Ambivalens, yrkesval, inkomst och hästeri...

Sv: Ambivalens, yrkesval, inkomst och hästeri...

Har ni ingen betald semester, när ni har semeserersättning i lönen? Hur har ni då råd att vara lediga?

Vi har provanställning i sex månader, då får man semesterersättning.
Vid tillsvidareanställning har vi 25 semesterdagar :)

Hmmm, så ni har både semesterersättning och betalda semesterdagar? Hur går det ihop? :confused:

Va?

Vi har timlön, inte månadslön. Beroende på om man är tillsvidareanställd eller provanställd så får man semesterersättning. Tillsvidareanställda har ingen semesterersättning, de har 25 semesterdagar istället. De provanställda (6 månader) har semesterersättning. Men samtliga anställda har timlön.

Ok, jag tror jag läste lite slarvigt :o Hur mkt sjunker lönen när man får tillsvidareanställning då, i och med att semesterersättningen försvinner från lönen varje månad?

Semesterersättningen är 12% av lönen (inte för oss tillsvidareanställda eftersom vi har 25 semesterdagar istället).

Har varit på intervjun nu :)

Ingångslönen är 110 kr inkl semesterersättning + OB. Man gick alltid på lön inkl semesterersättningen, även som fast anställd, och har således ingen betald semester.
Arbetstiderna var på vardagar 9-10 samt 13-23. Alltså delad tur. Helger 9-00.30. Man hade inget rullande schema utan fick schemat med två veckors varsel.

Fördelar:

*Mkt trevlig brukare. Vi kom bra överens och hade liknande syn på hur saker skulle vara.
*Jag behöver inte skaffa hundvakt. Helger är sambon ledig och vardagar är hon bara ensam en timme på morgonen och 3 tim på em.
*Flexibelt schema man styr ganska mkt över själv.
*De långa passen gör att man på 3 vardagar/vecka + 2 helgdagar/mån får ihop en lön på drygt 16000 före skatt = 12-13000 kr i handen.

Nackdelar:

*Schema med kort framförhållning gör att man inte kan planera så mkt i förväg.
*Ingen betald semester = fattigt om man inte satt undan pengar.
*Blir svårt att ha häst pga arbetstiderna :( Jag vill inte vara beroende av medryttare 3-5 dagar/vecka.
*Inga garanterade timmar per månad, allt är beroende på om man själv har möjlighet att jobba under förutsättningar som finns. Dvs är brukaren bortrest och man inte kan följa med = inga pengar. Jag skulle ha svårt att vara bortrest pga hunden, och skaffar jag häst blir det ännu svårare. Den kan ju inte sambon sköta om när han är hemma.

Senast ändrad:

Hon hade fler att intervjua, så hon skulle höra av sig innan månadsskiftet. Men jag tar det nog om jag får det. Tyvärr kan det bli knivigt att ha häst med de arbetstiderna, men jag kommer hur som helst inte i närheten av en häst med min nuvarande inkomst heller...:( Speciellt socialt är det inte heller att inte se sin gubbe annat än när man går och lägger sig efter jobbet. Men det får man väl ta, är ju 3 dagar i veckan det handlar om och så den helgen i månaden då man inte ses alls...

Känns tråkigt att sätta sig i en ny situation där jag inte kan vara helt nöjd. Men å andra sidan så växer jobben inte på träd idag. Blir jag erbjuden så söker jag nog tjänstledigt från mitt nuvarande jobb och isåfall kan man ju gå tillbaka om man inte trivs...
Sen känns det alltid lite osäkert när man inte har en fast månadslön. Är brukaren bortrest och jag inte kan följa med, så går jag miste om i värsta fall en hel eller en halv månadsinkomst. Känns mindre bra :crazy:

