B

Bubben91

Inkörningen av pållen börjar arta sig men för att fortsätta måste vi ha en loksele. Hade tänkt köra lite i skogen med honom sedan nämligen.
Men jag har inte så himla jättebra koll på var man hittar bra lokselar till ett inte allt för högt pris. Han ska inte köras jätteseriöst men samtidigt måste den hålla för att köra med och dra ordentligt i skogen. Har liksom inte råd att köpa en loksele för 13000 och vill inte läggga ut 2000 på en som spricker eller håller i 2 år eller nåt...:eek:

Kan någon hjälpa mig? Det går bra att pm:a om det är känsligt att prata om bra eller mindre bra återförsäljare!:cool:

Sv: Loksele

Kan du inte köpa en begagnad armesele eller liknande då?
Borde väl finnas en hel del som inte är i allt för dåligt skick?
Sambon har två armeselar som hänger i sadelkammaren,
har fungerat bra!
Fast han iof bytt några remmar och gjort det själv så jag vet inte riktigt vad det kan kosta att byta hos en sadelmakare.

Kolla med Floby Överskottslager, de tillverkar armeselar och de brukar kunna ha en del begagnat också. När de säljer begagnat är det väl genomgått och tillfixat. Enklast är att ringa eller maila honom och berätta vad man vill ha, allt finns inte utlagt på hemsidan.

Jag vet faktiskt inte vad en hel sele kostar där, men det är ju bra grejer i alla fall! Jag har bara köpt en begagnad baksele därifrån och den kostade... runt 1500 kanske? Kommer inte ihåg riktigt. Resten av selen hade min sambo redan, bara bakselen som kommit bort...

5-6000 vore ju jättebra egentligen.
Floby överskottslager har alltså bra saker? Eller?
Jag kan kanske komma att behöva ardenner storleken nämligen...:angel:

Jag köpte min sele begagnad. Sen har jag haft den hos sadelmakare som bytt dragläder och en del remmar.

Så själva selen har idag kostat ca 2,000:-, varav 500:- i inköp
Så har jag köpt en rejäl baksele till för 2,500:-

Billig och bra sele, lite dyrare men jättebra baksele. Använder den några gånger i veckan och den har verkligen varit värd vartenda öre hittills.

Kan man köpa sadel för 6.000:- (vilket jag köpt sadel för) kan man väl lägga 5.000:- på en sele tycker då jag.

Men jag tycker du ska satsa på begagnat och sen ta med både sele och häst till en sadelmakare så får denne fixa till selen och kan samtidigt hjälpa till med tillpassningen.

/M

Ja,det låter ju som en bra idé att ta med pållen sedan till en sadelmakare eller så!

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 823
Senast: MiniLi
·
Körning Har från flera håll nu fått höra att de enda lokselarna som duger något till är Tärnsjös. En ny Tärnsjösele ligger dock liiite över min...
Svar
11
· Visningar
6 013
Senast: agtatoon
·
Körning Har en 9årig connemaravalack som jag länge har velat ta upp körningen med. Han var körd en hel del när jag köpte honom av uppfödaren för...
Svar
3
· Visningar
1 722
Senast: a_c72
·
Islandshäst Hittade bara ganska gamla trådar med körning av islandshäst, så jag börjar på en ny. Tänkte jag skulle passa på att köra in min Affe...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 413
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Stor enkel hundras med lagom driv