Longera med graman?

Sv: Longera med graman?

Om du inte är väldigt duktig så ska du inte ge dig in på det tycker jag. Det är väldigt svårt att göra det så att hästen jobbar rätt.

någon har säkert skrivit men skit samma :p

Jag använder den här inspänningen på hästar som behöver lära sig att gå neråt frammåt så de använder ryggen.

Du måste ha delbara garamantyglar. Fäst ena änden i någon utav ringarna, gärna i de lägre. Den andra änden drar du igenom bettringen och sedan fäster mellan hästens framben.
Hästen kan då inte ta upp huvudet men den bjuds in att ta ner huvudet, frammåt neråt.

Hästen måste vara van vid inspänning innan du använder den här

Tillhör den omtalade skaran som tycker att graman är oslagbart att longera med...

Det finns olika sätt att göra det på men de flesta hästar fungerar bäst om man spänner gramanen mellan frambenen i longergjorden genom bettet såklart och har ringar eller voltigehantag högst upp vid manken där man trär igenom och knyter en knut, i vänster varv ser man till att vänster sida är lite kortare och i höger varv att höger sidas graman är lite kortare. så du får en lätt naturlig ställning. Börja försiktigt med lite inspänning och korta efter hand när du ser hur hästen och hästens form reagerar på den längd du har på gramanen.

Att jag anser att gramanen är bäst (tillsammans med gougen) är för att den är "rörlig" hästen kan välja en högre kortare form eller en lägre längre form, den behöver inte hålla huvudet stilla utan kan själv i viss mån ändra läge. Inspänningstyglar tycker jag känns för "fast" men det kan fugera utmärkt på vissa hästar, gummisnodd är hopplöst, alldeles för mjuk så man måste spänna så hårt att det alltid tar emot i bettet för att hästen ska komma i något sånär form. Med vanlig chambon kan hästen "sticka fram huvudet" vilket den inte kan med gouge, däremot kan trycket på huvudet som en gouge ger göra vissa hästar lite kinkiga... det är min åsikt...

Menar inte ägaren att du fäster tömmarna som en graman? Det tror jag, inte att du skulle ha annvänt dej av en gramantygel precis.

Vi tömkörde nordisarna på skolan med "graman"

Svara gärna om hur du skulle göra enligt ägaren.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 542
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
766
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar