P

pellen

Skulle vara intressant att veta om/hur ni longerar här på barockforumet.
- endast i början av utbildningen, eller longerar ni kontinuerligt sida vid sida med ridningen?
- vilken utrustning, kapson, grimma, longerings-pisk, körpisk, dressyrpisk, vad används?
- hur beter ni er, står ni still mitt i volten och låter hästen gå runt er enbart på röstkommandon, går ni med i varje steg, arbetar ni med olika positioner, hur noga är ni med böjning? Var är er grundposition för pisken, bakom hästens svans, vid sadelläget, håller ni pisken bakom ryggen när ni inte signalerar med den?

Själv blir jag mer och mer övertygad om att longering är minst lika svårt som ridning...
 
Sv: longering

Jag longerar både som en förberedelse för inridningen och som ett komplement till ridningen.

Jag använder en engelsk longerkapson av bättre kvalisort (svårt att hitta, men det finns även vissa portugisiska modeller som är bra), en lina som är gjord av tågvirke, och en lätt, välbalanserad pisk med lång sväng. Ingen inspänning.

Jag longerar på många olika sätt, både stående i mitten med hästen på lång lina, och nära hästen antingen på en liten volt eller gående bredvid. Allt från lösgörande arbete till piruettgalopp och piaff. Gränsen mellan att jobba vid hand och att longera är alltså synnerligen flytande. Pisken motsvarar ryttarens skänkel, sporre och spö, och används där den behövs. Kroppspositionen är förstås jätteviktig eftersom hästen reagerar på den och man kan utnyttja den.

Jag håller helt med om att longering är en konst. Ibland brukar jag använda liknelsen att det är som tömkörning med bara en töm.
 
Sv: longering

Då min dam inte fungerade så bra att lära in "nytt ridtänk" från marken, så longerades inte med tanke AR alls under "AR-grundutbildningen". Utan jag red från scratch. Däremot, har jag lagt in lite longering, arbete vid hand allt efter vägens gång.

Jag använder repgrimma, eller träns och vanlig hederlig longerlina, om jag inte löslongerar (något som min häst tycker är buskul, men då är det inte direkt något AR-tänk, utan mer något mitt emot "bruks- och lydnadsövningar" :smirk: ). På grund av att någon tidigare ägaren, missförstått användandet av spö från marken, används sällan det. Men de gånger jag har spö, vid longering eller arbete från marken är det dressyrspöet jag använder.

Jag blir alldeles för yr, för att stå still i mitten och låta hästen knata runt på spåret. Jag går själv runt på en volt runt 3 m diameter eller bredvid, utifrån dagsjobb och behov.

Min dam lyssnar på handtecken, rösthjälp och kroppsspråk, så jag använder mig av allt när det behövs utifrån vad vi pysslar med.

Går jag bredvid damen, så försöker jag lägga mer och mer fokus på att få henne att böja sig, flytta för skänkel och så vidare, något vi har haft och fortfarande har vissa språksvårigheter med från marken...

Och som sagt spöet, har jag försiktigt introducerat i mitt arbete från marken. Det går bättre och bättre, men jag använder mig bara av spöet som en "skänkelförstärkning" och används där den behövs för stunden. I övrigt, håller jag spöet bakom ryggen om damen inte är så spänd för dagen, att det bara är att släppa det i något hörn.

Och jag håller med dig, longering är en konst, som är MINST lika svår som ridkonsten. Men rätt använd är den ändå ett bra komplement! :bow:
 
Sv: longering

Skulle vara intressant att veta om/hur ni longerar här på barockforumet.
- endast i början av utbildningen, eller longerar ni kontinuerligt sida vid sida med ridningen?
- vilken utrustning, kapson, grimma, longerings-pisk, körpisk, dressyrpisk, vad används?
- hur beter ni er, står ni still mitt i volten och låter hästen gå runt er enbart på röstkommandon, går ni med i varje steg, arbetar ni med olika positioner, hur noga är ni med böjning? Var är er grundposition för pisken, bakom hästens svans, vid sadelläget, håller ni pisken bakom ryggen när ni inte signalerar med den?

Själv blir jag mer och mer övertygad om att longering är minst lika svårt som ridning...

jag longerar min häst regelbundet. jag började inte från marken utan lärde mig longera efter några månader med AR. nu använder jag det som stöd i utbildnigen och för att få en chans att se hur han ser ut när han arbetar.
jag använder mig av en sereta, en longerlina och ett vanilgt dressyrspö.
dressyrspöt använder jag för att förstärka de signaler som han inte lyssnar ordentligt på. så som ramåtdrivande, samlande, och aktivering av bakbenen. när jag inte använder spöt så håller jag det mot marken nära mig.
jag försöker tänka på att stå still, men oftast går jag på en liten "volt2 med en diameter på en halv meter ungefär.
jag använder både röst och kroppsspråk.
eftersom vi har kommit såpass långt med utbildnigen så är jag noga med böjningen och försöker även se till så att han arbetar korrekt med innerbak. hur noga jag är med innerbak varierar. vissa dagar koncentrerar jag mig mer på det än andra osv.

och du har rätt! logering är svårt, det krävs otaliga timmar för att få det att funka fint, men när det gör det så är det väldigt kul! (och även under tiden ;) )
 
Sv: longering

Jag longerar ungefär en gång i veckan. Ofta börjar jag ett pass med lite longering och går vidare med arbete på lång töm eller en stunds ridning.

Utrustning: Ridkapson av standardmodell, "båt"lina, pisk som är "lagom" lång.

Jag gör på lite olika sätt beroende på vad jag vill göra och på hästens reaktioner.
Men jag använder min kropp och röst mycket. Flyttar mig mellan olika positioner, fram, bak, utåt, in osv.
Pisken använder jag mest att peka med, liksom en förlängning och förtydligande av min kroppsposition och ibland för att efterlikna en skänkelhjälp tex för böjning. Och nån gång för att förstärka en galoppfattning om han är lite loj:angel:

Min grundposition i vanlig trav på volt är i traditionell trekantspose, med hästen mellan lina och pisk. Pisken vilar neråt, och jag är ngt bakom bogen.
 
Sv: longering

Jag använder mej av longeringen på min valack, som en sorts friare typ av markarbete på volt än tömkörningen. Det vill säga oftast blir det ganska fritt tempo och form :) (men jobb med övergångar för rösten, oftast väldigt kvicka sådana - dvs halt-trav i 5 steg-halt eller galoppfattning-galopp 2-3 steg-avbrott till trav eller skritt, fattning igen efter 3-4 steg osv)
Använder inte longeringen på samma sätt med alla hästar.

Jobbar alltid med min egen position, en vinkling i bröstkorgen/axlarna eller placering utifrån hästen (stoppande ju längre fram på hästen man förhåller sej, drivande ju längre bak på hästen man förhåller sej) har så stor inverkan så det är inte klokt.

Använder i princip alltid en portugisisk kapson på honom. Ibland bara grimma, om jag inte orkar hitta kapsonen..... :o Har ett rep och bara ibland pisk (men det är bara ett vanligt dressyrspö, använder den enbart som en visuell hjälp för placering vid longering).
 
Senast ändrad:
Sv: longering

Jag använder mej av longeringen på min valack, som en sorts friare typ av markarbete på volt än tömkörningen. Det vill säga oftast blir det ganska fritt tempo och form :) (men jobb med övergångar för rösten, oftast väldigt kvicka sådana - dvs halt-trav i 5 steg-halt eller galoppfattning-galopp 2-3 steg-avbrott till trav eller skritt, fattning igen efter 3-4 steg osv)
Använder inte longeringen på samma sätt med alla hästar.

Jobbar alltid med min egen position, en vinkling i bröstkorgen/axlarna eller placering utifrån hästen (stoppande ju längre fram på hästen man förhåller sej, drivande ju längre bak på hästen man förhåller sej) har så stor inverkan så det är inte klokt.

Använder i princip alltid en portugisisk kapson på honom. Ibland bara grimma, om jag inte orkar hitta kapsonen..... :o Har ett rep och bara ibland pisk (men det är bara ett vanligt dressyrspö, använder den enbart som en visuell hjälp för placering vid longering).

Nyfiken som jag är, så frågar jag hur du "placerar" din blick? Alltså var på hästen du fokuserar din blick...
Använder du blicken drivande/bromsande, eller är det något du inte fäster så stort avseende vid?
 
Sv: longering

Det är roligt att longera tycker jag! Man får verkligen kontakt med sin häst och framförallt möjlighet att vila ögonen på sin pralin =)

Jag longerar i första hand med syftet att få min häst att slappna av och länga ut sin överlinje. Det samlande och mer krävande arbetet får hon så det räcker och blir över med mig i sadeln :)

När G var yngre var hon ibland öm i ryggsträckarmuskulaturen. Då longerade jag mycket (ofta på ridbanestora ovaler för att inte slita på volt) och gärna med chambon. Det råder väl delade meningar om chambonens fiffighet - men jag gillar den! G trivdes kanon på chambonen - formen blev mkt fin och hon blev mha detta arbete mycket starkare i ländryggen.

Nuförtiden behöver vi inte chambonen för att hitta en stark och avslappnad överlinje. Jag brukar longera med kapson, hittar böjningen på en liten volt och släpper ut henne på ett större spår och låter henne trava. (Skulle hon tappa form och rygg så saktar jag av henne, tar in henne på liten volt igen och hjälper henne in i formen igen.) Jag står gärna själv lite böjd i rygg och nacke för att hjälpa henne med mitt kroppsspråk.

I detta övar vi sedan lydnad och lyhördhet med tempoväxlingar, övergångar och förändringar av spårets utseende.

Blir lite knasig av att se folk longera som bara har syftet att rasta av hästen innan uppsittning. Visst, det kan ju vara ett syfte lika gott som något annat.. men ska man göra det så kan man ju lika gärna göra det bra, med ett hållbart perspektiv. Men, det kräver ju lite träning. Minns själv hur jag hade en treårig mörkbrun ostoppbar kanonkula längst ut i andra änden av linan och hur jag lovade mig själv att aldrig mer longera igen.. Tur att min tränare peppade mig till att inte ge upp!
 
Sv: longering

Roligt att läsa hur ni gör allihopa, känns som om alla har en ganska fri inställning till longeringen.

Skrev egentligen med anledning av att jag nådde en smärre kris med min kallblodsdam för ett par dagar sen när vi skulle longera och damen fick tuppjuck och utförde alla skolor ovan mark plus skengalopp när tanken var att vi skulle skritta och trava lite för att få henne att länga sin överlinje...
Dagen efter började vi på ruta ett igen och kunde någorlunda civiliserat lämna paddocken tio minuter senare. :angel:

Behövde lite inspiration och det har jag fått, tack så mycket!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Träning Ja så känns det i alla fall, men hur blir man "lika bra" på hemmaplan? Jag & min häst har inte kommit så långt i utbildningen, vi gör...
Svar
7
· Visningar
891
Senast: Buck
·
Ridning Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering. Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar...
Svar
6
· Visningar
1 458
Senast: Helan
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 798
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp