P
Peyton
Jag blir så fruktansvärt arg!
Jag har nu ringt runt till olika stall, med ledig plats för hästskötare. Både kända och okända. Jag får höra samma nästan jämt:
"Ja, egentligen söker vi ju en praktikant...."
Jag är ju utbildad hästskötare (och har redan gjort min beskärda del av praktik
) , inte fasen vill jag jobba för ynka 3000 kr månaden! Eller är jag helt ute å cyklar... Jag har ju häst, bil och utgifter som måste betalas ... Att det inte blev förbjudet med praktikanter, i varje fall under längre perioder.
Nä, måste man flytta till Tyskland för att få en riktig lön för mödan??
Visst förstår jag att det kan vara svårt att ge sin hästskötare en rimlig lön ( jag tror att enligt facket ska lönen ligga på runt 17 000 kr för utbildad hästskötare med erfarenhet) Men istället för att som vissa gör; köpa onödiga jackor, specialstigbyglar, hästtäcken för flera tusen kr styck till "dottern" VARJE månad kan de väl ge hästskötaren några extra tusenlappar.... eller? De skulle ju tjäna på det, om man känner att man blir belönad för det arbete man lägger ned, så jobbar man ännu hårdare - och med mer glädje!
Jag var bara tvungen att skriva av mig... hoppas att hästskötare blir mer uppskattade i framtiden...
Till er alla "underbetalda" hästskötare/praktikanter:
Att ni orkar med.
En tanke: Undrar vad som hänt om alla hästskötare i hela Sverige strejkade i 2 veckor...
"Ja, egentligen söker vi ju en praktikant...."
Jag är ju utbildad hästskötare (och har redan gjort min beskärda del av praktik
Nä, måste man flytta till Tyskland för att få en riktig lön för mödan??
Visst förstår jag att det kan vara svårt att ge sin hästskötare en rimlig lön ( jag tror att enligt facket ska lönen ligga på runt 17 000 kr för utbildad hästskötare med erfarenhet) Men istället för att som vissa gör; köpa onödiga jackor, specialstigbyglar, hästtäcken för flera tusen kr styck till "dottern" VARJE månad kan de väl ge hästskötaren några extra tusenlappar.... eller? De skulle ju tjäna på det, om man känner att man blir belönad för det arbete man lägger ned, så jobbar man ännu hårdare - och med mer glädje!
Jag var bara tvungen att skriva av mig... hoppas att hästskötare blir mer uppskattade i framtiden...
Till er alla "underbetalda" hästskötare/praktikanter:

Att ni orkar med.
En tanke: Undrar vad som hänt om alla hästskötare i hela Sverige strejkade i 2 veckor...