Lokal dressyr - Collecting Ring mfl frågor??

Anna Lilja

Trådstartare
Förhoppningsvis ska jag tävlingsdebutera i dressyr (!) i juni med mitt femåriga sto. Vi planerar att starta en lokal LC och jag har lite funderingar kring dressyrtävlandet eftersom jag i princip bara har tävlat hoppning förut.

När finns det Collecting Ring på tävling? Finns det något sätt att kolla upp det innan?

När får man rida in på själva banan och rida omkring där innan man startar igång själva dressyrprogrammet?

Görs det någon skillnad i dressyr när det gäller tävling unghäst o vuxen häst?

Tack på förhand!

Sv: Lokal dressyr - Collecting Ring mfl frågor??

Ang. collectingring - det beror ju helt på hur det ser ut på tävlingsplatsen, en del ridbanor/ridhus har ju inte plats med någon sådan. Personligen tycker jag inte att det är viktigt att veta det i förväg.

Om det finns plats att rida runt utanför själva tävlingsbanan får man inte rida in på tävlingsbanan förrän man fått startsignal och då sker alltså starten "utifrån", om det däremot INTE går att rida runt utanför banan, då får man gå in på tävlingsbanan när ryttaren före har gjort sin sista hälsning, och rida runt där tills man får startsignal, och när man fått den startar man direkt (genom att vända rätt upp..)

Ett tips är ju att komma till tävlingsplatsen i god tid för att se hur de som rider före dig gör!

Åldern på hästen spelar ingen roll, domaren dömer enligt de "krav" det är på klassen.

Ok, tack!
Kan man säga något generellt om att det alltid finns collecting ring om det finns utrymme? Vi har inte varit ute så mkt och en collecting ring ger ju liten stund till att titta / vänja sig, därav min fråga!

som tidigare sagt får man antingen rida runt banan eller inne på banan innan sin egen ritt! ofta väntar nästa ekipage strax utanför banan på sin tur (rider runt sansat och lungt) vilket ger en stund för hästen att supa in atmosfären på platsen just där tävlingsbanan är.
Ligger inte tävlingsbanan nära framridningen tycker jag det borde vara så att nästa ekipage är strax utanför då blir ingen lämnad ensam!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 273
Senast: lizzie
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 452
Senast: Nevermind
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 697
Senast: Habina
·
Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 324
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka