Lön som Hästskötare

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Peyton
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 179
  • Visningar Visningar 21 224
P

Peyton

Jag blir så fruktansvärt arg! :mad: Jag har nu ringt runt till olika stall, med ledig plats för hästskötare. Både kända och okända. Jag får höra samma nästan jämt:

"Ja, egentligen söker vi ju en praktikant...."

Jag är ju utbildad hästskötare (och har redan gjort min beskärda del av praktik :crazy: ) , inte fasen vill jag jobba för ynka 3000 kr månaden! Eller är jag helt ute å cyklar... Jag har ju häst, bil och utgifter som måste betalas ... Att det inte blev förbjudet med praktikanter, i varje fall under längre perioder.

Nä, måste man flytta till Tyskland för att få en riktig lön för mödan??

Visst förstår jag att det kan vara svårt att ge sin hästskötare en rimlig lön ( jag tror att enligt facket ska lönen ligga på runt 17 000 kr för utbildad hästskötare med erfarenhet) Men istället för att som vissa gör; köpa onödiga jackor, specialstigbyglar, hästtäcken för flera tusen kr styck till "dottern" VARJE månad kan de väl ge hästskötaren några extra tusenlappar.... eller? De skulle ju tjäna på det, om man känner att man blir belönad för det arbete man lägger ned, så jobbar man ännu hårdare - och med mer glädje!

Jag var bara tvungen att skriva av mig... hoppas att hästskötare blir mer uppskattade i framtiden...
Till er alla "underbetalda" hästskötare/praktikanter: :bow: :bow:
Att ni orkar med.
En tanke: Undrar vad som hänt om alla hästskötare i hela Sverige strejkade i 2 veckor... :devil:

Sv: Lön som Hästskötare

jag förstår din frustration...
men jag skulle nog oxå hellre skämma bort mina barn/djur istället för att betala flera tusen i överpris till en hästskötare...
marknaden styr ju priset, och uppenbarligen är folk beredda att utföra jobbet för de pengarna, eller inga pengar alls...

du kanske kan kombinera det med ett annat jobb?
eler vidareutbilda?

jag förstår din frustration...
men jag skulle nog oxå hellre skämma bort mina barn/djur istället för att betala flera tusen i överpris till en hästskötare...
marknaden styr ju priset, och uppenbarligen är folk beredda att utföra jobbet för de pengarna, eller inga pengar alls...

du kanske kan kombinera det med ett annat jobb?
eler vidareutbilda?

med "praktikant" menas ofta svartarbete, så du skulle alltså hellre köpa fina saker till dina barn och hästar än att se till att personalen kan leva på sin lön? tycker det är en grav felprioritering. då ska man inte ha personal utan kan gott göra jobbet själv!

Överpris? Så länge det är under 17.000 kr är det UNDERPRIS! Det är ju iprincip slaveri hästskötare håller på med! Gratis jobb! :crazy:

Att kombinera ett heltidsjobb som hästskötare med ett annat går nog inte ihop... hade varit död efter en månad :) Visst, jag sa att jag förstår om man inte får en lön på 17000, men jag skulle åtminstone viljat ha de där 3000 kr i rena fickpengar. Kost, logi och stallplats skall ingå utöver de pengarna. Men nej, man får oftast bara boende, mat får man stå för själv - stallplats ingår men ej fodret samt att man får jobba extra typ två helger extra i månaden för att de ska ta hand om den egna hästen om man reser bort...

Tycker det är konstigt att inga håller med mig om orättvisan i det hela.. Är det bara för att det här är ett typiskt tjejjobb i Sverige, att ingen gör något åt det?

Fy vad jag gnäller... men men, tror jag skippar det här yrket och satsar på något annat. Som sagt - det finns många andra där ute som inte tycker det alls är konstigt att jobba för typ 15 kr timmen...

Precis vad jag tycker!!! Fram för högre lön!

Vet inte vilket det är... jobbar som sagt inte med det nu... läste det i en hästtidning vad lönen skulle ligga på.

Men jag ska googla lite!

Håller med, det är sjukt låga löner inom branchen. Nu hade jag iofs ingen utbildning eller erfarenhet när jag sökte jobb som hästskötare men den högsta lön som erbjöds var ca 8000:- i månaden som hästskötare i travstall i Italien. Själv tog jag ett jobb som inte blev långvarigt pga skada där jag tjänade ca 5000:- efter skatt vitt. När jag räknade på det var det ca 12:- i timmen iom att vi jobbade 12 timmar om dagen 6 dagar i veckan.
Det slutade med att jag gick minus på det jobbet (var där ca en månad och jobbade kanske 280 timmar) om man räknar resan dit och hem och matkostnader. Skulle ALDRIG haft varken tid, pengar eller ork till att ha en egen häst.

Kan tillägga att förutom att arbetsgivarna var helt paranoida och kunde vända sig emot en anställd för ett enda mistag eller något de inbillade sig att denne gjort och att de inte enligt mig var så vettiga hästmänniskor/ryttare så var det det bästa stället jag var och kollade på. Skulle aldrig jobba för 3000:- i månaden eller mindre ÄVEN om det räknas som praktik eftersom man får jobba så otroligt mycket. Är väl inte ens lagligt.

men vad tror du sjuksköterskor får? å hur mkt jobbar inte de?

det är bara att inse, det ÄR dåliga löner... vill man ha bra jobb så får man plugga nått annat å jobba med det å ha råd med egen häst...

annars får man slava med andras hästar....

Mer än hästskötarna iaf.

mmm... kanske lite viktigare jobb?
det är nog i den löneklassen... tyvärr...
skulle gissa på runt 18-22000...

att vara hästskötare är ju en typ av "kombinara hobby med jobb"...
antingen kör man väl så, eller så tjänar man mer/mycket och har råd med det som enbart hobby..

Jag började jobba nyligen hos en travtränare (proffstränare eller vad de kallar det :p ) jag har ut efter skatt; 80 kr/h samt att de tankar upp min bil ett par ggr i månaden. Jobbar 4 h /dag mån-fre, trivs super , trevligt folk, fritt och väldigt roligt (trots att man mockar närmre 30 boxar om dagen) :)

mmm... kanske lite viktigare jobb?
det är nog i den löneklassen... tyvärr...
skulle gissa på runt 18-22000...

att vara hästskötare är ju en typ av "kombinara hobby med jobb"...
antingen kör man väl så, eller så tjänar man mer/mycket och har råd med det som enbart hobby..

Men seriöst? Sjuksköterskor jobbar inte 250-300 timmar i månaden. Det skulle facken aldrig tolerera. Och säg att den lägsta ingångslönen ligger på 13000:- före skatt (vilket förmodligen är grovt i underkant) för 160 timmars arbete i månaden + extra betalt för övertid eller obekväm arbetstid.
Det går det absolut inte att jämföra med nästan dubbla arbetstiden med ingångslön på t ex 5000:- före skatt (vilket är en överdrift eftersom många ger betydligt mindre, inte direkt en ingångslön). Och INGEN övertidsersättning och ingen OB. Däremot boende, det är ett plus, å andra sidan brukar boendet inte vara mycket att hurra för.

Det är väl helt enkelt så att det är mycket pengar vad gäller nästan allt inom hästbranchen. Ta Equiterapueftutbildningen som jämförelse: när det var KY gick man utbildningen gratis OCH fick studiestöd med möjlighet till CSN. Man fick alltså betalt för att plugga. Nu när det enbart är privat som det ser ut att bli i år också så kostar utbildningen 200000:- OCH man får inga inkomster under den tiden om man inte jobbar på sidan av. I nästan alla vanliga yrken betalar staten, men när det kommer till hästar är det den som vill lära sig som får punga ut även om det är som yrkesutbildning snarare än hobbyutbildning.

Jag har mailat dem, får se vad de svarar, men det lär dröja - helg och allt!

17 000 nämnde någon???

asså.. ang. betalutbildningar... jag fick betala min ljudteknikerutbildning, inget CSN där inte...

å nu betalar jag min massage/ET utb., inget CSN där heller...

ok att sverige är som det är nu... men VARFÖR ska staten betala?
jag är ett UTMÄRKT exempel på att det GÅR att jobba ihop pengar å utbilda sig till det man vill... å till å med BETALA sin utbildning...

udda/populära utb. har ett högt pris för att kunna/få gå... (cash eller extremt bra betyg)...
världen är inte rättvis alla dagar...

jag förstår självklart att hästskötarna SLIIIITER å alla möjliga udda tider... MEN, de gör något de älskar, tror inte att kassörskan på ICA eller städaren i en skola ÄLSKAR sitt jobb, å inte får de mkt pengar heller...

Men en sjuksköterska har ju vit lön, reglerad arbetstid med övertidersättning och OB tillägg. Kolla runt på hästskötarnas löner så ser du att den där minimilönen på 17000 inte existerar i verkligheten. Hade jag haft samma villkor som en sjuksköterska hade jag gladeligen jobbat som hästskötare än idag. Har jobbat en del själv och sökt ännu fler. Jobben är lätta att få men villkoren:eek: Lönen är ALLTID svart (med mkt få undantag) och den brukar ligga på 2000-5000. Beror litre på vad som ingår (kost. logi stallplats...). Arbetstiderna är i regel: Börjar jobba 7.00 och slutar när du är klar, vilket enligt min erfarenhet brukar vara tidigast 17.00 men oftast mkt senare, har väl varit klar på mina jobb vid nattfodringen dvs 21.00. Är det tävlingar kan det hända att man få gå upp och fodra runt 5.00 och är hemma och färdig med allt nån gång mitt i natten, har varit med om att komma isäng först vid 3. Knappast rimlig arbetstid, ngn övertidersättning utgår inte. Lägg sen till alla knäppa typer till arbetsgivare som finns. Vet ett ställe där man fick jobba 6 dagar i veckan, obegränsad arbetstid med en "lön" på 3000. Inget boende, ingen lunch och ingen bensinersättning. Om man ville fick man ta med sin häst, då kostade det 3000:-/månad. Hur går det i hop??? En heltid räknas som 40h/vecka. Jag har aldrig jobbar mindre än 60h/vecka. Vi ska inte gå in på alla fall med sexuella övergrepp, tafsande (vet fall med mkt kända ryttare och kuskar som inte varit halt rumsrena), illa behandling, sjuka arbetsuppgifter (vad sägs om att skrubba stallgången med tandborstar? ) Nä det är inte shyssta villkor och ngn fackförening existerar inte. Det är inget rimligt pris att betala för att få arbeta med sin hobby. Vet inte om jag ens vill kalla det häskötare, drängar och pigor är nog närmre sanningen.:( Självklart är inte alla ställen så här, det finns några få som ger vit lön osv men minst 90% har det så här, det är åtminstone min erfarenhet. Att det överhuvudtaget existerar i sverige år 2007 är för mig en gåta men det gör det, tro mig jag har sett det med egna ögon. Att jämföra med en sjuksköterska är inte rimligt, en sjuksköterska har i sitt jobb samma rättigheter som vilket annat jobb som helst. Hästkötarna är helt utanför systemet och har inga rättigheter mer än att kunna tacka nej till jobbet. Men det finns ju alltid ngn annan som är intresserad. Det finns en anledning till att det mest är unga tjejer som jobbar. Det är i dagens läge inget framtidsyrke utan ngt man möjligen orkar hålla på med några år. Vill man kunna jobba seriöst, åk utomlands det är där har man har chans på ett riktigt jobb med riktig lön. Vill man försörja sig i Sverige på hästar är det ngn bara på ridskolorna som det finns möjlighet. Tyvär...

Jag tycker du har helt rätt. Reagera! Ta inte "praktikjobb"=slavjobb.

Äldsta dottern fick ett "hästskötarjobb" på en gy-skola. Ingångslön ca 17500 (samma som barnskötare dvs gy-utbildning)
Då är det självklart övertid osv på kvällar och helger.

Hon valde detta framför ett hästskötarjobb hos en känd hoppryttare. Där "tjänade" hon en tredjedel och jobbade tredubbelt. :crazy:
Nu blir det visserligen mindre ridning på "topphästar" men samtidigt hinner hon med sina egna ( och att rida andras också för den delen)

Vita jobb är svåra att hitta. Bara till denna tjänsten var det ett 80-tal sökande. (Den är på halvtid men det passar henne)

Hennes arbetsuppgifter:
- bistå stallchefen som är arbetsledare
- rida någon av skolans hästar varje dag
- rida någon av unghästarna varje dag
- köra lastare (halm och hö)
- "arbetsleda" elever
- vardagsarbete (dock inte mockning)

Någon skrev att tillgång styr men det är svartjobb, det är utnyttjande. Finns ingen anledning att acceptera.:idea:

PS! När hon sa upp sej hos sin arb.giv blev hon erbjuden samma villkor som hon får nu. Då kände hon sej "lurad". Hon hade ju försökt få andra villkor innan... (Fast hon hade aldrig fått övertid osv bara grundlönen..)

men om du tackar ja till ett sådant jobb så visar det ju vilket värde DU sätter på dig själv??!!

blir man sexuellt utnyttjad - polisanmäl
blir man orättvist behandlad - säg upp

du gör ju minst lika fel som tackar JA till ett svartjobb...

men dum å naiv så är det väl så...
skaffa utb. å bra jobb å ha egen häst på egna vilkor...

(obs, inte riktat till dig personligen, utan allmänt till de som tackar ja till sånt)

om det nu är så mkt bättre i europa så är det väl bara å jobba där istället? då lär man ju få språket som en bonus dessutom...
tid att träffa vänner/familj verkar man ju ändå inte ha i swe, å då spelar det ju ingen roll VAR man jobbar...

Liknande trådar

Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med... 2
Svar
36
· Visningar
3 255
Senast: Tranan
·
N
Ekonomi & Juridik Jag tar tacksamt emot ALLA typer av tips och hjälp ang lön enligt kollektivavtal för hästskötare. Vad ligger lönerna på? Det har ju...
Svar
3
· Visningar
2 029
L
Hästmänniskan Jag är utbildad hästskötare och kollar ständigt vad det finns för jobb men börjar nästan ge upp. Hur tror dem att man ska kunna överleva... 2
Svar
32
· Visningar
8 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka