Sv: Longera med graman?
Tillhör den omtalade skaran som tycker att graman är oslagbart att longera med...
Det finns olika sätt att göra det på men de flesta hästar fungerar bäst om man spänner gramanen mellan frambenen i longergjorden genom bettet såklart och har ringar eller voltigehantag högst upp vid manken där man trär igenom och knyter en knut, i vänster varv ser man till att vänster sida är lite kortare och i höger varv att höger sidas graman är lite kortare. så du får en lätt naturlig ställning. Börja försiktigt med lite inspänning och korta efter hand när du ser hur hästen och hästens form reagerar på den längd du har på gramanen.
Att jag anser att gramanen är bäst (tillsammans med gougen) är för att den är "rörlig" hästen kan välja en högre kortare form eller en lägre längre form, den behöver inte hålla huvudet stilla utan kan själv i viss mån ändra läge. Inspänningstyglar tycker jag känns för "fast" men det kan fugera utmärkt på vissa hästar, gummisnodd är hopplöst, alldeles för mjuk så man måste spänna så hårt att det alltid tar emot i bettet för att hästen ska komma i något sånär form. Med vanlig chambon kan hästen "sticka fram huvudet" vilket den inte kan med gouge, däremot kan trycket på huvudet som en gouge ger göra vissa hästar lite kinkiga... det är min åsikt...