Loka+sele+nordsvensk=?

Z

Zab

Hej, tänkte höra mig lite för.. vi ska snart börja köra Dacke hade vi tänkt. Han är nsv (bruks alltså) väldigt lugn och har blivit körd framför det mesta, trafiksäker etc, så jag tror det går bra även om varken pappa eller jag är jätteduktiga (pappa körde betor när han var liten och jag har fått nån klen körkurs på gymnasiet, och har kört lite shettis). :)
Men jag tänker på sele.. efter att ha läst runt lite här har jag fattat det som att många kombinerar en loka med någon annan sele? (eftersom bröstan annars inte sitter så bra på kallblod?)
Vilka seltyper sätter ni ihop och lite hur?
Vad är det viktigaste att tänka på med selen? Jag har läst lite och fått klart för mig att man ska se till så det finns draglinor och svängel (på vagnen då..), vilket tydligen ibland fattas, och baksele.. Men mer? Något om däckeln läste jag med, vad skulle man vara noga med på den?
Om man sätter ihop en loka och nån annan sele, hur gör man?
Låter väl dumt, men kan man ha rockard till nordis?

Och en sak till.. vi har en gammal loksele m. loka här hemma (fast det fattas nog delar...) Hur ser man om lokan passar, hur ska den sitta?

heh, många frågor, men ni klurar säkert ut att svara :angel:

Sv: Loka+sele+nordsvensk=?

Nog för att det redan finns en del diskussioner om utrustning, men ingen som vill säga nåt?
ok då..

Tjena.
Jag tror att ingen svarar för att det är så besvärligt att förklara. Börja med att låna många böcker om körning på bibblan och läs in dig på hur det fungerar. Sen tror jag inte att det blir några problem för er. Har du fler funderingar efter att läst på lite om körning så fråga gärna igen! :D

Kolla på Nussikans bilder, hon kör fjordhäst med loka, men har kopplat loss lokan från däckeln. istället har hon en däckel som håller skakeln högre upp så hästen får rörelsefrihet i svängarna och slipper ha skaklarna nere vid armbågen som en vanlig loksele har. Då kan även lokan jobba fritt med svängeln och då har du kombinerat det bästa från två typer av selar. lokans fina anläggningsyta mot bogen, och bröstselens däckel med högt skakelfäste och variationsrikedom.

Så kan man göra! Då kan man köra alla fordon, och allra helst rockard eller gigg!

Liknande trådar

Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 374
Senast: trassel
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·
Körning Sitter i valet och kvalet om jag ska byta ut min loksele. Har precis köpt en rockard (en Oxer, tidigare bara kört fyrhjuligt), och...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 614
Senast: killikill
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025