Men självklart dök det nu upp ett erbjudande om att ev jobba extra i ett stall mot lägre hyra. Dock ligger stallet 1,5 mil från mig och det är dyrt att köra. Skulle jag få detta nya jobb så tror jag det blir svårt att tro att man ska hinna med tidsmässigt pga arbetstiderna och får jag det inte tror jag det kan bli svårt ekonomiskt att pendla 3 mil per dag. Min inkomst nu är ju inte den bästa...:angel:

Inatt på jobbet kom jag på den bästa lösningen: Gå ner i tid till 50% på mitt nuvarande jobb samt säga till assistansjobbet att jag är bara är intresserad av 50% där med. På så sätt har jag kvar mina betalda semesterdagar samt har bättre arbetstider men ändå inkomst så jag har råd med häst :idea:

Nu hoppas jag bara att jag 1. Får det här nya jobbet 2. Får gå ner i tid på mitt nuvarande:o

Lite tråkiga tider måste jag säga för att vara PA. Jag har jobbat som det i många år blanda med att jobba i hemtjänst. De PA jag har haft har varit schemalagda med dag eller kväll aldrig både och. Dagtid tex 9-14 kväll 15-22 helger 9-16. Jobbade i princip heltid och fick ut runt 14 000:- jobbade var tredje helg. Betald semester.
Har haft både tillsvidareanställningar och timanställningar som extra. Timlön på mellan 95-110 + sem. ersättning eller betald semester.

Hoppas att du hittar en bra lösning på dina jobb för det är klart du ska ha häst om du har råd :)

Ja, jag har knappt kunnat sova efter jobbet idag för att jag legat och grubblat på detta. Är så mkt som ska klaffa och allt hänger just nu bara i luften. Jag blir oerhört stressad av det.:crazy::cry:
Samtidigt måste jag meddela assistentjobbet om mina planer känner jag, eftersom hon skulle bestämma sig nästa vecka. Mina arbetsgivare, om jag känner dem rätt, kommer inte kunna svara på något den närmaste månaden oavsett hur saker och ting blir.

Hur fasen ska man göra? :confused:

Det känns som ett vågspel. Säger jag att jag vill jobba 50% som assistent, och får jobbet, och min nuvarande arbetsgivare sedan inte låter mig gå ner i tid så att jag måste säga upp mig antingen som assistent eller uska, så kommer jag bli väldigt fattig alt. lika fattig som nu beroende på vad jag väljer. Ännu fattigare kommer jag bli om jag tackar nej till ev assistentjobb och sedan blir uppsagd på nuvarande arbetet.
Som jag sagt tidigare så vet ju inte min arbetsgivare hur de ska göra med oss nattpersonal, om vi öht ska finnas kvar i framtiden...

Fö. så har jag inte hört ett ljud från kvinnan som ville ha stallhjälp mot att man fick stallplats. Så det känns inte alls aktuellt. Och speciellt inte om det blir att ha två arbeten. Då har jag dels inte tid med stalljobb och dels ändå råd med hästen...

Senast ändrad:

Monologen fortgår:

Har funderat ännu mer (har ju haft gott om tid till att grubbla eftersom jag bara sovit 7 tim på de tre dygn då jag jobbat natt :mad:). Jag tror det blir svårt att kombinera assistentjobbet med mitt nuvarande. Problemet är att jag går efter ett rullande 5-veckorsschema och att veckorna infaller olika varje månad. Visserligen var assistentjobbet inga säkra timmar. Men ändå. Dessutom var det ju dessa minst sagt skitdåliga arbetstider...:crazy: Tror inte jag kommer ha tid och ork för det som är anledningen till att jobba mer: hästköp.

Jag har sökt jobb på Ica. Extrajobb alltså. Får väl se om de hör av sig. Känns som bättre arbetstider där faktiskt. Men ja, det gäller ju att få jobb också.

Liknande trådar

Skola & Jobb Under en ganska lång tid har jag funderat på att byta yrke, då jag känner mig relativt "klar" på mitt nuvarande jobb. Det finns ingen...
Svar
8
· Visningar
1 513
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama