Longera fler än 1 gång i veckan?

K

Koko_

vad tycker ni om att longera fler än 1 gång i veckan ?
Bra - Varför ?
Dåligt - Varför ?

/koko_

Sv: Longera fler än 1 gång i veckan?

Det beror ju på varför du longerar. Det ska ju inte vara ett sätt att motionera hästen utan att träna röstkommandon och liknande. Är det för att motionera föreslår jag att du tömkör istället så du kan få hästen att jobba på rätt sätt!

För mycket longering sliter på hästen. Testa själv!
Spring runt på en volt förhållandevis till dig lika stor som den hästen springer på, efter en stund får iallafall jag ont i knän och vrister! :smirk:
Men som skrivet, bra att öva röstkommandon på.

Koko_ skrev:
Bra - Varför ?
Dåligt - Varför ?

/koko_

Har aldrig förstått meningen med att centrifugera hästarna, det sliter på en sida i taget jämfört med tömkörning som bygger båda sidor samtidigt.

Röstkommando kan du träna in även på töm eller vid annan markträning.

Man ska alltid ha en mening med det man gör och än så länge finns det ingen som har övertygat mig med någon god aneldning till Longering.

Jag centrifugerar min pålle, fast detta sker helt utan linor och i hela paddocken. Kontakten från mig sker endast med hjälp av röst, händer, kropp och i sista hand longer spö. Fast den sistnämnde fungerar mest som en förlängning av min arm, kan vara bra när man har en paddock på 40x40 m.

Jag tycker det är ett utmärkt sätt att träna hästen på, när den själv kan få finna sin balans. Ja jag har ju en ras som behöver balans tränas, och just nu en pålla mer än någonsin.

Inspänning kan anändas även här, och då tycker jag att det fina med detta sätt är att hästen INTE kan söka stöd i någon lina utan måste själv finna sin egen balans genom energin.

Koko_ skrev:
Bra - Varför ?
Dåligt - Varför ?

/koko_

Jag tror inte heller det är bra för ofta just för att det ska slita så på hästen. Det är å andra isdan utmärkt enligt mig att börja på marken innan man sätter sig upp och börjar begära en massa saker...

När jag longerar tränar jag röstkommandon + att det kan vara bra om han springer av sig det värsta så jag slipper bockserier av glädje och energi när jag sedan sitter på :D Använder bara en sån där grej (heter?) som man sätter mellan bettringarna och sedan en lång lina. Är det bra eller dåligt? Håller inte på särskilt länge, kanske 20 minuter? Hur länge håller ni på? Hur avslutar ni, börjar passet?

Jag longerar 1-2 gånger/vecka. Jag longerar INTE på volt en längre stund utan jag longerar på fyrkantspår. Jag går med min häst runt på fyrkantspåret. :smirk: Jag hoppas att Ni förstår vad jag menar.

En bra anledning till att jag longerar är för att träna röstkommando på min häst eftersom det inte sitter som det ska än. :crazy:

Jag börjar mitt pass innan longering med att skritta i gång min häst vid hand i 10-15 minuter. Longeringen går på 20 minuter. Jag avslutar varje pass med att skritta av min häst 10-15 minuter vid hand. Vi skrittar av ute i natur/mark. :smirk:

Jag tömkör inte min häst än men det kommer. :angel:

Boj skrev:
Jag centrifugerar min pålle, fast detta sker helt utan linor och i hela paddocken. Kontakten från mig sker endast med hjälp av röst, händer, kropp och i sista hand longer spö. Fast den sistnämnde fungerar mest som en förlängning av min arm, kan vara bra när man har en paddock på 40x40 m.

Jag tycker det är ett utmärkt sätt att träna hästen på, när den själv kan få finna sin balans. Ja jag har ju en ras som behöver balans tränas, och just nu en pålla mer än någonsin.

Inspänning kan anändas även här, och då tycker jag att det fina med detta sätt är att hästen INTE kan söka stöd i någon lina utan måste själv finna sin egen balans genom energin.

Japp, och du har en mkt god ide om träningen, det kallar jag inte Centrifugering, det skiljer sig lite ;) från det man ser ibland...där hästen hänger i framstupa sidoläge o bara flänger.

:p

jag centrigugerar mina med. ibland en gång var tredje vecka, ibland 2-3 ggr i veckan, det beror på hur hästen igråga fungerar muskemässigt, hur pass mycket den har fått "flåsa" när jag ridit senast eller om jag av någon annan anledning tycker att den behöver gås på lina. rätt longering är lika givande som ridning då den går i form för min kroppsbeteende. halvhalter, drivning mm.

Koko_ skrev:
Bra - Varför ?
Dåligt - Varför ?

/koko_

brukar sällan longera, tycker inte det ger ngt direkt.
men jag longerar unghästarna ibland i perioder för att lära in olika kommandon, tex galoppen. Innan jag börjar tömköra i galopp.

Jag longerar min ett par gånger i månaden, men eftersom jag inte vet hur det egentligen ska gå till så gör jag det på 20 meters-volt så det blir inte så särskilt snävt. Jag gör det för att se hur min häst rör sig utan ryttare i olika gångarter, eftersom han blir så spänd när jag tömkör och då tycker jag inte riktigt att jag kan avgöra det på samma vis snabbt. Tömkörningen kräver 30 minuters förabete för att han ska kunna slappna av och jobba rätt, longeringen funkar med detsamma.

Longering - alltså att låta hästen springa i ändlösa cirklar i flera minuter åt varje håll, det gör jag inte. Jag kan gladeligen dagligen skicka ut min häst på cirklar, men jag använder det inte alls på det tratitionella sättet!

Jag använder grundtekniken att skicka min häst över stock och sten, så att den får tänka ordentligt. Vänder den ofta, vänder den rappt, låter den komma till mig, låter den hoppa eller kanske lasta sig i en transport.

Longering i den bermärkelsen att hästen ska springa runt, runt "bara därför att", det är själsdödande även om det är en gång i veckan. Rätt använt är cirklar ett fantastiskt sätt att lägga grunderna för relationen mellan människa och häst, samt bygga upp hästen, och det kan man göra varje dag.

Kan passa på att fråga er som brukar longera på vanligt sätt - använder ni er av kvarts och halvvarv när ni longerar någon gång? Hur gör ni då?

/Camilla

Jag longerar ALLDERIG hästar då det sliter så pass mycket på hästarna, när jag vill lära in olika komando eller bara låta hästen få springa eller busa så delar jag av ridhuset, skulle vilja ha en bana på 40x40m

Jag har börjat rida en unghäst lite då och då, och honom longerar jag alltid innan ridning (dock endast i 4-5 min). Jag longerar för att se hur hans humör är, för att se om det ens är ngn idé att sätta sig upp på honom (då han kan vara väldigt mycket i luften vissa dagar). Alltså, ej för motionen utan för att checka av dagsläget.

Egentligen tycker jag också att longering bara sliter på benen.
Dock kan det vara en sista lösning om man tex behöver låta sin häst springa av sig innan man rider.

Jag longerar min ena häst 1-3 gånger i veckan innan jag rider. Min häst blir lätt spänd och vill inte ta med ryggen och vi har hittat ett sätt som gör henne mer avslappnad och dte är att longera henne i sitte eget tempo i 10-15 min innan jag sitter upp. Då sätter jag mig på av avslappnad häst som jobbar betydligt bättre. Ska jag rida ut gör jag det inte. Är de träning i ridhus med andra hästar så gör jag det inte heller utan då rider jag med lång tyglar istället och hon får själv bstämma tampo jag bestämmer bara vägen.

Tee Showah skrev:
Kan passa på att fråga er som brukar longera på vanligt sätt - använder ni er av kvarts och halvvarv när ni longerar någon gång? Hur gör ni då?

/Camilla

bara undrar, vad är det? :confused:

Ser ni longering som att hästen ska springa runt, runt bara eller brukar någon be hästen utföra något annat efter kanske ett halvt varv.

Jag brukar kunna vända upp hästen, stanna den, be den backa på spåret eller liknande. Ibland alltså redan efter hästen bara sprungit ett halvt varv.

Principerna använder jag även för att skicka den framför mig och vända den till höger och vänster om mig, ofta i kombination med att jag övar den att hantera trängre utrymmen. Använder grunden till mycket annat också, ovan var bara exempel på lite av det jag gör.

Min fråga var om ni som longerar vanligt, brukar ni göra sådant med longeringens grundtekniker eller är det bara runt, runt som räknas? Annars skulle det vara intressant att höra vad ni brukar göra med era hästar!

/Camilla

jag hade bara inte kläm på hur du menade med halv och kvartsvarv, har nog inte hört det förut. det låter som lite NH-metoder tycker jag utan att vara insatt. klubben i byn här ockupperar paddocken stadigt med sina staket och grejer, så står de där och viftar med linor och annat. hela bunten har dessutom köpt westernsdadlar och stångbett till sina hästar det senaste året för det behövs tydligen.
jag kan absolut ingenting om det här och är inte särskilt intresserad av att veta mer, men jag bara anar tendensen att din longering kanske påminner lite om deras arbete...?

isåfall som svar på din fråga använder jag mig inte av halvvarv eller dylikt. longerar "regelrätt" på en volt av varierande storlek, från 8-20m. i olika tempon och i olika form. var och en är salig på sin tro!

Senast ändrad av en moderator:

Koko_ skrev:
Bra - Varför ?
Dåligt - Varför ?

/koko_

I perioder kan jag longera oftare än en gång i vecka. Som under igångsättninga och lydnadsträning på vissa hästar. Men då i korta pass och aldrig stressa runt dem i linan.
Bra - för att som sagt ge lite muskler (om de jobbar rätt) annars blir det ingen longering) och för lydnad och kondis-träning innan man sitter upp och rider.
Dåligt - sliter på leder att gå på volt, lätt att det blir enformigt.
Hänger mycket på vem som longerar och hästens vilaj att jobba och hur den trivs i lina. Jag har haft både hästar som passat fint att jobba i lina och hästar som ogillat det då får man ta nåt annat istället. Men aldrig longera flera ggr i veckan på rutin för att man inte hinner/orkar rida.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 288
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka