Longera med grimma eller med träns?

T

Tusseluss

Undrar hur ni brukar göra när ni longerar - ha hästen i grimma eller i träns?

Sv: Longera med grimma eller med träns?

Nu longerar jag ytterst sällan, men kan ju svara för hur jag gjort de gångerna.

Det beror på vilken av dom jag longerar, den ena funkar bra att longera i grimma - alltså gör jag detta.
Den andra är lite för tossig än så länge:angel: vill inte riskera att tappa honom, alltså får han ha träns.
Den tredje har jag aldrig longerat, men skulle jag göra det skulle tränset åka på - just för att jag inte vet hur hom är (om hon ens har blivit longerad någon gång i sitt liv;))

Kan tillägga att jag aldrig använder någon form av inspänningar.

Det beror på....

Min gamla tant på 17 år varierar jag med grimma/träns beroende på varför jag longerar henne. Vill jag att hon ska jobba blir det träns och någon form av inspänning. Om jag bara vill att hon ska jogga lite eller mest skritta blir det grimma.

Hennes avkomma som nu är två år kommer jag inte att bara använda grimma på utan det får bli träns eller kapson. Men det beror ju lite på hur hon kommer att funka. Har inte prova ännu utan planerar att påbörja det arbetet så sakteliga efter betet.

Dotterns 12-åriga valack är det träns på som gäller...

Jag longerar min häst i grimma, har absolut inget behov av träns då, i och med att jag inte behöver använda inspänningar och hästen är mycket snäll.

Om jag har inspänningar eller dyl. fäster jag dessa i tränset. Däremot skulle jag aldrig få för mig att fästa longerlina i bettet, det är ungefär den sista effekten jag vill ha på hästen när jag longerar.

Grimma eller kapson till longerlinan.

När jag longerar med lina så använder jag uteslutande grimma. Framförallt så anser jag att om hästen sliter/kastar sig/snurrar runt och dylikt som unghästar kan få för sig tills de förstår var longering innebär så ska det inte rycka/slita i munnen på den som ett bett gör.

Om jag har inspänningar eller dyl. fäster jag dessa i tränset. Däremot skulle jag aldrig få för mig att fästa longerlina i bettet, det är ungefär den sista effekten jag vill ha på hästen när jag longerar.

Grimma eller kapson till longerlinan.

Samma här. Har oftast träns under grimman vid longering, så ev inspänningar kan fästas i bettet...men linan ska självklart inte sitta nån annanstans än i grimman/kapsonen.

I rundcorallen har jag ingenting,löslongerar, annars i paddocken kapson o longerlina inte inspänd

jag brukar ha repgrimma när jag longerar, brukar oftast ha unga hästar som inte är vana vid träns

alltid grimma (om det används lina). Alldeles för lätt att det blir ryck och slit i munnen när man har långlina.

Jag longerar inte hästen. Det gör mer skada än nytta..

Vi longerar inte, annat än vid utbildning/inlärning. Då används först grimma, därefter ingenting.

LIA

Longering kan ge skada vid okunnighet, men är ett mycket bra verktyg annars!

Att se hur sin häst rör sig är nyttigt, och att arbeta hästen från marken utan att den behöver bära en ryttare på ryggen är mycket effektivt. Mina tävlingshästar ska longeras en gång i veckan, men då alltid inspända så de arbetar korrekt. Låter dem dock aldrig ligga på volt och nöta i en timma, 10-20 min räcker gott och väl.
Och för att svara på frågan; ett träns på huvudet med linan fäst i kapson.

Jag föredrar kapson, både på erfarna och oerfarna hästar. Blir lättare att guida hästen på volten med kapson.

För min häst är longering=busdags så alltid bara grimma och benskydd. Hon är världens stabilaste och snällaste att rida, så jag har lärt henne att när man blir longerad är det ok att busa, vilket hon gör i stora mått! :)

Longerar alltid min häst med träns och inspänningstyglar. Linan fäster jag i kapson. För mig är det viktigt att all longering sker i balans och med korrekt form. dessutom är jag noga med att skritta fram ordentligt innan och efter. (Tycker man ser allt för många som bara hakar på linan och sen är det full fart med hästen sladdandes runt på volten.)

Behöver hästen rastas får det bli lös i ridhuset om inte underlaget ute tillåter race och bus.. :)

Fast fråga någon i din närhet att hålla i din hand 'inspänd', och spring sedan runt denna person. Då kommer du snart märka att du förlorar balansen.. Oavsett hur man håller inspänd, så förlorar hästen sin naturliga balans. Som du sa, det är helt okej att longera om man gör det rätt. Men jag tycker inte att det är rätt att hålla dom inspända. Bättre med löslongering då enligt mig :)

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 873
Senast: Ajda
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 933
Ridning Hej Jag har blivit medryttare på en häst. Och undrar om man kan galoppera på sand? Det är en slinga där travhästarna tränar med...
Svar
9
· Visningar
1 018
Senast: Nota
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka