Loka - den nya hunden?

Skogstrollet

Trådstartare
Då min nuvarande hund, Billie, upptäckts ha hd D på båda höfterna samt kraftiga pålagringar runt om så har hennes uppfödare erbjudit mig en ny hund. En tik på 2år, friröntgad, ögonlyst och fullt friskt. Hon har önskemål om att få ta en valpkull till på henne och ser gärna att jsg meriterar henne i viltspår. Vilket är helt ok för mig, viltspår hade jag ändå tänkt köra med Billie i sommar.

Jag såg att hon lagt ut henne på annons för 9500kr.
Annonsbeskrivning:
"2 år gammal tik av svenska arbetande linjer och kanadensiska jaktlinjer. En lite mindre, tunnare tik med mycket fart och färg! För dig som vill ha en hund att arbeta med. Gärna till dig som vill träna viltspår. Höfter grad B, armbågar u.a, ögon u.a. För dig som är intresserad ordnar vi träningsträffar och kurser. Till salu alternativt fodervärd."

Ja jag åkte och tittade på henne i helgen... :p Väldigt trevlig, inte så vacker just nu då hon haft valpar nyligen. Men jag tror hon skulle passa in perfekt här hemma.

Lite foton för den som är nyfiken.

11630039.jpg

Snabb som en.... jag vet inte vad...!

11630095.jpg

Helghunden Bruno fick följa med och tumlade glatt runt i lingonriset med brudarna.

11630037.jpg

Mager, korthårigt och med en lustig krok på svansen (som egentligen är rak).

11630038.jpg

Bredvid Loka ser Billie både fet och lurvig ut :eek: , trots att hon är i perfekt hull.

Bakgrundsinfo för den som vill veta mer

Loka hälsade genom att resa sig på bakbenen, lägga tassarna på bröstet på mig och kika lite blygt under ögonfransarna med en blick som sa: "klappa på mig..." Sedan tassade hon efter ut i köket, lade huvudet i mitt knä och satte sig stilla bredvid och njöt av kontakten. Efter en stund gick hon och la sig i sin korg och tog det lugnt.
Vi tog en promenad med Loka, Billie samt min helghund Bruno. Jag fick ta flickorna i koppel och det kändes riktigt bra... Vi släppte dem och jag testade lite apportering på Loka. Hon är inte så arbetad med men lyssnade bra tyckte jag och var trevlig att ha omkring sig. Hon sprang som en hjort i skogen, så lätt och med långa ben som bara åt mark under henne...
När Billie började stissa till så sa Loka ifrån med en liten morrning och Billie sansade sig. Bruno hade lite svårt att hänga med i svängarna men han hade trevligt han också. :D

Kommentarer är välkomna.

Senast ändrad:
Sv: Loka - den nya hunden?

Om vi applicerar motsvarande historia på min ras: Jag hade ju tagit hem hunden immediately.

Fiiin :D
Och som MrsScabtree sa, Rätt färg på en Golden :love:

Jag skulle ta henne direkt om jag var du.....

"rätt" färg vet jag inte, den här hunden är mer röd än gyllene. men det är en fin färg, och hunden verkar trevlig på insidan också. jag hade sagt ja.

Till alla.

Ja det är ju ingen hund som kommer göra succé i utställningsringen, inte heller är hon stark i apporteringen. Så om hon är lite "för" röd i färgen gör det inget, jag gillar det. :D

Eftersom jag är intresserad av viltspår, lydnad och agility (än så länge) så passar hon ju in här.

Jag har sagt att uppfödaren ska få besked på tisdagkväll när jag varit in till veterinären med Billie igen för den "slutgiltiga domen" s.a.s. Jag VILL ha Loka, men samtidigt vill jag inte ta ett förhastat beslut. Å andra sidan vet jag inte vad veterinären kan säga på tisdag som gör att jag INTE vill ha en hund till... Det är ju som det är liksom.

Med lite mer hull och glänsande päls tror jag hon blir en elegant skönhet. :love:

Nu blir det ju lite press på mig i sommar att fixa körkortet. Pappa har tydligen redan en lämplig kombi står i sitt garage med "mitt namn på"... :D

DÅ hörrni, då jäklar blir det stockholmbukehundträffar av...! Elionor & Co blir mobila!! :devil:

Jag mår rätt bra idag. Det har sjunkit in och Billie är fortfarande Billie. Jag uppskattar henne lite oftare om dagarna nu och tar henne inte för given. Tacksam för den tid jag får hur lång eller kort den än blir.

Åh det där var nog en av de finaste goldens jag sett :love:

Hon var jättefin!
Känner du att du har tiden och möjligheten att ta hand om en till hund tycker jag definitivt att du ska slå till!

Min ena hund har haltat sedan 8 månaders ålder och man har aldrig kunnat arbeta ordentligt med honom, jag vet hur ledsen jag blev när jag insåg att alla mål man hade med honom inte skulle kunna uppfyllas, även om det kanske bara var att kunna köra lite agility på klubben eller gå en riktigt lång promenad. Det kändes jätteskönt att få hem dalmatinern, för med henne finns det inga begränsningar.

Nu har jag ringt uppfödaren och sagt att jag tar henne...

:bump:

Till helgen har jag TVÅ hundar.

Vad roligt för dig...

Har följt din historia lite i bakrunden och ja som du själv säger, läget är som det är...
Billie kommer ju alltid att vara Billie, du får ta var dag med henne som en gåva av guld ...

/C :)

*kl*

:D

Sitter och tittar på halsband och koppel, hon måste ju få ett lika fint som Bille har. Och så ska det matcha...! :angel:

Fan jag är frestad att hämta henne i morgon... Vill inte vänta en hel vecka juh..! :mad:

Hon är vacker! Grattis! :)

Tycker inte att hon ser så fasligt mager ut dock. Fast det kan ju vara bilderna...

GRATTIS, verkligen jättefin hund :love:
Lycka till med båda hundaran :)

Liknande trådar

Övr. Hund Minns ni den här tråden om den hyperaktiva goldentiken jag funderat på att ge upp om? Här kommer uppdatering och lite nya funderingar...
Svar
15
· Visningar
1 612
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama