Longering/inriding med halsförlängare

Sv: Longering/inriding med halsförlängare

När jag väl har suttit upp är det så jag ska jobba med honom, men fram tills dess tycker jag att det är en bra grund att han lär sig gå ordentligt under longering och på så sätt bygger liiiiite muskler i alla fall. Vet inte om det gör så stor skillnad, men det känns bättre. Jag vet att hästen inte går i form för att den kröker på nacken, men om den lär sig kröka på nacken så blir det lättare för den att vinkla in rumpan och komma in under sig och jobba med bakbenen.

jag tror nog att blir battre om du borjar med att tomkora, utan nagra som helst inspanningstyglar, ut ocg gga i skog ock mark, klattra och bygg upp bade framatbjudning ch muskler overallt, sen kan du ju tomkora i manegen ocksa, jag tycker det ar latt att fa en bra form for en unghast pa linor, jag kan jobba pa raka spar vilket ar battre for dem, och enkelt och driva pa bakifran om det skulle behovas, att harva runt pa volt med inspannings tyglar det gor jag inte sa dar valdigt mycket med mina unghastar, speciellt inte med halsforlangare...

sen skulel jag nog forsoka komma upp och rida, och jobba hasten under sadel korta men bra pass

ha det sa roligt:laugh:

Sadelprovaren har varit här nu och provat ut en sadel till min bebis så det blir nog ridning ev. på fredag :) Ska börja gå med honom i skogen och så snart också, men då tycker jag det är viktigt att han är säker på vem av oss som bestämmer för att slippa onödiga olyckor och uppstressningsmoment. Jag får se hur jag gör med halsförlängaren då, blir förmodligen bara att longera honom imorgon också och då med sadel på, sen longera lite innan jag sitter upp på fredag. Så det blir knappt tid för den heller :) Kan ju hända att jag testar att använda den någon gång, bara för att se hur han går, men då blir det förmodligen under tiden jag rider och att jag har den löst spänd.

När jag väl har suttit upp är det så jag ska jobba med honom, men fram tills dess tycker jag att det är en bra grund att han lär sig gå ordentligt under longering och på så sätt bygger liiiiite muskler i alla fall. Vet inte om det gör så stor skillnad, men det känns bättre. Jag vet att hästen inte går i form för att den kröker på nacken, men om den lär sig kröka på nacken så blir det lättare för den att vinkla in rumpan och komma in under sig och jobba med bakbenen.

Har faktiskt aldrig sett en häst bygga muskler av longering. Det sliter mer än det smakar. Jag ser ingen anledning annat än för att lära den vissa kommandon så som start, stopp, trav, galopp kommandon helt enkelt. Mest därför att det är väldigt väldigt få personer som kan arbeta en häst rätt i longering, oftast sliter det därför mer än det åstadkommer och jag avhåller mig från sånt. De flesta veterinärer brukar anse samma sak. Men alla gör som de själva anser bäst så är det ju, tömkörning är dock överlägset och sliter inte alls så som longering, du har ju en inkörd häst från travet dessutom borde vara guldläge att skola om den på töm på det sättet, där de dessutom faktisk kan bygga både muskler och styrka på ett helt annat sätt än under longering.

Nix, hästen får inte in rumpan bättre under sig för att den kröker på nacken. snarare tvärtom - kröker den på nacken bara framifrån så är det väldigt lätt att ha bakbenen i grannbyn. Om bakbenen däremot kommer in FÖRST under hästen i och med att den får bära sig själv, så kommer en krökt nacke som ett brev på posten.

Senast ändrad:

Det var så jag planerade att göra också (minus galoppen, han behöver mer muskler innan han orkar bära sig själv i galopp). Men blir lite nervös nu när jag hör att halsförlängare kan förstöra hästen :crazy: Men använder du halsförlängare då eller någon annan form av inspänningstygel?

Jag änvänder enbart dessa:

2406.jpg

Jag tycker det är helt ok så som du tänker. Så skulle jag också göra. Lära kommandona först från marken och "börja" uppbyggnaden av muskler.
Jag har sparat otalig med tid och svett av att longera in hästar. Att hästen börjar "kröka" på nacken är en pusch in i rätt rikning, men kan aldrig ersätta det du kan göra från ryggen. Men man måste ju börja nånstans! :)

Jag tycker absolut inte att man ska rida in unghäster med hjälptyglar!! Dom ska ju lära sig att hålla balansen själva inte gå och hänga i någon hjälptygel. Det som händer är ju att dom blir mycket mer låsta och formen ska komma när dom själva orkar. Jag använder aldrig någonsin hjälptyglar på någon typ av häst. Inte heller vid longering. Jag väljer istället att tömköra mina ungahästar (och de äldre hästarna) för då kan man ge den eftergiftern som behövs och man låser inte fast bogarna.

Innan jag svarar så vill jag ställa ett par kontrafrågor, det blir lättare så :)

Hur tycker du att en häst går när den går i form?
Hur får man en häst i form?
Vart vill du muskla hästen och hur tror du man tränar dessa muskler?

När jag vet hur du svarar på dessa frågor kan jag förhoppningsvis skriva ett bra svar till dig :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 101
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama