longering..

S

snell_hest

hej jag har en sköthäst som är jätte jobbig att ta i hagen. tänkte att ja ska longera han nu istället för att rida lite, tänkte att han inte vill rida så han får longeras lite istället. Jag har inte longerat nån gång för ut å han är en travar som inte har blivit longerad så många gånger förut. någon som har något tips? tänkte höra om ni tror att man kan använda snodd på han då, ibland när ja rider han så har ja en gummisnodd på han den sitter inte hårt utan den hänger men när han har den på så vegt han att hans ak gå lite på tygeln å gå rätt. Kan man använda snodd vid longering? å va ska ja tänka på? tack på förhand.

Sv: longering..

kan tilläga att om ja ska longera honom så kommer jag att rida han en sväng först(för att komma dit vi ska longera) ja å sen ska ja longera han där å det är en grusplan å ganska hårt.

Du kanske borde ta och be ägaren visa dig lite hur man gör först innan du försöker själv?

Tycker också du ska be någon visa dig.

Longering är inte helt enkelt när man är ovan, och har man då en ovan häst också kan det hända en olycka.

Och ja, jag tycker hästen bör vara inspänd vid longering.

okej tack för svaren, men de är så att ägaren inte heller är så jätte van att longera men om vi slår våra kloka huven ihop så kanske det går bra :rofl: hahah

Lära sig longera ska man göra på en häst som kan under instruktion från någon som vet hur man gör. Annars kan det bli väldigt fel. Å fattar inte varför du ska longera för att han är svår att fånga i hagen....
Hade inte heller longerat på hårt underlag på en häst som har svårt att balansera sig själv (antar det eftersom du sa att du rider med snodd) att gå på volt sliter mkt på hästen och det är därför rekomenderat att göra det på sviktande underlag.

Om du nu ändå vill longera måste du tänka på hur du står. du ska stå så att du har sadelstaden mitt framför dig hela tiden. annars kan hästen bli förvirrad. Tänk trekant. du är spetsen linan är ena kanten och pisken andra. hästen är basen.

Du ska ju absolut inte spänna in en unghäst när du longerar den om den är ovan, då kommer den inte att vilja acceptera bettet och du får en häst som är svår att bromsa och som blir ovän med bettet vänta med att spänna in den tills du ser/känner att den tar bettet, det ska kännas som att du har nåt i tyglarna.,

Att den inte vill komma in från hagen behöver inte betyda att hästen inte vill bli riden.
Den kanske bara vill vara ute.
Om hästen springer bort från dig och vägrar att komma in så lämmna den ute då. Lämna hästen i hagen själv när det är riktigt mörk.

Angående longering så tycker jag inte att du ska göra det om varken du eller hästen kan det. Finns det ingen mer kunnig i stallet, be om hjälp.

Oerfaren människa behöver en erfaren häst och tvärtom.

Dessutom ska man inte använda longerning som en motionsform då det sliter mycket på hästen.:smirk:

har du aldrig longerat så han någon med som kan det kan vara farligt om man inte kan . har du ingen hage som du kan släppa honom i med sadel och tyglarna runt stigbyglarna i ? på det sättet kanske han blir lite rastad innan du ska rida !prova med det men ha någon vuxen som kan som sakt om du ska longera en oerfaren häst.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Tvättstugedrama
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat