Loksele, ni som kan...

gadriel

Trådstartare
...vi hittade en sele i ett av uthusen på gården och nu är jag nyfiken på vad det är för sele, vad den kan tänkas vara gjord osv.

Jag hoppas den ska passa min nordsvensk men den ska vara använd på nordsvensk innan då det var det dom hade här på gården innan de byttes ut mot traktor (min svärfar saknar fortfarande arbetet med häst).

Tror ni jag behöver byta ut något på den? Jag tycker själv den ser ut att vara i gott skick, det har dock blivit ett hål åp undersidan av däckeln där stoppningen tittar ut lite grann. Alla spännen ser annars ut att var ai gott skick och jag ser inge direkta sprickor men på vissa ställen känns lädret torrt oh lite fnasigt, har oljat in den men ska köpa en bättre olja snart.

Huvudlaget och spännena i tömmarna var tyvärr dåligt.

Hela selen:

sele4.jpg

Närbild loka:

sele1.jpg

Närbild däckel:

sele2.jpg

huvudlaget:

sele3.jpg

*väntar spänt på svar*

Sv: Loksele, ni som kan...

hej, är absolut ingen expert på området... men selen är nog en finsele. Skulle tro att den användst vid finare/lättare körning. Jag skulle nog lämnat den till någon som kan kolla över den och säga vad som bör bytas. Det är ju inte kul om den skulle gå sönder. Ett sånt träns skulle jag vilja ha!!! Men om det var väldigt dåligt så kan du ju ta av de fina "knapparna" vid pannbandet och ha på nåt annat träns.

angie82 skrev:
hej, är absolut ingen expert på området... men selen är nog en finsele. Skulle tro att den användst vid finare/lättare körning. Jag skulle nog lämnat den till någon som kan kolla över den och säga vad som bör bytas. Det är ju inte kul om den skulle gå sönder. Ett sånt träns skulle jag vilja ha!!! Men om det var väldigt dåligt så kan du ju ta av de fina "knapparna" vid pannbandet och ha på nåt annat träns.

Har också fått en känsla av att den är till mer finåkning. Finns ju både fina åkvagnar och en finare släde här för festtillfällen samt giggar men då behöver man ju en bröstsele.

Jo jag tänkte jag skulel ebställa ett nytt huvudlag som är likadant och sätta på "knapparna" därpå så det blri matchande med selen. Om nu selen passar min tjej, till viss del kan man ju ställa om den iaf.

Det är en lite nättare finsele. Har den hängt ett bra tag så vad du än gör, använd den inte förrän en sadelmakare gått igenom den så det gamla dåliga lädret är utbytt. En olycka händer jättelätt om man börjar belasta gammalt läder som hängt länge.

mul skrev:
Det är en lite nättare finsele. Har den hängt ett bra tag så vad du än gör, använd den inte förrän en sadelmakare gått igenom den så det gamla dåliga lädret är utbytt. En olycka händer jättelätt om man börjar belasta gammalt läder som hängt länge.

Det ska jag göra! Är säkert någon rem som behöver bytas om inte annat för att passa min häst, ska bara prova den på henne först så den inte ligger dåligt för då kan jag spara de pengarna istället.

Det ser ut som en väldigt nätt loksele. Är det inte en giggsele?

har nåt liknande

en gubbe sa att det var en skånsk åksele

kolla lädret i din

tömkörde mitt halvblod men min

hon bockade så sprack bukgjorden

lycka till

Har sett en hel del gamla lokselar av arbets modell. Alla har varit mkt dåliga i lädret :crazy:

Om du lämnar in till en sadelmakare som byter och lagar blir selen säkert pålitlig.
Men det gäller att sadelmakaren kan sin sak, det bästa är ju att lämna den till någon som både förstår sig på läder och körning!

Ett bra tips är att bara använda lokorna och sätta ett dragline spänne på draglädret. Då kan du köpa en ny komplett bröstsele (ej en sk skitsele :angel: ) och kombinera med dessa lokor! :)
Billiga bröstselar

/Lisa

Klapp och Keldjur skrev:
Det ser ut som en väldigt nätt loksele. Är det inte en giggsele?

Inngen aning...vi har dock hittat iaf två giggar här hemma så de har ju kört med gigg men vilken sele de har haft till det har jag ingen susning om.

Hade varit roligt om den går att ha till gigg eftersom jag vill försöka ställa iordning en av dem och köra med sedan.

xbella skrev:
har nåt liknande

en gubbe sa att det var en skånsk åksele

kolla lädret i din

tömkörde mitt halvblod men min

hon bockade så sprack bukgjorden

lycka till

Ojdå...jo jag har fått ett par nummer av en rutinerad körkarl till bra selmakare som reparera och gör selar efter mått så jag ska prata med dem.

_L_ skrev:
Ett bra tips är att bara använda lokorna och sätta ett dragline spänne på draglädret. Då kan du köpa en ny komplett bröstsele (ej en sk skitsele :angel: ) och kombinera med dessa lokor! :)
Billiga bröstselar

/Lisa

Aha, det hade ju varit bra för jag måste ändå ha en robustare till att köra med i skogen så kunde jga ha den här till finåkning :)

Är det bra kvalité på equilex selar? Det var ju ett ba pris på dem.

Det är ju låg kvalite på de billigaste Equilex selarna, men de som är lite dyrare/nylonförstärkta är ju mer hållbara!
Men 2-3 gånger i veckan och en lättare vagn/rockard tror jag går bra!

Har läst av dom på forumet som köpt equilex sele att den var relativt bra (men lite förskräckta över "insmörjningen", nått medel som är på för att skydda lädret, tvättas lätt av men luktar visst illa :D) och vad jag vet så har deras selar inte gått sönder eller krånglat än! :D
Obs. nån sele har säkert det samt missnöjda kunder/felaktiga exemplar finns alltid! :smirk:

Finselen och maratonselen från Börjes (Ideal Harness) är av prisvärd kvalite :)

Har även läst om några som varit mkt nöjda med Imperal Driving selar (säljs på bla http://www.selar.se) som är av bra läder (prisklass nånstans runt 7000 kr)

(Bra lokselar har bla Svenljunga, Tärnsjö och Floby! :D)

Tyvärr har jag inte alls varit i något sammanhang där jag fått möjlighet att själv jämföra de olika selarna.
Jag har tittat på olika bilder, läst om folk som sett/kännt/har selarna och därifrån tagit min uppfattning :angel:

Själv är jag inne på att sattsa på en Ideal Harness när väl ekonomin tillåter :smirk:
De tyngre arbetslokselar jag får ha (ej mina, får låna så länge jag vill) duger ju iof. Men det skulle kännas kul att ha en lite lättare, finare sele, spec om man vill skjutsa folk/visa upp ett lite snyggare ekipage ihop med en lite finare vagn :)

/Lisa

Liknande trådar

Körning Jag har äntligen tagit tag i ombyggnad av min sele och här kommer resultatet. Jag kör mestadels rockard men har även en fyrhjulsvagn...
Svar
13
· Visningar
5 220
Körning Jag håller på att städa i förrådet. I flera år har jag snubblat över gammal bråte och idag fick jag nog, nu skall det slängas! Bland...
2
Svar
21
· Visningar
2 809
Körning Jag letar loksele och känner mig lite villrådig. Jag tänker mig i första hand en beg. sele men i privatannonser saknas ofta en del...
2 3
Svar
48
· Visningar
10 830
Senast: Yrja
·
Körning Kör just nu åkvagn, rockard och maratonvagn med min fjording och hon har en bröstsele med ergonomisk brösta som ligger bra. Snart...
Svar
15
· Visningar
1 694
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka