska gå framåt fast du inte går bredvid. Du får säkert peta till hästen några gånger med pisken för att han ska förstå. Så fort han kan gå något varv på volten utan din hjälp så sluta för dagen. De brukar lära sig jättefort.

Jag tycker longering är ett bra sätt att börja jobba med en unghäst som inte är så van, tömkörning är alldeles för svårt i början.


Varför skulle tömkörning vara för svårt?? Det handlar nog bara om att man inte vet hur man gör isf och tar den enkla vägen ist.
 
Sv: Longering

håller med..

börja med tömkörningen!!!

i longeringen har du ingen "koll" på hästen, vill den vika av mot dig kan man inte göra så mkt, men har du en yttertöm kan du alltid fånga upp hästen så den följer ditt tänkta spår.
Tänk på att sätta tömmarna långt ner i gjorden så att du med tömmarna kan rama in hästen.
Sätter du tömmarna högt upp kan du inte hålla koll den vingliga rumpan, o sen fungerar det som en "bakåt uppresande hand", dvs nått du inte vill med din unghäst...

Lycka till!!
 
Sv: Longering

Jo, det är svårt att börja med tömkörning om man är själv... och det var ju just det TS var, så uppfattade jag det i alla fall. Jag tycker också tömkörning är jättebra, men det kräver mer förberedelse, en extra person mm. Och det var ju longering ts ville ha tips om, eller?
 
Sv: Longering

Va??? Jag är alltid själv, har tömkört alla mina unghästar utan problem. Varför skulle man behöva vara två? Börjar man bara på rätt sätt så är det inga problem. Anledningen till att många tycker det är "svårt" är väl för att dom har för bråttom och inte låter det ta tid att lära hästen bli tömkörd.
 
Sv: Longering

Jag håller med dig till viss del.Tycker inte att man skall använda longering som ett sätt att träna hästen.Däremot tror jag att det är ett bra sätt att tillexempel lära den och göra den uppmärksam på röstkommandona.När en unghäst är van vi att longeras kan man använda sig av det när man skall introducera nya saker för de,exempelvis tömkörningsgjord eller sadel.Hästen får en chans att känna efter hur det är att röra sig med föremål på ryggen samtidigt som den hålls på ett betryggande avstånd från den som hanterar hästen.Dessutom kan det vara så på vissa hältutredningar att veterinären vill se hur hästen rör sig på böjt spår,då är det bra om man kan longera.

Tycker att tömkörning är ett bra sätt att träna ibland,och är att föredra framför longering.Så jag håller med om att tömkörning är bättre av de anledningar du beskriver.Men jag tror ändå att det är bra om det går att longera,det kan ju visa sig användbart ibland.

Till Ts:Tycker du fick en bra beskrivning av sassiball hur du skall gå tillväga.Hoppas det kommer att gå bra för dig.Lycka till!:)
 
Sv: Longering

Tycker du har fel. Jag longerar min häst i bland. Även om jag tror det är lättare att kontrolera båda sidorna på hästen i tömkörning.
Men jag gör i alla fall så här och det fungerar utmärkt. Har inspänning på yttersiden och innersidan har jag i lina (genom bättringen och knäppt i sadeln) då får hästen sitt stöd i ytter sidan och jag kan visa väg samt ge eftergift med min lina. Men detta gör jag endast i bland innan jag sitter upp på mitt monster som kan vara enormt pigg!
Det hade varit lite bökigt att byta från gjord till sadel innan jag skulle sitta upp och jag har än så länge inte kommit på något bra sätt att tömköra med sadel?
 
Sv: Longering

Börja att leda dem på hö. sida oxå.
Det blir ofta konstigt för hästen när den ska gå ifrån dig på den sidan.-alltid svårare i hö. varv.
Gör en lagom stor inhängnad, gärna rund.
det allra lättaste är att ha ngn på yttersidan första ggn. Kan du inte ragga upp ngn?
Börja på en mindre volt då du har lättare att ha kontakt med den.
 
Sv: Longering

En häst som bara springer runt runt med en lina i tränset ställer sig inte automatiskt rätt bara för att h*n går på "böjt spår". Min åsikt är att man longerar bara för att man är lat och inte orkar göra något annat och då lättar man på sitt eget samvete genom att åtminstånde göra något med hästen den dagen, men det ger ju inte hästen någonting. Man kan ju inte jobba en häst med bara en lina i tränset. Tömkör man däremot kan man ju använda hjälperna på ett helt annat sätt och få hästen att gå iform. *Min åsikt*

Du har rätt men jag tycker ändå att det är bättre att "bara" longera hästen en dag, så att den åtminstone får röra sig litegrann i stället för att inte göra nånting. Du kanske kan svara på vad du skulle ha gjort här i mitt fall. Igår drog veterinären ut en vargtand på min unghäst och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med honom dom här dagarna som det läker i munnen. Jag kan ju inte använda bettet. Vad skulle du gjort?
 
Sv: Longering

Du har rätt men jag tycker ändå att det är bättre att "bara" longera hästen en dag, så att den åtminstone får röra sig litegrann i stället för att inte göra nånting. Du kanske kan svara på vad du skulle ha gjort här i mitt fall. Igår drog veterinären ut en vargtand på min unghäst och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med honom dom här dagarna som det läker i munnen. Jag kan ju inte använda bettet. Vad skulle du gjort?

Där tänker vi olika men det är väl tur att alla inte är lika :)

Jag skulle ta en lång promenad med honom/henne, kanske passa på att löshoppa om man har möjlighet till det, träna lite hjärngympa et.c. Jag tror att hästarna uppskattar att få göra något helt annat ibland, även om det kanske inte medför lika mycket "konditionsträning" som vanligt.
 
Sv: Longering

Hej! Tack för tipsen! Tyvärr har han aldrig hoppat och eftersom att jag inte är ett dugg intresserad av hoppning så får det nog bli någon promenad och hjärngympa i stället.
 
Sv: Longering

Jag är inte heller intresserad av hoppning men det kan vara bra för hästen att använda lite andra muskler ibland samt att dom brukar tycka det är himla roligt! (finns självklart dom som inte tycker det) Men det är ju upp till var och en.
 
Sv: Longering

(Bara ett litet tips). Longera inte med träns utan med kapson. Hästen kan inte ställa sig korrekt om men longerar med träns...

den ställer sig lika dåligt med kapson!! som det stog på det andra inlägget : det är bättre att tömköra, för longering gör att hästen får gå i obalans med kroppen ställd utåt, och det får hästen att gå i korsgalopp = skadar muskler, senor och ledband.. korsgaloppen försätter bäckenet i ett onormalt läge...
men om man tömkör då kan man även kontrollera utsidan, hästen uppmuntras till att röra sig liksidigt...
 

Liknande trådar

Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 509
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Tossa90
·
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: Mrs Chippy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp