Lösarbete med 2 hästar a la Cirkus

Kookaburra

Trådstartare
Halloj!

Igår när jag skulle ge mina hästar den nyfyllda Ik*a-påsen med gräsklipp (från handjagare - lika bra o säga det först...) så kom jag på idén att prova att lös-arbeta båda två samtidigt och använda gräsklippet som belöning. Jag ville se om det går att få dem lite som cirkushästar - gå bredvid varandra och göra massa andra kuliga trix.

Min ena har jag lösjobbat sen jag fick hem honom så han vet vad som gäller, och den nya ponnyn har då mest fått vara med bara på banan och hänga på på det som han fattar utan krav. Lixom bara fått vara med. Jag tänkte att nu kanske min stora skulle kunna lära honom en hel del av våra kommandon - och jag skall säga shit va fort han lärde sig när han såg vad storhästen gjorde. Ganska fantastisk ändå att få uppleva!

De är som två bröder annars, och småkivas en del - fast inget allvarligt som inte går att stoppa. Det jag försökte med först var att få dom att gå precis predvid varandra och stanna bredvid varandra. Lite olika svängar och då mest följa mig, samt göra halt tillsammans bredvid varandra och sen få belöning utan att kivas. Efter några gånger så haka ponnyn på och fatta kommandot för halt.

Sen ville jag öva att få dem att "gå på volt" tillsammans, alltså bara svänga lite när jag föser dem före mig och då bredvid varandra - vilket var svårare, men tillslut funkade även det hyffsat. De kivas lite, men det känns som att det bara är bra så länge de inte "går ut" ur att ha fokus på mig. Kivas de för mycket gäller det att se vem som kivas och då tillrättavisa genom att skicka iväg den som kivats för mycket, och sen jobba lite extra med den som skött sig. Sen acceptera in den andra igen. Men lite kiv kan jag leva med - så länge de håller sig till uppgiften. Då får de upp lite energi.

En sak jag provade var att sända ut min stora på volt och behålla den lilla inne hos mig - för att sen även prova att sända ut även honom. Det funka faktiskt!
I det läget har jag mer att jobba med så att inte min stora kivas med den lilla som är närmast mig (närmast maten), men det blev bättre och bättre. Jag såg till att alltid i det läget ge den stora belöning först - för att ha skött sig så bra. Den lilla ska ju bara härma. Jag tror att de tillslut kommer att fatta!!

Är det någon mer som gett sig på att prova detta? Lösarbeta två samtidigt och få dem som cirkushästar?
:bump:
 
Sv: Lösarbete med 2 hästar a la Cirkus

Jag har haft planer på det men inget bra ställe att träna dom på men nu har jag äntligen fått upp en rundkorall och så fort mina andra hästar kommer hem ska jag testa! Först en och en sen två och sen tre! Ska bli kul att se hur långt man kan komma:)
 
Sv: Lösarbete med 2 hästar a la Cirkus

Åh! äntligen ett svar!!! Lägg upp här hur det går! Har inte hunnit med att träna så mycket just nu, jobbet har startat igen. Men om jag får ett nytt ryck, så skriver jag. Hoppas du uppdaterar! Kul om det är fler som provar, så kan man dela med sig av tips o trix - för det är rackarns svårt alltså!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 783
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 837
Senast: alazzi
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 631
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp