Sv: Lokor

Ja dom är helt underbara verkligen. Jag fick inte ut något ur artikeln om det var någon som tagit över verksamheten nu när han slutat, vet du något om det? Eller hur man kan ta reda på det?
 
Sv: Lokor

Hej nussikan du som kan ,lägg ut närbilder på dom ,jag har ett par nya lokträn, osmidda stora ,ej till salu, skulle lägga ut dom som snygg bild men är för dålig datornörd ..Jag har några mailadresser att kolla ,det är ganska vanligt med finnlokor till salu i norra sverige ,ibland är dom skinnbossade av SL på andras lokor.
 
Senast ändrad:
Sv: Lokor

oh vad spännande men jag kan inte se innehållet i länken. :-(

Vill jättegärna veta vem som tagit över då jag är väldigt intresserad av just sådana lokor som Nussikan har!
 
Sv: Lokor

Jag frågade för ett tag sedan:angel:

Fast jag har ett par av Sigurds lokor fast dom passar inte nuvarande hästen, jätteförstora.

Jag kan fota dom :idea:
 
Sv: Lokor

Här kommer några bilder, hade tyvärr inga på bara lokorna, bara "action-bilder" :)
12110597.jpg
12110596.jpg
12110598.jpg
12110599.jpg
12110600.jpg


Du får jätte gärna skicka ett mail eller PM till mig om du får reda på något, jag skulle vilja ha ett par helt nya som var anpassade just till min häst, annars får man väl som sagt försöka hitta begagnade, men det blir ju aldrig samma sak.
 
Sv: Lokor

Den intresantaste tråden på buke hoppas på mer undebara bilder,skall forska några dar ,det borde finnas norrbotten -bor på buke som vet
 
Senast ändrad:
Sv: Lokor

Sådana lokor finns i de flesta gamla ladugårdar häromkring, ofta så att man kan använda dem dem jukuaisat (rankbåge). Tycker de är mkt bättre än svenskmodell av lokor.
 
Sv: Lokor

Jag kan inte heller få adressen till artikeln att fungera, hjälp?!? Vill jättegärna läsa den! :bump:
 
Sv: Lokor

Hittade! :bump::bump:
kopierar in det här:

I Ytterbyn utanför Kalix finns en av Sveriges allra sista stora lokmästare i full verksamhet. Det är 88-årige Sigurd Lidström som tillverkat lokor i 75 år. Lokor som både är formfulländade och vackra att se på och framför allt som är exakt avpassade efter hästens lokstad oavsett hur den är skapt.

Inom loppet av en månad har jag besökt Sigurd Lidström två gånger. Bara de besöken är värda en helt egen artikel. Sigurd bor på ett vackert gårdsställe med stora rödfärgade häbren, lider och stall och inne i köket håller han ständigt på med sitt lokmakeri. Folk från hela Sverige hör av sig till honom för att få tag på lokor som verkligen passar hästen. Särskilt är det hingstägare som gärna vill ha ett par vackra finnlokor som passar hingstens lite mer rundade former. Sigurd snidar nya lokor från ämnen som han hittar när han är ute i skogen, men han tar också tillvara och renoverar gamla finnlokor.

Sigurd Lidström ägnar sig nämligen bara åt finnlokor som han anser är världens bästa lokor, och då jämför han även med de engelska helcollerselarna som kan se nog så vackra ut där de ligger på hästen men som inte alltid har den passform mot lokstaden som de borde ha, menar Sigurd. Finnlokor kallas också ibland för kajanalokor och de måste tillpassas exakt åt hästen redan när de täljs. Sedan behåller de formen och ändrar sig inte. Finnlokorna var uppskattade av timmerkörarna eftersom de gav en hårdare snärt när hästen ryckte igång lasset och därför kunde hästarna lossa större lass med finnsele än t ex med ringbossele.

Redan vid tretton års ålder tillverkade Sigurd Lidström sina första lokor. Fadern hade mycket lokor hemma, bland annat ett par formfulländande finnlokor som Sigurd ofta tittade på och beundrade. En dag blev Sigurd Lidström ensam hemma tillsammans med sina syskon, föräldrarna var på begravning. Då passade han på att ta fram ett par ämnen som August Bergström (kusin med Sigurds farfar) lämnat kvar efter sig. Sigurd började tälja i de här ämnena och de blev hans första lokor.

- Jag har kvar de där lokorna fortfarande, säger Sigurd Lidström, de hänger i badrummet.

Men då måste jag få tillägga att i badrummet hänger inte bara ett par lokor utan ett drygt fyrtiotal…

Sigurd hör till en syskonskara med 15 barn totalt och samtliga lever och har hälsan. Och Sigurd är inte äldst… Flera av syskonen är även de slängda i handaslöjd. Äldste brodern Edvin som varit slöjdlärare är en oerhörd träsnidare och snidar hästar av alla raser, brodern Frans Lidström täljer också han, naturtrogna arbetshästar med vagnar och slädar. En annan bror, Bengt Lidström, har haft en utställning med snidade vikingaskepp som visats runt hela världen.

- År 1929, när jag var femton år gammal bytte sig John Wikström en liten nordsvensk märr av Ivar Westin från Lappträsk. Jag gjorde ett par lokor åt henne och de passade utmärkt. Det var mitt första arbete åt någon annan och framgången gjorde att jag på ungtuppars vis började tänka att "inte var det här så märkvärdigt". Men då hade jag ännu bara provat på att göra lokor åt vanliga hästar som var normalt skapta.

Första mästarprovet

- Ett par år efteråt var jag och sjöng vårsånger vid Betels majbrasa när jag fick ett slag på axeln av en mycket hård näve. Det var Åke Bergström som var dräng på Framaholmen och så sade han; "är det sant att du har börjat göra lokor?".

- De hade så eländigt med lokor åt hästen i Framaholmen. Han hade fått gå som hingst länge och hade riktigt rund hals. Husbonden, Herman, ägde också Norrbottens största lanthandel och tog hem jämtlandsselar. Och det var en sådan de använde till hästen.

- Men vinter 1931 var en snörik vinter, det snöade så gruvligt så att vägen från Kalix till Nyborg snöade igen totalt. De skulle den vägen med hästen trots detta eftersom de måste hämta hö från en slåttermyr vid Gäviken. Men lokorna strypte hästen, han stannade och när de då körde på honom blev han arg och sparkade. Det gick helt enkelt inte att köra hästen med de grejor som de hade. "När vi nu skall till och köra med gödselspridaren vet jag inte hur det skall gå" sade drängen och var alldeles till sig, berättar Sigurd som om det hela utspelade sig alldeles nyss och fortsätter:

- Nå, jag spände för schäsen och for till Framaholmen, jag hade ju inte sett hästen på flera år. Och när jag kom dit då tänkte jag; "hur i all världen skall jag kunna göra lokor åt en häst som är alldeles rund och ingen lokstad har?".

- Lotsförmannen Johan Anton Bergström tittade också på hästen och han sade åt mig: "jaha du skall praktisera i din farfars yrke, men hur du skall kunna göra lokor åt den här hästen det vet jag inte". Jag var villrådig och tveksam och for hem och när jag kom hem sade pappa: "nu måste du visa att du är lokmästare" och då var det bara att sätta igång.

Sigurd Lidström berättar vidare om hur just de här lokorna kom till, hans första riktiga läroprov. Han letade fram ett riktigt krokigt ämne i vedboden, sedan satte han draget lite nedanför centrum så att lokorna inte skulle dras uppåt, utan ligga still, trots att lokstaden var så bristfällig. Smidet gick han till Petterssons smedja och fick gjort enligt anvisningar.

- När lokorna var färdiga åkte jag iväg med dem, Herman hade tagit hem filtbuntar så vi spikade fast dem. Då kom husmor, Anna, och sade att hon skulle vilja ha upp ett lass torv från dikena till trädgårdslandet. Åke spände för "vikflaken" det vill säga en enaxlad tippvagn. Han satte sig fram och de lastade på fullt lass. Och lokorna stod precis där de skulle när hästen drog, även med vikflaken som har så lätt för att lyfta upp lokorna - då var jag glad och belåten!

Fler prövningar…

- Efter den där första prövningen fick jag verkligen mod i barm, då tyckte jag att jag hade klarat en svår prövning. Det dröjde dock inte längre än till sommaren förrän de hade problem med den här hästen igen. Hästen hade gått på sommarbete på holmarna och han hade väl lite hingstfasoner för sig, uppvaktade märrarna och kom i slagsmål med de andra valackerna. En dag när jag kom hem från myrslåttern och var trött så hade de ringt från Framaholmen och varit alldeles till sig. De hade tagit hem hästen för att börja slåttern och då upptäckte de att han hade ett stort sår som det rann grönt var ifrån nedför hela lokstaden. Så jag satte mig på cykeln och for dit berättar Sigurd.

- Jag lyfte på fliken till såret och det såg eländigt ut. Veterinär Jonsson kom dit och tvättade rent såret och skar bort hudfliken som hängde löst. Sedan skar jag bort från filtbuntorna på platsen för själva såret. "Drar han så gör han det, vägrar han så måste såret få hela först" sade veterinären.

- De började slå "flaten" en äng där gräset var speciellt glest, torrt och hårt. Hästen gick som om allt var bra med honom och han fick gå hela dagarna i slåttern. På hösten ringde de igen för att jag skulle komma och sko hästen och då var lokstaden fullkomligt hel. "Du har räddat vår häst" sade de och gav mig mycket beröm. Det här var de första lokorna för en lite avvikande häst som jag gjorde säger Sigurd Lidström.

Lokor till Wången och Kungen!

Sedan har det blivit många par lokor till hästar av alla modeller. Sigurd Lidström har bland annat tillverkat lokor till flera av Wångens hingstar medan de hade hingstuppfödning för nordsvenskar där. Det är förvaltaren Alf Olofsson som kom i kontakt med Sigurd Lidström och hans tillverkning av lokor när Alf Olofsson ledde körkurser i Norrbotten.

- Det var så bra kvalitet på lokorna och de var så bra utformade att jag på en gång köpte lokor av Sigurd Lidström både till Wångens hingstar och mina privata hästar berättar Alf Olofsson, någon lokmästare fanns då inte längre verksam i Jämtland.

Genom Wången och deras hingstar blev Sigurd Lidströms lokor kända över hela Sverige och beställningarna började komma från när och fjärran.

- När så Wången skänkte en häst till Kungen, valacken Svenske år 1995, utrustades Svenske med en sele med finnlokor av Sigurd Lidström. Lokorna var så elegant utformade att det föreföll lämpligt att välja dem, när vi provade ut en sele åt hästen inför leveransen till Kungen, berättar Wångens förvaltare Alf Olofsson vidare.

När du har kört en sån häst har du inget mer att uppleva!

- En annan historia som jag har att berätta är när Englunds pojkar från Näsbyn kom hit för att få sig ett par lokor. Det var två kusiner som bägge hette Kalle Englund, för att skilja dem åt kallades de i folkmun för "Kalle Englund den bättre" och "Kalle Englund den sämre". Det var raka besked på den tiden…

- Pojkarna åt "Kalle Englund den sämre" hade alltid handlat hästar med Hugo Juntti från Vojakala. Därifrån hade de nu köpt en stor häst med mycket gång. Selen strypte hästen hela tiden och hur de än lånade selar och provade på honom så var det allt samma.

- Min hustru Vivan och jag skulle ut på en skärgårdstur med häst och släde och stod färdiga. När man skall ut och åka släde då skall förresten hästen vara förspänd med rankdon!

Rankdon är en sorts sele där rankbågen håller fast skaklarna, fämerstänger kallas de för, och det är inte vanliga skaklar utan det är raka björkslanor. Det går nämligen ut remmar, råomremmar, från lokorna till rankbågen som man lindar runt fämerstängerna när hästen spänns för. Björkslanorna är naturligtvis också fästade vid släden med krokar. Att köra med rankdon är speciellt uppskattat av de äldre hästkörarna och särskilt av Sigurd Lidström själv. När man kör med rankdon går släden mycket mjukare och utan ryck vid varje steg. Råomremmarna ger efter lite grand när hästen skjuter fram bogen, så släden går precis rakt fram. Finnarna och ryssarna använder den här anspänningen i all slags körning men i arbetskörning är vanlig anspänning att föredra då hästen kan bromsa lasset.


Fortsättning kommer...
 
Sv: Lokor

forts...
- Medan vi stod där med hästen kom det en ljus finnhäst som gick fort; "kom hit så skall du få se en riktig gångare" ropade jag åt Vivan, sedan höll de ned på gården och då såg jag att det var Englundspojkarna berättar Sigurd och fortsätter:

- Nog har ni en bra gångare sade jag åt pojkarna, jag har alltid varit svag för hästar som är raska och kan röra sig.

- Men pojkarna berättade att de hade stora problem med hästen, så fort de körde i snö med honom ströp lokorna hästen och han ville inte dra. Så jag bad dem köra en runda i snön framför mig och när snön lyfte upp släden såg jag hur hornen på ringbosslokorna slog upp på selbågen. Det fanns inget som tog emot på halsens ovansida, och hästen hade väldigt rörliga bogspetsar när han gick. Nå, jag satte igång att göra lokor år hästen och fick gjort smidet i Månsbyn.

- Sedan kom pojkarna hit och hämtade lokorna, men de ville inte betala förrän de hade provat dem. Det var nog en lördag det här, på måndag morgon körde de upp en väg till en slåtteräng där de skulle hämta hö från någon lada. Hästen gick tre kilometer i ett sträck i djupsnö till ladorna! Så pojkarna kom cyklandes hit igen och då frågade de hovsamt hur jag hade burit mig åt, och de betalade noga.

- Hugo Juntti sade om den där hästen att det var en sådan häst att när du har kört en sån häst då har du inget mer att uppleva. Han hade kört den i Finland där de hade bra lokor.

En lokmästare i varje by

- Förr i tiden fanns det i alla byar någon lokmästare. Morjärvslokor tycker jag själv är något alldeles extra. Det var "Morjärvarn" som gjorde dem. På den tiden hade de öknamn på alla och jag vet faktiskt inte vad han hette, han kallades bara för "Morjärvarn". Han gick till kusten också gick han runt i gårdarna och gjorde lokor. När han kom då fick de ta in huggkubben och hyvelbänken i köket. Han stod inte ute i någon kallskjul och jobbade!

- I Gammalgården fanns han Janne Johansson som kallades "Anders Persa Janne", han var mycket skicklig till att tälja till lokorna men förstod sig inte på att se olikheterna utan han gjorde en modell åt alla hästarna. 1919 bytte Johan Ekholm i holmen till sig en finnmärr från södra Finland. Hon var lite rundare och bättre i typen än vanliga finnmärrar.

- Johan for för att träffa John Persa Janne och bad honom göra lokor åt märren och sätta dit breda spännen för de bredare dragläder som började användas just då. Det blev ett enastående vackert arbete. Men märren drog ej bra med dem, för lokorna passade inte henne. John blev så besviken att han slängde lokorna på brunnsbacken och där fick de ligga. Sedan fick jag de där lokorna och då tog jag lös buntningen och limmade dit översti så att det skulle bli mera krokigt och sedan sålde jag dem till en i jämtland som hade en fjordhingst. Jag skickade dit dem på chans efter beskrivning och de stämde bra på hästen.

- Själva bogbenet är ganska lika på alla hästar. Däremot är muskulaturen olika på alla. Skall man kalla sig lokmästare måste man kunna se de här olikheterna och skapa lokor som är gjorda därefter säger Sigurd Lidström och är det någon som är lokmästare i Sverige idag så är det han!

Hingsthållare åt Kalix hästavelsförening i fyrtio år

- När jag började som hingsthållare åt hästavelsföreningen i Kalix fick jag återigen lära mig det där. Hästavelsföreningen fanns mer än fyrtio år och vi hade bara nordsvenska hingstar. Den första föreningshingsten som vi hade var Länk. Han kom hit 1939 och köptes från Wången och stod uppstallad på Björknäs herrgård under sin tid här. På somrarna for jag omkring med honom i alla älvdalarna så att han fick betäcka.

För mångårig och välordad hingsthållning fick Sigurd Lidström år 1959 Föreningen Nordsvenska Hästens silvermedalj och diplom berättar FNH:s sekreterare Gösta Bengtsson.

- År 1944 bytte vi till oss Hilmar från lantmannaskolan i Nordingrå, Hilmar såldes sedemera till Småland och sedan var vi utan hingst ett par år. Sedan hade vi en av Länks söner, det var Briar 1269 som var uppfödd av norrmannen Erik Näs i Prästholm i Råneå. Det var en rasande grann fux med ljus man och svans.

- När det så blev dags att köpa en ny hingst for några ledamöter från hästavelsföreningens styrelse till Alingsås för att titta på en hingst, den föll oss dock inte i smaken, utan i stället åkte vi till Gotland och köpte hingsten Gervin som var liten men naggande god. Det var en väldigt fin körhäst också som vi hade till 1960. Efter honom hade föreningen hinsten Ulve men den tjänstgjorde inte hos mig utan han stod hos Seth Johansson i Korpikå. Själv köpte jag hingsten Grandios från Svartbjörnsbyn.

- Föreningen bytte till sig Valand 1302, en mörkbrun hingst från Västerbotten, det var en mycket bra häst. Tyvärr var han redan sexton år och var förstörd i hovarna och framhalt, de hade inte förstått sig på att sko honom. Vi tog hit regementsveterinären Åke Fahlqvist som var den verkliga hästkarlen. Han rekommenderade att vi skulle höja trakterna på honom och det gjorde vi med att svetsa på skorna rejält. Då kunde han äntligen gå bra igen.

- Valand gjorde många bra föl här uppe. Det var en häst med nedärvningsförmåga det. När han var tjugofyra år började de tycka att han var för gammal för att tjänstgöra och då köpte vi Taylor från Uppland. Det var en riktig häst. Inte så mycket rask men med bra steg, renkörd och pålitlig, den hade vi si sex år.

- Från västkusten annonserade de ut Jotum och då bytte vi till oss honom. Också det var en mycket bra körhäst som gick bra och stod stilla när han skulle också. Under betäckningssäsongen blev han totalt förändrad. Han skulle bara hem. Var gång man skulle lasta på eller av fick man fästa honom ordentligt, annars drog han iväg hem. Så fort man slakade av på tömmarna så skulle han till stalldörren. Han var som tokig. Till slut blev jag less på honom och köpte hingsten Varp själv och struntade i hästavelsföreningen.

- Sedan hade jag ett par travhingstar och det kom att bli slutet på min verksamhet som hingsthållare. Det var först den fina hingsten Boris som tyvärr kom sig på ett järnspett och måste avlivas. Sedan hade jag Ra här något år innan han slaktades.

- I början hade vi upp till hundra märrar varje år. Jag for med hingsten varje sommar till alla älvdalarna; Torneå-, Kalix-, Råneå- och Luleå. I Piteå hade de andra hingstar. Det var mycket intressant för en hästkarl att på det viset få komma till folk och stallar och se på deras hästar och seldon.

Innan det är dags att ta adjö till Sigurd för den här gången tar han fram sin egen häst, nordsvenske travaren Vigg Bläsen. Han selar på med rankdon och en rysk släde som tsarens dåvarande storfurste Itoni i Torneå hade en gång i tiden, medan Finland hörde till Ryssland. När Finland blev självständigt 1917, hölls auktion och häståkaren Janne Peso i Haparanda köpte släden, efter ytterligare en auktion fick Sigurd tag i den. Viggbläsen och Sigurd tar sig ofta slädturer ut i Kalix skärgård, då alltid med rankdon och storfurstens släde…

Avslutningsvis frågar jag Sigurd Lidström om han i ord kan berätta hur ett par lokor skall vara för att passa hästen.

- Lokorna skall vara efter hästbogen. Det är bara det säger Sigurd då och tillägger:
- Det finns inte bättre lokor i hela världen än finnlokorna!

Text & Bild: Marie Uneby
 
Sv: Lokor

tack så mkt för att du kopierade texten!

Ingen som vet om han fortfarande är verksam och om det går att få tag på sådana lokor?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
679
Senast: Hermelin
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 877
Senast: Mineur
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 410
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp