Longering med graman?

NitsrekStar

Trådstartare
Jag har inga longeringstyglar, men jag har en gramantygel, och min tränare sa att man kunde använda en gramantygel, men hur sätter man fast den? :confused:

Sv: Longering med graman?

Ser den ut så här är det ju bara att kroka fast den (helst i delta eftersom en gramantygel är så pass kort att det inte blir mycket kvar om du drar den över nacken) och ser den ut så här får du bara fästa den som ett bälte i det fortfarande rekommenderade deltat. Får kanske lägga till att hästen ska ha kapson (misstänker jag att du inte har) alternativt träns. Det är enligt min åsikt förkastligt att longera i grimma.

Jag missuppfattade kanske din fråga?

Har din tränare inte sagt något om att spänna in hästen vid longering? Om du inte longerat innan är mitt tips att du gör det under tränarens översyn första gången. Det är mycket som kan gå fel. Sagt i all välmening. :)

;) Krocket

Varför anser du det förkastligt att longera i grimma?

utöver det ser jag inte relevansen att spänna in en häst vid longering, men sedan så anser jag ju inte heller att longering (på lina) bör användas till annat än
* vid sjukdom (du får ej rida hästen men den behöver röra på sig utan att "arbeta" därför tömkör du inte, utan longerar)
* arbeta med den muntliga kommunikationen (ex:lära in dina kommandon för snabbare & långsammare)

Ingen av dessa tillfällen kräver en inspänningstygel, vilken ändå inte fyller något syfte, då jag inte anser att en häst "arbetar" bättre då den endast är inspänd, utan endast lär sig en felaktig form och hjälp. Jag anser att om man vill arbeta hästen från marken gör man det via tömkörning.

Till ts: en longeringslina i poly hittar du för under 100 lappen på närmsta ridsportsbutik. Om du har en häst tycker jag att du gott kan investera i en sådan. Om du inte vet hur du longerar och hur du fäster en longeringslina så bör du nog tala med din tränare och be om att ha en lektion i longering. Jag rekomenderar varmt att du även lär dig tömköra. (med andra ord delar jag ovanståendes tycke i den frågan)

Mycket viktigt enligt mig är att se till att byta varv ungefär vart 3-4:e varv, för att inte slita på hästen.

Jag har inga longeringstyglar, men jag har en gramantygel, och min tränare sa att man kunde använda en gramantygel, men hur sätter man fast den? :confused:

Jag förstår inte riktigt frågan. Du kan inte longerna med graman som hjälptygel, den är inte gjord för det.

Eller menar du att du ska använda gramatygeln istället för longerlina? En lina kostar, som Elizette skriver, någon hundring på Hööks eller MyOne. Gå och köp en ordentlig lina istället för att krångla med gramantygel :).

Eller ännu hellre, köp tömmar och lär dig tömköra - det är himla roligt och ett utmärkt sätt att låta hästarna jobba upp muskler utan att behöva ha ryttare på ryggen.

Jag misstänker att din tränare menar att du ska använda en graman som inspänningstygel? Och att du har en vanlig longerlina och att du har longerat häst tidigare.

Du kan använda gramanen som inspänning vid longering, men helt optimalt är det nog inte. Den kan då fästas på bl.a. följande sätt:

¤ Mitt under sadelgjorden, upp genom bettringarna och så delar du den vid spännet (under förutsättning att den är delbar) och knyter fast ändarna i t.ex. ett schabraks sadelgjordsstroppar eller i en longergjord.

¤ Om gramanen är tillräckligt lång kan du lägga den i sadelns säte (under förutsättning att du longerar med sadel) och "låsa fast den" genom att dra ner stigbyglarna och lägga stiglädren "över" gramantygeln. Detta sätt funkar även om gramantygeln inte är delbar.

Dock kostar inte ett par inspänningstyglar eller andra longeringshjälptyglar särskilt mycket. Och är det en ren longeringslina du behöver så är de som sagt inte heller särskilt dyra.

Mitten på gramanen ska ligga bakom manken, låt var tygel löpa ned under magen och mellan frambenen, upp genom bettringarna och haka fast spännena i nacken, där nackstycket sitter på huvudlaget- Fungerar bra tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Fråga; blir det inte väldigt mycket rörelse i bettet när gramanen löper bakom frambenen? Har själv aldrig sett någon longera så, däför jag undrar :)

Hej,
nej det tycker jag inte eftersom gramanen sitter så pass ledigt (om man inte knyter upp den vid manken). Visst rör gramanen på sig, men inte så att den skulle orsaka störning eller ryck.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: Trott
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter