"Lön" för att ta hand om kvarkahäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad kostar det att leja henne av gården för att göra jobbet. Så slipper det bli svartjobb med, om ändå är där och jobbar.

Det är inte betalt arbete som utförs på gården (men inte mindre viktigt för den sakens skull), det är ett föräldrahem där man hjälps åt. Så svartjobb behöver vi aldrig riskera :).

..Jag har specat listan och minskat resan så det blir tre saker som kan göras i ett svep och sedan stödfodring på morgonen. Så hoppas jag framför allt att hon säger nej om hon inte vill...

Det är inte betalt arbete som utförs på gården (men inte mindre viktigt för den sakens skull), det är ett föräldrahem där man hjälps åt. Så svartjobb behöver vi aldrig riskera :).

..Jag har specat listan och minskat resan så det blir tre saker som kan göras i ett svep och sedan stödfodring på morgonen. Så hoppas jag framför allt att hon säger nej om hon inte vill...
Det blir inte mindre svartjobb för det. Betalar man någon för att utföra något så är det det oavsett omständigheter.

Det är nog snarare tal om en icke skattepliktig tjänst än svartjobb som några försöker få det till.

Jag utgår från att ni känner varandra, hon inte lever på att sköta sjuka hästar och att hon kan be dig om hjälp vid ett helt annat tillfälle.

Från 500 och ett par hundra kr uppåt på det låter väl som en rimlig betalning.

Det är nog snarare tal om en icke skattepliktig tjänst än svartjobb som några försöker få det till.
"icke skattepliktig tjänst" lär det inte vara. Här är en förteckning av sådana. Bara det som är uppräknat är skattebefriat och där finns inget i närheten av detta.

Nu är det få som kommer på tanken att ta upp och skatta för liknande tjänster men det innebär inte att de är icke skattepliktiga. Rent krasst är det svartjobb och det spelar ingen roll om man får betalt i tjänster, varor eller pengar.

Jag tycker 500 kr är lite (för 3-4 timmars arbete som du beskrev i början) samtidigt så utbyter man ofta tjänster och då kan det vara vettigt att byta mot något som tar motsvarande tid. Jag hade själv föredragit det men det är så olika vad man har för behov.

Alltså varför kommer ni inte bara överrens om vad som känns rimligt för er utifrån era förutsättningar och lägen ?
Känns som att rådfråga buke blev en halv lagbok och förmaningar med paragrafer typ som knappast har något med ert läge att göra alls .

Alltså varför kommer ni inte bara överrens om vad som känns rimligt för er utifrån era förutsättningar och lägen ?
Känns som att rådfråga buke blev en halv lagbok och förmaningar med paragrafer typ som knappast har något med ert läge att göra alls .
Fast nu är det ju knappast ts fel att tråden skenat iväg helt.

Eh ? Nej varför skulle jag anse det ? Det är ju precis det jag kommenterat ?!
Oj min text kom inte med. Tyckte du skrev ovan o uppmana ts att bara komma överrens med personen.

Ja? Precis . Varför tolkar du det som att det är TS problem eller skuld eller vad du nu verkar ha menat med din tolkning att jag skulle ha menat ? Finns inte en siffra rätt i den tolkningen du gör - det var ett konstaterande och en kommentar till TS utifrån hur mycket "råd" denne fått .

Ja? Precis . Varför tolkar du det som att det är TS problem eller skuld eller vad du nu verkar ha menat med din tolkning att jag skulle ha menat ? Finns inte en siffra rätt i den tolkningen du gör - det var ett konstaterande och en kommentar till TS utifrån hur mycket "råd" denne fått .
Nope ingen inställning här att ts skulle gjort något fel.
Tyckte bara det va konstigt att du uppmana ts att ta det med personen ifråga.
Isf kan ju hela buke lägga ner om man ej ska ställa frågor här.

Nope ingen inställning här att ts skulle gjort något fel.
Tyckte bara det va konstigt att du uppmana ts att ta det med personen ifråga.
Isf kan ju hela buke lägga ner om man ej ska ställa frågor här.

Du har redigerat dina svar så mycket så nu förstår jag faktiskt ändå mindre vad du menar ? Läs gärna din första kommentar till mig - det är den jag svarat på .
Jag har aldrig någonsin tyckt att TS gjort fel ? Jag har bara fällt kommentar att buke gjorde en stor grej av det och därmed kommentaren att säkert smidigare att TS pratar med sin stallkollega och kommer överrens om lämpliga tjänster/gentjänster/"betalning" etc eftersom det känns betydligt sundare och enklare än att blanda in det som buke svaren blandat in .
Men givetvis - det står alla fritt att göra det så komplicerat eller okomplicerat man själv vill utifrån egen preferens .

Senast ändrad:
Du har redigerat dina svar så mycket så nu förstår jag faktiskt ändå mindre vad du menar ? Läs gärna din första kommentar till mig - det är den jag svarat på .
Nej endast en redigering för att jag inte fått med det jag skrev. Nej behöver inte läsa det första vet precis vad jag skrev. Sett under x antal år att du feltolkar det mesta så nu ignorerar jag dig.

@Rumbla som sagt utifrån dina frågor och hur komplicerat avancerat det blivit i fråga om svar här : jag hade pratat med vederbörande ang ersättning och om denne är svår att få att vilja ha ersättning i fråga om pengar, ändå avtalat en kompensation som känns bra för bägge parter i fråga om kompensation via annat utifrån er relation och arbete runt hästarna .

Det är sällan svårt att hitta tjänster och gentjänster och däremellan ev extra betalning samarbeten emellan privat bara man är överrens :)
I ditt fall utifrån redovisning är det ju inte konstigare än att min vän frågar mig vad jag vill ha betalt för att som privat person och hobby fotograf fotografera en vän som gifter sig med ngn timmas privat ideelt arbete ;)

Senast ändrad:
@Rumbla som sagt utifrån dina frågor och hur komplicerat avancerat det blivit i fråga om svar här : jag hade pratat med vederbörande ang ersättning och om denne är svår att få att vilja ha ersättning i fråga om pengar, ändå avtalat en kompensation som känns bra för bägge parter i fråga om kompensation via annat utifrån er relation och arbete runt hästarna .

Det är sällan svårt att hitta tjänster och gentjänster och däremellan ev extra betalning samarbeten emellan privat bara man är överrens :)
I ditt fall utifrån redovisning är det ju inte konstigare än att min vän frågar mig vad jag vill ha betalt för att som privat person och hobby fotograf fotografera en vän som gifter sig med ngn timmas privat ideelt arbete ;)
"Vad jag vill ha betalt för ideellt arbete" Nä, då blir det ju inte ideellt...

"Vad jag vill ha betalt för ideellt arbete" Nä, då blir det ju inte ideellt...
Va ? Hur dåligt har jag uttryckt mig för att det ska missförstås ??? Ger du aldrig en blomma/ ersätter en vän som ställt upp och hjälpt dig med tjänster som inte handlar om pengar, utan att ni har företag och skattar eller vad i hela friden menar du / hur dåligt har jag uttryckt mig utifrån sammanhanget ?

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 234
Senast: Summerwind
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns tusentals trådar om yrkesval, inkomst och hästeri. Men jag har nu ägnat en timme åt att hitta vad jag söker men...
2
Svar
33
· Visningar
2 934
Körning Jag står i ett val om fyra saker. Som många vet har jag en medryttarponny. Men har fått två andra erbjudande! Nuvarande...
Svar
5
· Visningar
845
Senast: Underbar
·
Övr. Hund Åkte ju upp till Göteborg i måndags em/kväll och fick med oss hem en supermysig greyhoundtik med kapplöpningsstam. Både fin stam och fin...
Svar
5
· Visningar
1 814
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama