Longering som konditionsträning??

Deimion

Trådstartare
Hej! Hur konditionstränar ni era hästar? Vid hand eller ridandes? Vad tror ni om att longera med dubbel inspänning. (En på var sida) och köra intervaller? Eller hur skulle ni göra?

Sv: Longering som konditionsträning??

Jag konditionstränar genom att rida ut, långa skritt-pass eller intervallträning, alternativt bara "rider som vanligt" eftersom min häst har fått en väldigt bra grundkondis som bara ska underhållas, så jag behöver sällan tänka specifikt på det numera.

Skulle inte longera i konditionshöjande syfte, för att det ska ta på konditionen krävs ju tempo lite längre tid, och för det sliter longering för mycket, tycker jag i alla fall.

Senast ändrad:

det kan ju bli ganska slitsamt att konditionsträna på volt... OM jag skulle göra det så hade jag longerat på så stor volt som möjligt!
Konditionsträning tycker jag annars är bäst i skogen! Mycket skritt ute är jättebra!! Bättre kondition och muskler tycker jag knappt dom bygger på annat sätt än att rida i skogen där vägarna går lite upp och ner! =)

Ja, det blir på minst 25 m volt då. Det har du helt rätt i! Dock är det svårt att rida ut som det ser ut nu... Tack så jättemycket för ditt svar :)

Ska du bara göra det en gång gör det inte mycket från eller till för varken leder eller konditionen. Jag skulle hellre sitta på hästen men sen tror jag det är svårt att få ett optimalt konditionspass på bana. Bäst effekt ger det om man tränar det intensivt, alltså typ var tredje dag under några veckor. Behöver du få upp kondisen nu eller så kan du kanske vänta tills det går att rida ute om det är det som är problemet? Vanlig ridning ger också konditionsträning men frågan är vad målet är med konditionsträningen?

Anledningen är att han står och flåsar efter lite arbete. Min dressyrtränare tror att det är konditionen som brister där. Tack för ditt svar!

Jag skulle bara försöka se till att han går i stort sett varje dag och får upp pulsen då också. Börja sedan men ren konditionsträning när det tinar ute! Kolla tråden i samma forum om konditionsträning i ridhus så får du nog också lite tips!

alltså tränaren tkr att min häst har bra kondition, och jag har bara.. ridit.. haha, visst rider jag varierat, men longeringen är inte konditionskrävande och jag rider typ inga intervaller.. :banana: går han ordentligt i veckan, typ 1 h 6 dagar i veckan? har han kmt päls? har en isis i stallet som går lika mkt som min häst i veckan, då vi kmr hem från en ridtur och min häst är helt torr är den helt genomplaskblöt! den hästen har dock dubbelt så tjock vinterpäls,, och jag vet inte om det har med saken att göra men han går ett sånt himla enformigt arbete i veckan.. beror väl lite på från individ till individ..

ang. longering som konditionsträning så tkr inte jag låter som en bra ide.. jag brukar longera, men bara i skritt o lite trav som omväxling.. om jag vill att pålle skall få springa av sej/träna lite kondition så får han gå löst på ridbanan (25x15 så ganska liten) istället, så att hästen inte behöver jobba så hårt på volt.. sliter ganska mkt om man skall börja trava o kanske galoppera, testa löslongering.. det är mkt bättre! :D

Senast ändrad:

Jag konditionstränar hästen på olika sätt. Helst i skog och mark på raka sträckor där jag kan låta hästen cantra fritt en längre stund. Intervallträning är också bra för konditionen.

Jag har fördelen att ha både galoppbana och rakbana i närheten där jag konditions tränar med att ligga och cantra eller intervall träna. Longering skulle jag inte ge mkt för som konditions träning då hästen måste få upp pulsen för att öka konditionen.
Galopp i snö är också bra men där får man vara uppmärksam när hästen börjar bli trött.

Konditionstränar ute i skogen genom långa skrittturer, intervaller, mm.
Skulle inte konditionsträna genom longering, dels så har jag alltid lärt mej att man ska longera max 20 min, dels så sliter det på hästen att gå på volt länge, speci högre tempo

jag longerar aldrig, tycker det är skit. Tömkör istället. Kondis tränar man på raka spår.

Jag tränar kondition med intervaller på uteritt, cantring på grus/skogs/sandvägar.

Longering är inget vidare konditionsträning enligt min mening. Använder endast longering som hältkoll, simpel motion för att hästen ska få röra på sig eller lite lydnadsträning-då helst löst.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar