W
Winter
Jag har nu longerat min 4 åriga (5 efter nyår) varmblods valack i ca 1 vecka med en del vilodagar. Han går bra nu och har förstått vad det handlar om (han är aldrig longerad innan, men insutten) så jag tänkte börja longera honom med halsförlängare tills jag känner att han är redo att sitta upp på igen, är detta en bra idé eller sliter det onödigt mycket på honom? Han har ju inte mycket muskler än annat än de "dragmuskler" han fått från travet och jag vill inte att han ska få några förslitningsskador. Han är den första hästen jag rider in "på allvar", då menar jag att han ska bli enbart en bra ridhäst. De hästar jag ridit in innan har bara varit upptill travträningen och han som jag tränade dom åt ville inte att jag skulle galoppera med dom eller att de skulle gå i form. Vet inte riktigt varför, men jag gjorde som han sa. Denna hästen däremot är min egen så jag vill göra det bästa möjliga av honom.
Tänkte också ev. använda halsförlängare när han ska lära sig gå i form med ryttare på, undrar även om detta är en bra idé eller om man får bättre resultat om man lär dem att gå i form utan någon hjälptygel?
Tänkte också ev. använda halsförlängare när han ska lära sig gå i form med ryttare på, undrar även om detta är en bra idé eller om man får bättre resultat om man lär dem att gå i form utan någon hjälptygel?