"Lön" för att ta hand om kvarkahäst

Status
Stängd för vidare inlägg.

Rumbla

Trådstartare
Jag ska åka bort en helg och har en kvarkasjuk häst.. Han har över 10 bölder/hål i ansiktet som ska sköljas med koksaltlösning minst två gånger om dagen och så ska han sprutas med penicillin. Vad är rimligt att erbjuda som ersättning? Hon har själv två kvarkasjuka hästar som inte har bölder så det är ingen risk för hennes hästar.

Vad tycker ni är rimligt, 500 kr? Kanske 3-4 timmars arbete, säkert mindre för hon är effektivare än jag :)

Tycker också en tusenlapp, speciellt eftersom hon blir rätt "uppbunden" av passningen. Den tar kanske inte så lång tid per gång, men det ska ju göras minst ett par gånger per dag.

Hon jobbar på gården så hon är på gården hela dagarna. Uppskattar era svar, tack för dessa

Hon jobbar på gården så hon är på gården hela dagarna. Uppskattar era svar, tack för dessa

Det är ju ändå ett passande med tider etc., speciellt om inte alla hästar på gården har kvarka (?) för då måste hon ju även byta kläder, tvätta sig o.s.v. varje gång.

Marknadspriset lär vara rejält mycket högre, alternativet är ju att låta en klinik ta hand om det alt. en veterinär som kör ut.

Minst 1000 kr enligt min beräkning, och det är snålt tilltaget.

Som jmf hade jag betalt någon 1000 kr för att två ggr per dag under en helg se till min häst. Utan att behöva spruta PC eller göra ren bölder alltså, utan bara ren koll och visitation eller ta in/ut två ggr per dag. Så för det beskriva hade jag betalt betydligt mer än 1000 kr.

Som jmf hade jag betalt någon 1000 kr för att två ggr per dag under en helg se till min häst. Utan att behöva spruta PC eller göra ren bölder alltså, utan bara ren koll och visitation eller ta in/ut två ggr per dag. Så för det beskriva hade jag betalt betydligt mer än 1000 kr.

Oj, sånt hjälper vi varandra med gratis i "mitt" stall. Alltid är det någon som behöver hjälp, så vi passar varandras hästar, packar höpåsar och mockar åt varandra både vid behov och när lusten faller på ändå, utan att det behövs.

Har du eget stall? Är det vanligt att man betalar såpass mycket för enkel tillsyn av en häst av en stallkompis?

Oj, sånt hjälper vi varandra med gratis i "mitt" stall. Alltid är det någon som behöver hjälp, så vi passar varandras hästar, packar höpåsar och mockar åt varandra både vid behov och när lusten faller på ändå, utan att det behövs.

Har du eget stall? Är det vanligt att man betalar såpass mycket för enkel tillsyn av en häst av en stallkompis?

Ja jag har eget stall. Att byta tjänster med en stallkompis blir ju något annat.
Jag skulle dock inte tex bett en stallkompis spruta PC utan ersättning alt att jag tog massa pass åt denne. "Vanlig" hjälp och "extra" hjälp skiljer jag på.

Oj jag hade gjort det gratis, tjänster och gentjänster..
tjänter och gentjänster är en sak, behandling av en smittsamt sjuk varböldig häst som garanterat inte kommer tycka om det är en annan..

att t ex linda en häst på boxvila, smörja en bränd mule, gå med en kolik häst eller ta hand om ett hovslagar besök gör jag utan att tänka en tanke på att få ngt mer än ett tack. men hade aldrig gått i närheten av en annans sjuka häst och börjat pilla på sår, oavsett om det är kvarka, förkylning eller ett öppet skärsår.. i alla fall inte utan betalning.

Jätteintressant diskussion . Jag vet att hon inte kommer vilja ha något men vill ändå ge henne något. Hon handskas enbart med kvarkahästarna. Att spruta bölderna tar cirka 15-20 min. Han står som ett ljus och njuter, hur märkligt det än låter.

Men jag vill som sagt ge henne en peng för besväret. Normalt så hjälps man ju åt men detta ligger långt över det vanliga därav den initiala frågan..

Jätteintressant diskussion . Jag vet att hon inte kommer vilja ha något men vill ändå ge henne något. Hon handskas enbart med kvarkahästarna. Att spruta bölderna tar cirka 15-20 min. Han står som ett ljus och njuter, hur märkligt det än låter.

Men jag vill som sagt ge henne en peng för besväret. Normalt så hjälps man ju åt men detta ligger långt över det vanliga därav den initiala frågan..

Ja, att erbjuda 500-1000kr låter vettigt och rimligt.
Om personen tackar nej till ersättning: köp en trevlig present.

I det här fallet verkar det ju "lagom" besvärlig i och med att hon själv har kvarka-häst.

Eftersom hon ska ta hand om kvarkahästarna och jobbar på gården så tycker jag 500 kr känns okej.

Jag hade själv varit nöjd med den betalningen i just denna situationen. Men skulle jag blivit tillfrågad att ta hand om en kvarkasjuk häst samtidigt som mina egna var friska, så hade jag tyvärr inte passat hästen för några pengar i världen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 234
Senast: Summerwind
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns tusentals trådar om yrkesval, inkomst och hästeri. Men jag har nu ägnat en timme åt att hitta vad jag söker men...
2
Svar
33
· Visningar
2 934
Körning Jag står i ett val om fyra saker. Som många vet har jag en medryttarponny. Men har fått två andra erbjudande! Nuvarande...
Svar
5
· Visningar
845
Senast: Underbar
·
Övr. Hund Åkte ju upp till Göteborg i måndags em/kväll och fick med oss hem en supermysig greyhoundtik med kapplöpningsstam. Både fin stam och fin...
Svar
5
· Visningar
1 814
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama