Longera fler än 1 gång i veckan?

Sv: Longera fler än 1 gång i veckan?

När man longerar är det viktigt att kunna arbeta hästen på volten. Ett springande runt runt är bara slitsamt för hästens kropp. Om man inte är säker på longering själv är det bättre att ta hjälp av någon som är duktig. Dessutom är det bra att ha en doserad longervolt för att det är skonsammare för hästens ben.
Men det viktigaste alltså- Hästen ska arbeta på linan. I vilken form den ska arbeta beror givetvis på vad du vill uppnå med longeringen.

Jag longerar i halv varv som du kallar det.
Skrittar o så kommer hon fram i trav, ber om halt efter ett
halvt varv o räcker ut handen för att hon ska byta varv.
Sen tränar jag mycket trav-halt-trav då det är jobbigt säger pållen.
Men longerar gör jag inte mycket blir kanske 2ggr i månaden.

springa av sig.
Inte bra alls att longera i det syftet tycker jag eftersom hästen bara bygger kondis så han kan rusa igen och igen och igen, då är du inne i en dålig cirkel...

Är det en rusig häst, rid honom med övningar som aktiverar hans huvud, på så sätt blir han "tröttare" och blir inte rusig. PMa mig om du behöver lite roliga övningar!

/cj

Låter mkt bra tycker jag! Inget springa ruuuuunt runt runnnnt runt... Utan verkligen använda sig av longeringen på ett vettigt sätt. Sen kan man ju använda longervolten för att träna på att flytta för trycket... Det gör jag...

well, dags o dra till joPPet...

/cj

Longerar kanske ca 2ggr i mån. Jag brukar sätta på en "gummisnodd" så att han får jobba i rätt form. Kör mycket öka och minska, kan även lägga ut markbommar. Jag tycker att det är ett bra sätt att aktivera hästen på, dock ej får ofta. Om man dessutom hittar på lite saker under tiden har vi (min häst och jag) riktigt kul. Jag vet såna som låter sina hästar springa varv efter varv i full fart, dessutom ej i rätt form, flera dagar i veckan, detta måste slita otroligt på hästens ben.

dåligt, det sliter på hästens ben nå innåt h-lvete, longerar försöker jag hålla mig på att göra med minst 2 veckors mellanrum å då löslongerade jag ändå min en hel del av dom gånger jag longerar

Koko_ skrev:
vad tycker ni om att longera fler än 1 gång i veckan ?
Bra - Varför ?
Dåligt - Varför ?

/koko_

vissa veckor longerar jag 2ggr. vissa veckor inget alls..

longerar min häst för att hon håller på att grundutbildas å hon svarar inte på röstkommandon så bra så dom tränar vi.. sen brukar ja ta med mig linan ner till banan ibland å låta henne bocka av sej innan ja sitter upp...

dåligt. för att de sliter på benen på hästen.. och att många använder de för att motionera hästen.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 288
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat