Longera Trollet=omöjligt

P

Patrick_

Heej.:):D
Jag rider i ett stall där det finns en minishettis som heter Trollet.;)
När jag ska longera honom så går det inte så bra.:(
Han svänger bara ut ur volten och sticker.
Även fast han är jätteliten så är han jättestark.Så jag har inte en chans.:o
Hur ska jag göra så att han slutar svänga ut så där utan att dra i han???:confused:
Tacksam för svar.:):bow:

Kram Linnéa

Sv: Longera Trollet=omöjligt

börja med att gå bredvid honom på volten, o läng sen skaftet allteftersom... ta det lugnt, o testa traven lite först oxå. om hästen inte lyssnar bredvid dig ska du inte förvänta sig att den lyssnar när du står 5 meter ifrån!

använd små rörelser o var lugn o prata lugnt o lågmält. Var tydlig. ibland kan det vara bra med longerpisk att dutta på rumpan om den inte förstår att den ska gå, men oftast är det lättare med ett grimskaft i andra handen, som man snurrar när man vill att hästen ska gå.

Om hästen drar ut o sticker iväg låter det som om den inte är mogen att longeras utan ska läras att ledas först,,, men om den bara vänder o drar lite grand, utan att försöka sticka, får man bara hålla emot.

Ha inte träns med longerlinan kopplad i munnen om den är såhär färsk på longering.

hoppas det var till nån hjälp!
:cool:

Tack jag ska försöka.Han är bara 4 år och hingst.;)
Så han är som du säger kanske inte mogen än.
Men det är ett väldigt bra sätt att träna minishettisar på.
Eftersom att man inte kan rida på dem.:)
Det som oxå är dåligt med honom är att han är rädd för spön och blir galen om man har ett spö i handen.Så jag ska satsa mer på grimskaft.:)
Tack för hjälpen!!:):):love:

ok, men 4 år är ändå såpass att han ska kunna vissa saker. Att han är hingst är inte till någon nackdel, snarare tvärtom! Min saddlebred var hingst till 3, o det var med stor sorg jag kastrerade,,, han var mycket modigare o lugnare som hingst.

Tänk på att longering inte är någon jättebra motionsform då det lätt kan ge förslitningar. Den bästa motionen för så små hästar är tömkörning o körning! Longera lite o gå promenader. Longering är bra för att lära dom lite kommandon o annat, kortare stunder.

Lycka till!
;)

Jag vet men i bland så är det bra att longera.:)Håller med dig.
Texas som oxå står här blev kastrerad för ca 2 månader sen och han var mkt lugnare när han var hingst och han var oxå modigare då.:)

Tack!!!:):)

Vad har du för utrustning? På starka hästar som drar har jag gärna kapson, som en grimma med rejält fodrad nosdel och man sätter linan mitt uppepå nosen, då blir man mycket starkare själv och hästen kan inte dra på samma sätt.

Vad har du för utrustning? På starka hästar som drar har jag gärna kapson, som en grimma med rejält fodrad nosdel och man sätter linan mitt uppepå nosen, då blir man mycket starkare själv och hästen kan inte dra på samma sätt.

Okej.:)Jag ska kolla lite.:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst blev på nyår sömstucken av en oerhört dålig hovslagare, efter att jag tvingat honom dra ut sömmen så vilade hästen i 1...
Svar
7
· Visningar
1 351
Senast: Alva00
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 093
Senast: Skorpion76
·
Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 741
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur