Longera/tömköra

S

sarre_hall

Hej. Jag har en liten underlig fråga. Hur lär jag hästen att trava på kommando? Han stannar lätt, o skrittar vid kommando, men han e omöjlig att börja trava. manar man på honom så skiter han i det. e man ute i skogen o ska springa med honom så bryr han sig inte. Det e som om att han inte fattar att en häst kan trava. Hehe:p Så jag behöver lite tips nu.. vore jättetacksam för svar

mvh sarre

Sv: Longera/tömköra

Enkelt. Man smackar och händer ingenting så puttar man till med spö/pisk på hästens rumpa.

men han slår bara emot en då.. Han e så enveten så jag vete sjutton. Har aldrig vart med om detta innan, o han har vart vanvårdad så jag vill inte ta till med spö, då han e strykrädd- försöker att vänja honom vid spö nu genom att röra överallt vid honom med detta.

På vilket sätt var han vanvårdad?
Har de fått stryk och är spörädda borde de inte slå mot spö/pisk utan tvärtom vilja springa ifrån det.

Däremot kan hästar som har väldigt, väldigt ont elelr är rent istadiga slå mot spö.

Hej,
du gör rätt som vill vänja hästen vid spöt om han är rädd för det. Fortsätt med det. Men du kan även träna att använda spöt för att mana honom framåt. Ingår i konceptet att hästen är tränad till spöt. Ett sätt är att inte slå, men "knacka" lätt och rytmiskt. Upphör med "knackandet" så fort hästen rör sig framåt. Börja med övergångar från halt-skritt eftersom hästen redan kan det, sen lägger du till med övergångar skritt-trav. Du behöver inte trissa upp förfrågan/begäran om trav (alltså slå hårdare eller intensivare) om hästen inte reagerar eller börjar slå tillbaka. Bara fortsätt be om traven. Med hästar som din som inte förstått (?) vad du ber om, kan de ta flera minuter första gången, men ge inte upp! Fortsätt med en lätt knackning tills du får ett försök till trav. Stå så klart på en plats så du inte kan bli träffad om han sparkar. Sen berömmer du mycket (sluta knacka så klart och beröm med rösten, kan tom avsluta dagens träning där första gången).

Håller med om att din häst kan ha ont, men om han springer i hagen borde han kunna trava när du ber om det också.

Lycka till!

Kancka är inte att rekomendera. Tror snarare att det kommer trigga till ett sparkade från hästen.

Sparka sand på den och tjoa och veva med armarna.. om den nu inte tål spö. Vilket är det första jag skulle vant den med.

Kancka är inte att rekomendera. Tror snarare att det kommer trigga till ett sparkade från hästen.

Tror du det även om du tolker "knackandet" som en lätt beröring som upprepas tills du får rätt gensvar från hästen, dvs rörelse framåt?

Det kan ju vara så, men tycker inte du att det är viktigt att träna hästen till att röra sig framåt när man ber om det? Om nu hästen inte har ont någon stans och det är därför den inte travar förstås.

I inlägg nr 3 skriver TS att hästen slår emot.
Den är alltså dubbelt olydig.

Men ett spö med längre flärp? Alltså, inte att använda på hästen, utan vifta med det en bit från så det låter "pang" typ. Kanske blir han livrädd, kanske är det allt som behövs för att han ska rivstarta lite. Gillar inte riktigt idén med att skrämma iväg dem i trav, men kanske föredrar han detta framför att bli petad i rumpan?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 356
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 192
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 868
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 272
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31