Longera med halsförlängare

Zolimita

Trådstartare
Kan knappt rida,endast skritta någon dag i veckan pga diskbråck.Har en medryttare men tänkte prova longera.Använder aldrig snodden annars och har inga inspänningstyglar och läste nånstans att vid longering kan man istället för att dra snodden över nacken sätta den delen i gjorden och sedan genom bettringarna och ut på sidorna? Gillar inte snoddens funktion när den spänns vanligt över nacken.
Tömkör hellre men tänkte prova longera med snodden ,vad jag vill ha ut av longeringen är inte att "dra ihop" med snodden utan att få hästen att gå i ett något lugnare tempo i trav och galopp.
Någon som testat detta sätt?

Sv: Longera med halsförlängare

Jag förstår inte riktigt hur du menar att den skulle spännas... men jag skulle använda en chambon istället. Den tillåter en låg form utan att dra ihop.
Den sätts i bettet, går upp till ringar vid "pannbandet" och sen vidare ner mellan frambenen. Kan du göra en sån fastsättning istället med halsförlängaren?

Den sätts i bettet, går upp till ringar vid "pannbandet" och sen vidare ner mellan frambenen. Kan du göra en sån fastsättning istället med halsförlängaren?

Ungefär så jag brukar spänna snodden. Men ja - den har ju en viss hoptryckande effekt...

Har funderat tidigare på att köpa en chambon men eftersom jag nästan aldrig longerar har det inte blivit av.
Det där med fastspänningen av halsförlängaren tror det var så att den delen som man vanligtvis trär över nacken sätter man i gjorden mellan hästens ben,upp genom bettringarna och tillbaka i gjorden lite högre upp,på sidorna på hästen.
Vet inte om du blev klokare av den förklaringen.

Hästen rusar alltså i longeringen? Vilket utmärkt tillfälle att öva lydnad under longering . dock utan inspänning. Motion kan de få i hagen, men träning utför man med människa.

Hon rusar inte och lyssnar hyfsat bra men vill ha hjälp med framåt-nedåtsökningen utan att dra ihop henne utan bara visa vägen.

Det skötar jag också helst genom att inte låsa statiskt, även om inspänningar etc släpper när hästen ger efter.

Har jag problem med nedåt/framåt så tömkör jag istället, jag tror inte det går att fixa i longering på ett bra sätt.

Går bättre när jag tömkör men då får jag använda mitt ben mer,har inte nog långa tömmar så hästen kan gå på en större volt utan att själv "trava" med.Och så ont som jag har nu kan jag knappt gå ordentligt:crazy:

Ungefär så jag brukar spänna snodden. Men ja - den har ju en viss hoptryckande effekt...

Ja det får den nog om man använder en gummisnodd. Vitsen med en chambon är ju att den bara skall trycka när hästen reser upp nacken för högt. Om då trycket ligger på hela tiden förlorar man "belöningseffekten" (= slippa tryck) när hästen utför arbetet korrekt.

Har funderat tidigare på att köpa en chambon men eftersom jag nästan aldrig longerar har det inte blivit av.
.

Går att göra en själv om man har ett starkt smalt rep, två BGB-hakar, två karbinhakar ett starkt bredare material typ tjockare gummi, en gammal del från en grimma el dyl, och en starkare gummisnodd typ en sån man har på stigbyglarna.

Fäst karbinhakarna i gummimaterialet (el likn) nedanför pannbandet. Knyt fast BGB hakarna i varje ände av smala repet. Fäst i bettet, trä igenom karbinhaken, ner till gjorden där du satt fast gummiringen. upp igen till andra karbinhaken och ner till bettet. Justera inspänningen genom att korta hela repet vid bettet.

Senast ändrad:

Kan du inte be någon som är duktig på longering att hjälp dig? Jag tycker att det är jättebra att öva framåt-nedåt med longering. Men det funkar ju inte att bara skcika ut hästen på en stor cirkel, och tro att den automatiskt får en fin sökning framåt.

Så länge du inte vet hur du får hästen att söka framåt-nedåt tycker inte jag att du ska använda "hjälp"-tyglar. När du vet hur du ska göra behöver du dem inte.

*KL**

Jag brukar föredra halsförlängaren som den ska spännas över nacken just för att det ger en BRA fingervisning för hästen hur den ska hitta rätt form.
Och sen är den väldigt snäll. Det går ju ha den lång så att den knappt gör verkan alls.

jag sätter aldrig snodden i sidorna, utan har den över nacken, genom bettringarna och sen ner mellan frambenen. På de flesta hästar / större ponnyer är den på sin yttersta längd, medan några kan behöva ha den något kortare. Lägg även en ögla av något slag runt halsen så att hästen inte riskerar att kliva på snodden när den sänker sig.

Om jag har förstått fastsättningen rätt, så måste du ha en vansinnigt lång snodd för att kunna ha den slak... Eller har jag missuppfattat? :confused: Om jag vore som du skulle jag definitivt investera i en chambon eller liknande, även om du inte använder den ofta, så är den klart värd pengarna. Kolla på tr*dera och liknande, så kanske du kan få ett schysst pris också!

Håller med MånFare. Chambon är bättre än snodd. chambon ger hästen signaler att sänka sin nacke. När nacken är sänkt hänger chambonen löst och hästen måste själv gå kvar. Med snodd finns risk att hästen hänger på den och inte går kvar själv.
Med nacken sänkt kommer ryggen och bakdelen lättare till arbete. Din uppgift som linförare är att se till att hästen engagerar kroppen. Det kommer nästan av sig själv.
Signalerna till hästen blir tydligare med chambon eftersom den inte fjädrar som snodden gör.
Det finns alltid undantag iof, så om man har en väldigt känslig häst kan den fungera bättre med snodd från nacke-bettring- mellan frambenen.
Prova. Du vet bäst själv vilken effekt du söker till din häst.

Senast ändrad:

Min häst hatar halsförlängare när jag rider, slår med huvudet - så halsförlängaren har jag "skrotat".
Men därimot med Chambonen stortrivs min häst med, när jag rider med den - går i kanonform.
Bättre hjälptygel har jag aldrig använt!!!
Den är suuper!

det kanske just är för att du spänner in hästen som den slår med huvudet.

träna på att rida hästen i form istället för att spänna in den för egentligen är ingen hjälptygel "bra". Formen ska komma bakifrån via bjudning och bärighet inte från en hjälptygel som böjer nacken.

Prova att vänta ut hästen i stället.
Den lugnar ner sig efter ett tag.
Men det kan ta tid.

Ett för högt tempo beror oftast på dålig balans.
Och det blir bara värre med en massa snören.

Rundcorral är bra.
Särskilt för folk med ont i kroppen.
Eftersom man inte behöver hålla i ett snöre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Ridning börjar känna att det är kört att hitta en bra medryttare. Har en häst som jag tävlar och tränat i dressyr. Då jag har både jobb och...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
12 403
Senast: Emine
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama