Longera innan ridning.

N

Nostalgitripp

Jag har just köpt ett sto som stått ganska mycket de sista åren pga att hon varit avelshäst. Nu ska jag rida igång henne och jag är medveten om att man inte ska longera eller jobba hästen på volt.

Men hon är fullblod och har en del av fullblodsnerverna. Det blir att hon stått länge gör henne lite till ett krutpaket. Så jag undrar om det är skadligt att longera henne liten stund innan jag sitter upp?

Nu är detta ett lite senare problem eftersom jag börjar med att leda henne på promenader. Men jag vill vara väl insatt när jag hittat en passande sadel och kan sätta igång.

Sv: Longera innan ridning.

Har hästen inte varit skadad så är det inga problem. Det gäller ju inte jättemånga varv heller utan bara springa av ? Kör på du :)

Jag har en arab som är ganska ojämn i humöret vissa dagar är han jättepigg och andra dagar lugnare. Jag brukar longera en stund före ridning för att checka av hur han är för dagen.

Det är nog inget problem att låta henne springa av sig innan ridning.

Kan du inte löslongera i stället?
Om du menar att det skulle vara skadligt för hästen att longeras i lina.

Min kompis måsta longera sin ponny innan hon red, så ja jag tycker du kan longera henne:laugh:

Är hon fräsch så kan jag inte se why not.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar