Longera med graman?

Luleå

Trådstartare
Jag är hästvakt över påsken, och har fått ett gediget träningsschema för mig och hästen. :D

Bland annat har jag fått instuktioner om att longera en av dagarna, och då använda graman som inspänningstygel.

Jag är helt lost! :confused: Hur man longerar med graman som inspänning måste gått mig helt förbi. Är det någon som förstår vad som menas? Tacksam för lite idéer...

Sv: Longera med graman?

Det enda jag kan tänka mig är att tömen via bettringarna fästs i övre ringarna/valvet på tömkörnings gjorden, och sen löper via bettringarna ner mellan benen på hästen/alternativt sido ringarna på gjorden.

vad jag tycker om det är en annan sak. jag håller mig till svaret på frågan!

Men det borde ju bli för långt även i din beskrivning :confused: Eller har jag en ovanligt liten häst...

Det måste ju vara fel.

//E

OK - det är alltså inte jag som har missat något uppenbart...
Tack för svaren! Hästägaren var nog lite snurrig, hon har kanske skrivit fel.

jag vet att man KAN longera med gramanen som inspänningstygel, har hört många som förespråkar det som den solklart bästa inspänningen vid longering. (har aldrig sett eller provat själv så om jag faktiskt sen tycker så låter vi vara osagt...)

dock vetinte jag heller hur, det bör ju vara som mackan skriver, men tycker det borde bli för långt, precis som du säger...

Om du inte vet vad ägaren menar så skulle jag nog undvika att longera med graman. Ring och fråga ägaren:idea:
/W

På den tiden jag skötte hästar åt hästägare, eller var fodervärd och inte visste hur hästägaren menade. Då gick jag till hästägaren och bad dem visa, och/eller förklara. Det är det enklaste och schysstaste för både ägare och häst. :idea:

Längden avgör väl du - det är väl bara att snurra/nyta/vira eller knyta en ögla längst ut där du fäster den i övre ringarna, för att reglera längden.....det går att göra vad man vill precis som med en snodd eller en inspännings tygel. Människans uppfinnings rikedom är ändlös. :rofl:

skulle oxå kolla med ägaren om jag var du.

Min ena kompis longerar alltid med graman, hur hon gör vet jag inte men jag kan ju alltid fråga ;)

Fråga gärna hur hon brukar göra!

Till alla: Hade det varit kris hade jag förstås frågat ägaren (som är utomlands). Nu avstod jag från gramanen istället.

Luleå skrev:
Fråga gärna hur hon brukar göra!

Till alla: Hade det varit kris hade jag förstås frågat ägaren (som är utomlands). Nu avstod jag från gramanen istället.

Det tycker jag att du gjorde rätt i.... :angel:

Ändarna i sadelgjorden (antingen mellan frambenen eller på sidorna), sedan genom bettringarna och sedan knyter du andra änden i lämplig ögla (beroende på hur högt eller lågt hästen ska spännas in. Man gör en vanlig uppbindningsknut.

Det blir som en wiener- eller lauffertygel.

Jag är fortfarande lite förvirrad - varför skulle det sättet vara bättre än något annat? (Som FeatherCloud har fått höra...)

det undrar faktiskt jag också :crazy:

nu när jag "vet" hur det är meningen att gå till så undrar jag varför det skulle vara så oslagbart bättre än alla andra hjälptyglar? att vissa hävdar att gramanen är bästa hjälptygeln att RIDA på när man är duktig hajjar jag, för då kan man ge efter/bara anväda den när den behövs, men så är ju inte fallet i longering...

edit: dessutomä r det ju en ganska kunnig person/erkänd åtminstone inom ridsportsföbundet som ssa att den är överlägset bäst att l ongera på, hade det varit "stallkompisen" hade jag väl tagit det med en nypa salt liksom...

Om du ska longera med graman så måste du ha en longergjord med öglor i sidan så att du kan fästa gramanen i denna och korta den till önskad längd uppe på.Slå bara en knut.
Det bästa är inspänningstyglar som du fäster i bettet och sedan i öglorna på sidan av gjorden.
Finns det ingen gjord så sätt på sadel och använd sadelgjorden på sidorna för att fästa i.
Det viktigaste är att hästen går i låg framåt form så att ryggmuskulaturen används.

Vetgirig skrev:
Om du ska longera med graman så måste du ha en longergjord med öglor i sidan så att du kan fästa gramanen i denna och korta den till önskad längd uppe på.Slå bara en knut.
Det bästa är inspänningstyglar som du fäster i bettet och sedan i öglorna på sidan av gjorden.
Finns det ingen gjord så sätt på sadel och använd sadelgjorden på sidorna för att fästa i.
Det viktigaste är att hästen går i låg framåt form så att ryggmuskulaturen används.

Precis samma sak svarade min kompis, så jag antar att det stämmer :rofl:

Vetgirig skrev:
Min kompis svarade precis likadant så jag antar att det stämmer.. :P

Vilken inspänning som är "bäst" varierar ju från häst till häst, och ibland kanske från dag till dag. Det jag svarade på var bara hur man fäster gramanen.

Eftersom wienertygeln är glidande kan hästen inte hänga sig i den på samma sätt som den kan i en enkel inspänningstygel. det kan ju vara en fördel på en del hästar. Andra kanske behöver den "trygghet" i bettet (eller vad man ska kalla det) som en enkel inspänning ger. Och så vidare... Varför det är det bästa för just den häst hästen måste nog ägaren/tränaren svara på.

Näe, det här blev vi nog inte klokare av, varken du eller jag. ;)

Jag ställde frågan mest för att jag var intresserad av att se om det är vanligt att använda graman vid longering - jag har inte sett det förut. Mina instruktioner var att longera med graman och sadel (ingen gjord med ringar alltså, vilket i mina ögon gör det hela ännu krångligare).

Det kan ju i och för sig helt enkelt ha varit för att det var det utrustning som fanns att tillgå. (Om man inte går och lånar annan utrustning :angel: )

Om du är osäker ska du inte longera med graman. Fråga ägaren nästa gång istället och be om förevisning;)

Själv väljer jag att inte använda inspänning alls. Jag longerar inte i den vanliga bemärkelsen utan det handlar mest om markjobb för att få bättre kommunikation och se hur hästen rör sig. Jag har då kapson eller repgrimma...

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 538
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
766
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar