S

Spider84

Jag håller på med longeringen på min unghäst.
Men jag har något jag går och funderar på hur jag ska lösa. Tänkte att det är säkert fler som stått på samma problem.

Hon är en madam med mycket vilja och "stolthet". Ingen häst man säger: "gör" till hur som helst. Snarare mycket sto som man får säga: " har du lust att göra det här" och sedan berömma jätte mycket när hon gör det. Nästa gång man ber om det så är det sällan problem.

Problemet sitter i att hon stör sig på haken på longerlinan.
I skritten tog det en 2 veckor innan framåt-nedåt funkade bra ute på longen (när jag hade henne nära vid t.ex. överträdelse vid handen gick det bra). Detta p.g.a haken hänger mot hennes nosrygg till och från när hon är ute på volten.

Nu i traven är det ännu svårare. Hon har väl gått i trav på longen i 2 veckor nu kanske och jag ser inget som tyder på att det kommer att släppa snart.
Hon har tagit fåtal steg när hon går upp från skritt som är åt rätt håll och får då givetvis massor av beröm.
Jag har också testat att springa med henne och be om framåt-nedåt, men det vill sig inte alls.

Så frågan är då: fortsätter jag som jag gjort och hoppas att jag får fler och fler steg, lägger jag om strategin och i så fall hur?
Jag är ju van vid min gamla som inte alltid är känslig av sig. Den lilla är hyper känslig så jag funderar på om det är att jag ber för "hårt" som är problemet, eller om det bara är haken på longerlinan som är problemet.
Det är också svårt med hennes humör. Hur mycket tillåter jag att hon är som hon är och hur mycekt kräver jag absolut "lydnad". Jag vill ju inte skrämma bort henne från arbetet heller. Det ska ju vara roligt för henne samtidigt.

Har funderat på det ett tag nu och kände för att ha hjälp med funderandet...

Sv: Longering

Har du en bra grimma till henne? Prova att ta den istället. Antingen fästa linan under hakan eller på sidan av nosen. Då slipper du ju linan som slår på nosryggen.

Kanske värt att prova?

Vad gör hon i traven?

På Mourven tog det ju ett tag innan han började söka framåt-nedåt på longen (du har aldrig sett honom på longen va?). Till en början bara beröma minsta ansats till att sänka huvudet/länga överlinjen och då såg han ut som en myrslok med nosen i backen. Det fanns inget mellanting. Nu däremot är det sällan man inte får sökningen (och lagom mycket också). Fast då har jag ju jobbat mycket med den även på annat sätt och banat in rörelsemönstret.

Det var iof en idé. Ska testa det.

psychogrrl
Jag tror inte att jag sett Mourven på longen.

Kirran mer ser ut som ett s i olika former... Hon böjer huvudet uppåt, inåt och håller på och fipplar för att få bort haken från näsan.
Ibland går det givetvis åt rätt håll och då får hon en massa beröm.

I skritten så ser man att hon länger överlinjen och har framåt-nedåt tänk, men hon släpper ännu inte helt ner om jag ber om det.
Så med henne är det i inget eller en neutral form med rätt tänk. Hon har ännu inte visat en djup framåt-nedåt på begäran, men det kommer väl.
Jag vill inte börja rida henne innan det sitter på longen.

En tänkbar orsak att du bara lärt henne framåt neråt med huvud och hals men utan bak. Det går bra att fuska så i skritt men det går inte i trav, då syns fusket :o

Tänk dig överlinjen som ett gummiband som har en viss längd utan att man använder "töjjet". Utan högt tempo och krav så kan man lära hästen att med viljans hjälp gå med huvudet som matte vill men i trav så räcker det inte med viljan för då tjongar gummibandet tillbaka om man har använt töjjet istället för att få gummibandet att bli längre i sin "fasta" del.

Om man har den där "ärliga" nedåtsökningen så blri hästen väldigt koncenterad och har inte tid att tjabbla om longerlinor och dylikt. *ett tips* är dock att aldrig ha metall i metall, utan byta ut longerlinans hake mot ett läderknäppe eller att helt enkelt bara knyta linnan i kapsonringen.

Jag kan tänka mig hur hon ser ut när hon fipplar :p Fast det är väl iofs inte riktigt samma hingst-fippel som Mourven kan syssla med utan mer "hur understår det dig att göra så"-fippel ;)

Långa tyglar då?
Där tycker jag man väldigt väl kan visa framåt-nedåt. Tror det är där jag satt det mesta rörelsemönstret hos Mourven och det sen även går att få i andra situationer. Nu senast har jag jobbat honom ett par gånger på sidepullet och då går han som en klocka! :) (däremot vid ridning funkar sidepullet inte alls lika optimalt, helt annan verkningslinje).

Jag jobbade även Mourven en del helt lös i rundcoralen och då satte vi nog också en del av sökningen och längningen av överlinjen. Nu däremot blir det ju tyvärr inget löst arbete, men då jobbar vi mycket i grimma och lina istället, tycker det på honom funkar bättre med grimman än med kapsonen på longen. Med honom har det ju tagit ett rätt långt tag ("icke aktiv tid" - med massa vila emellan på ett antal månader här och var, så ett år ju. "Aktiv tid" kanske 4-5 månader, fast vet inte om man kan räkna så eftersom så mycket annat hänt däremellan och tid att tänka etc). Att bryta "gigantisk pannlugg"-syndromet till att kunna länga överlinjen fint, höja manken och söka/gå framåt-nedåt till/i olika "höjder". Nu vill jag ju inte längre ha en "djup" lång-låg utan jag vill ha en ganska neutral form där han kommer något framåt-nedåt ibland.

Jo hon har ju inte helt lärt sig det ännu heller.
Hon kan gå i en neutral form och länga överlinjen med näsan lite framåt-nedåt, men så fort jag ber om lite mer så vill hon inte riktigt vara med.
Hon går ju inte helt okej i skritten ännu heller så.
Men jag tänker som du att det är överlinjen som ska längas, inte bara huvudet som ska ner.
Men jag tror att bara skippa haken kan hjälpa mycket.

psychogrrl
Jo jag funderade också på långa tyglar och även på att rida (hon är ju inriden sedan tidigare), men jag får testa det där med en läderrem istället och se hur det går. Så får jag rapportera tillbaka om det efter det.
Jag vill ju också ha en neutral framåt-nedåt med bara söket hos hästen när jag arbetar, men jag vill ju också att hästen svara med e djup framåt-nedåt och allt det innebär när jag ber om det.
Kirran har den neutrala formen naturligt nästan helt så det är svårt att se när hon helt lyssnar på mig och följer och när hon bvara går och tycker allt är på topp för att hon gör som hon själv vill.

ja brukar träna en 2 åring me grimma o longerlina en kompis te mig håller i grimman o går runt me henne i börgan sen skrittar hon själv o så säger ja hooh o så stannar hon o får beröm, nu har vi börgat trava lite o galloppera över hinder fasst ja tränar henne bara 1 el 2 ggr i veckan för att d inte ska bli för mycket, vet inte om det är ätt men så gör ja

En två åring hade jag personligen låtit vara när det gäller arbete. Mer bara att den ska gå att leda och hantera.

Longeringen anser jag att man bör vänta med tills hästen är en 3½år gammal.
Annars kan man gå ut och gå med dem m.m om man vill umgås med dem.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 739
Senast: fixi
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 037
Senast: netschjen
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 400
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.