Longering/inriding med halsförlängare

W

Winter

Jag har nu longerat min 4 åriga (5 efter nyår) varmblods valack i ca 1 vecka med en del vilodagar. Han går bra nu och har förstått vad det handlar om (han är aldrig longerad innan, men insutten) så jag tänkte börja longera honom med halsförlängare tills jag känner att han är redo att sitta upp på igen, är detta en bra idé eller sliter det onödigt mycket på honom? Han har ju inte mycket muskler än annat än de "dragmuskler" han fått från travet och jag vill inte att han ska få några förslitningsskador. Han är den första hästen jag rider in "på allvar", då menar jag att han ska bli enbart en bra ridhäst. De hästar jag ridit in innan har bara varit upptill travträningen och han som jag tränade dom åt ville inte att jag skulle galoppera med dom eller att de skulle gå i form. Vet inte riktigt varför, men jag gjorde som han sa. Denna hästen däremot är min egen så jag vill göra det bästa möjliga av honom.

Tänkte också ev. använda halsförlängare när han ska lära sig gå i form med ryttare på, undrar även om detta är en bra idé eller om man får bättre resultat om man lär dem att gå i form utan någon hjälptygel?

Sv: Longering/inriding med halsförlängare

Hej! Personligen har jag inte mkt erfarenhet av halsförlängare men tycker att inspänningstyglar fungerar alldeles utmärkt. De lär hästen att inte streta emot bettet eftersom det är skönare att inte göra det. Medan en halsförlängare är lite mer segdraget. Men en känslig häst som kanske gärna sliter tag och blir lite skraj över att "sitta fast" kanske funkar bättre med en mjuk halsförlängare. Men personligen har jag använt inspänningar. Vet inte om man kan ha halsförlängare högre upp än under magen? Om man kan det är det ju bra. Man vill ju inte ha en för låg hals för då blir det ju slitsamt. Halsen ska vara välvd men inte för låg och hästen ska vilja uppåt med kroppen men ändå mjuk mot "ryttarens hand".
Så länge du longerar mjukt och på olika stora volter, olika tempo, byter varv ofta och går ibland även lite rakt fram så behöver det inte alls slita så mycket! Det viktigaste är ju att hästen "accepterar handen" och går stadigt.
Lycka till!

Mvh Michaela (som longerat/tömkört en hel del med sin 4 åring)

Jag tycker att halsförlängare ofta får hästen att hamna på bogarna och tappa bjudningen. En halsförlängare drar mest hela tiden medan korrekt spända inspänningstyglar eller chambon ger efter när hästen ger efter.

Jag skulle också föreslå inspänningstyglar. Viktigaste att komma ihåg är att hästen lyder "frammåt" väldigt bra innan du sätter på inspänningstyglarna. En vanlig reaktion är "shit shit shit, vad har jag på mig?!" och så börjar de backa och då är det guld värt om du får fram hästen!

Lycka till :)

Jag tillhör den skaran som helst skulle se att halsförlängaren utrotades :devil:
Eftersom den aldrig ger efter helt, inte ens när hästen går i form, så bidrar den ofta till att få en häst som blir seg i munnen, ligger på bogarna och "knäpper av" i nacken.

Inspänningstyglar eller chambon däremot kan vara bra hjälpmedel att få hästen att söka sig rätt, eftersom de, rätt spända, inte verkar alls när hästen väl går rätt.

Jag brukar heller inte longera mina hästar så mkt, eftersom jag anser att det sliter för mkt på dem att gå på böjt spår "hela tiden". Föredrar då tömkörning, som man kan variera mellan böjt respektive rakt spår. Dessutom är det lättare att inverka på hästen när man tömkör, och på så sätt kan man ofta komma ifrån behovet av hjälptyglar helt.

Varför inte bygga muskler uppsuttet?
Korta pass i början bara.

Han har inte blivit mycket hanterad innan, så jobbar med ledarskap från marken innan jag sitter upp på honom tänkte jag. Dock har han accepterat detta väldigt bra hittills så det blir nog att börja sitta upp i nästa vecka :)

Varför inte bygga muskler från marken? :)
Är ju så mycket lättare att ge en hint från marken med inspänningstyglarnas hjälp.
Och man behöver ju inte longera länge. Även så bara i skritt.

Jo, när man tänker efter så kan det vara mycket sant. Det som jag är lite orolig för är att en tex. en chambon "låser" hästen på ett helt annat sätt, finns det inte risk att hästar som inte har gått med huvudet nere utan istället haft huvudet fastspännt uppåt (han har gått på travet) får panik när de märker att de inte kan dra upp huvudet om de vill? En halsförlängare är ju isåfall mjukare, och man behöver ju inte spänna den hårt, speciellt inte när man rider, då hjälper man ju till lite med kroppen. Eller?

Man skulle ju också kunna börja med en halsförlängare så att hästen vänjer sig vid att ha huvudet något sånär nersänkt och sedan byta till chambon, för att undvika panik, eller är det helt tokigt?

Så tycker jag också, när man sitter på hästen och den är helt omusklad i ryggen sitter man ju i stort sett direkt på skelettet, och det måste ju slita ännu mer? Longerar mest i skritt med korta travsträckor kanske 2-3 gånger per pass, då endast något varv.

Lär den sänka huvudet för tryck iställer om du är rädd för det. Först genom att lägga handen på nacken och sedan genom att dra i grimskaftet rakt nedåt.

Ang hjälptyglar och longering så använder jag mig inte av något så det kan jag inte svara på. Jag anser man bygger bäst muskler från ryggen, men så är det oxå typ det enda jag kan någorlund - rida. Jag är kass på att se men lite bättre på att känna, därför vill jag sitta på.

Jag skulle vilja påstå att bästa sättet att förstöra både skritt, mun och bjudning är att longera inspänd i just skritt. Inspänningstyglar passar eg bara till trav, möjligtvis även galopp, då hästen håller huvudet hyfsat still. I skritten måste hästen få pendla med i rörelsen med huvud och hals - det är det absolut viktigaste i skrittjobb!

Han kan sänka huvudet för tryck när han står stilla, men blir det inte en annan sak när dom rör på sig? Han står ofta stilla med sänkt huvud men när han går och springer har han det mer snett uppåt (inte rakt upp så som många travare, utan han går avslappnat osv). Men är det fel att använda en halsförlängare bara i början (kanske 1 eller 2 gånger) då och sedan använda chambon?

Tänkte också kolla vad ni anser ang. gramantyglar (att rida med, såklart) på en unghäst, är det bra eller dåligt? Nu menar jag inte att man sitter och drar i dem hela tiden så som många gör, men som ett hjälpmedel för att få hästen att gå ner i form och sedan när den gör det ger man eftergift?

Okej, men att ha den helt lös i skritten då och sedan spänna åt den lite mer i traven? Galoppen har vi inte börjat med än, så den blir det inte tal om ännu.

Jag har nu longerat min 4 åriga (5 efter nyår) varmblods valack i ca 1 vecka med en del vilodagar. Han går bra nu och har förstått vad det handlar om (han är aldrig longerad innan, men insutten) så jag tänkte börja longera honom med halsförlängare tills jag känner att han är redo att sitta upp på igen, är detta en bra idé eller sliter det onödigt mycket på honom? Han har ju inte mycket muskler än annat än de "dragmuskler" han fått från travet och jag vill inte att han ska få några förslitningsskador.

Jag tycker varken longering eller gummisnodd/halsförlängare är en hit. Longering sliter oerhört på hästen. Tömkör hellre!

Tänkte också kolla vad ni anser ang. gramantyglar (att rida med, såklart) på en unghäst, är det bra eller dåligt? Nu menar jag inte att man sitter och drar i dem hela tiden så som många gör, men som ett hjälpmedel för att få hästen att gå ner i form och sedan när den gör det ger man eftergift?

Hästen går inte "ner" i form för att den tvingas ta ner huvudet. Formen kommer när den orkar bära sig balanserat bakifrån och över ryggen.

en sån häst skulle jag tömköra och rida ut på mycket, låt den bygga upp sig ute i skog och mark, mycket skritt och långa lugna trav pass där, utan hets och stress.

Han har inte blivit mycket hanterad innan, så jobbar med ledarskap från marken innan jag sitter upp på honom tänkte jag. Dock har han accepterat detta väldigt bra hittills så det blir nog att börja sitta upp i nästa vecka :)

Jag fattade det som att hästen var insutten?

Jag longerar i perioder. Om jag tex ska rida in en häst börjar jag med att i longering lära den skritt, trav & galopp, båda varven. Ca 10-20min, beroende på hästen och då jobbar minsann jag också. Står aldrig stilla själv utan går och går med hästen för att få volten så stor som möjligt. Ni vill inte se hur jag ser ut när vi galopperar.. :)
Sen lägger jag på inspänningstyglar och när den går fint i samtliga gångarter är longeringsperioden "avslutad" och därefter följer ridning.
Har fungerar fint för samtliga hästar.
Lycka till. :)

Jo, han är insutten för ca 1 år sedan, utav mig, men han var inte min då så jag hade inte mycket att säga till om utan blev uppslängd på hästen utan att han jobbat någonting alls innan och han var väldigt dåligt hanterad, han har varit utlånad efter det och nu när han kom tillbaka sade travgubben som ägde honom innan att jag kunde få honom eftersom att han ändå inte hade någon användning för honom och han skulle inte få någonting för honom ifall han sålde honom. Så det är i stort sett att börja om helt från början.

Det var så jag planerade att göra också (minus galoppen, han behöver mer muskler innan han orkar bära sig själv i galopp). Men blir lite nervös nu när jag hör att halsförlängare kan förstöra hästen :crazy: Men använder du halsförlängare då eller någon annan form av inspänningstygel?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 101
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama