Spot on. En argumentationsteknik som enbart, eller mycket ofta, går ut på att den andre tvingas "bend the knee" offentligt, alternativt lämna diskussionen eller forumet för att angreppet ska ta slut, är verkligen inte vad jag skulle kalla en skicklig debattör.
Allra minst på ett forum där folk samlas som ett tidsfördriv på sin fritid och har - och måste tillåtas ha - olika bakgrunder, olika livsval, olika prioriteringar, och olika förutsättningar att få fram sina tankar i skrift. Har man valt att vara yrkespolitiker ingår det kanske mer i spelets regler, även om jag tycker det får finnas gränser där också.
En skicklig debattör är för mig i stället någon som lyckas få motparten att självmant bli nyfiken och intressera sig för den andra sidans argument och, i vissa fall, kanske större kunskaper. På ett lugnt och sakligt sätt, utan anklagelser och dömande personangrepp, och utan att behöva dissekera, vara sarkastisk eller fördöma enskilda smileys och likes.
Lite grann som skillnaden på att försöka fånga en besvärlig häst i hagen genom att jaga efter den springandes med långpisk och skrika hur korkad den är, eller sätta sig lugnt och stilla, erbjuda sitt intressanta sällskap och umgänge, för att låta hästen själv få ta sin tid och komma fram till att hmm, det där verkar som något jag får kolla upp.
Jag tycker det är bra och behövligt att diskussionsklimatet här luftas (igen). Jag har själv använt ignore-funktionen ganska länge för att uthärda där jag upplevt det som värst, men jag kan heller inte tycka att det är det optimala sättet att få ett bättre diskussionsklimat totalt sett. (I det fallet funkar nog inte ignore-taktiken på samma sätt som med den svårfångade hästen, heller. )