Löparskor

Lilla

Trådstartare
Enda löparskorna jag någonsin känt wow med var Nike.
Men sen gjordes de tunnare och mina fötter saknade dämpningen.

Nu undrar jag om någon här springer i Nike Invincible eller Nike vaporfly? Eller någon annan Nikesko som passar mig. ( Bra dämpning och stöd utan att kännas klumpig)

Och sen undrar jag om någon springer i Hoka Clifton edge?
 
B6B9F822-F29C-4BFC-A8F2-2BB5BFF8EE2A.jpeg
 
Har du testat andra Hoka? Jag tycker Clifton är bland deras sämsta, svampiga så det känns segt bara.

Tyvärr längesen jag använde Nike.
 
Har du testat andra Hoka? Jag tycker Clifton är bland deras sämsta, svampiga så det känns segt bara.

Tyvärr längesen jag använde Nike.
Jag förstår vad du menar och håller med lite. Fast nu är dom så gamla så nu är det inget svampigt kvar.
Har bara provat Clifton 7 och 8 (ok men inte mer) och 9 som var för smala.
Vilken modell föreslår du?
 
Jag förstår vad du menar och håller med lite. Fast nu är dom så gamla så nu är det inget svampigt kvar.
Har bara provat Clifton 7 och 8 (ok men inte mer) och 9 som var för smala.
Vilken modell föreslår du?

Clifton 9 finns i två bredder, regular och wide.

Jag springer i Clifton (9 nu) och gillar dem skarpt! Men det har jag iofs gjort så länge nu att jag nog har svårt att jämföra
 
Clifton 9 finns i två bredder, regular och wide.

Jag springer i Clifton (9 nu) och gillar dem skarpt! Men det har jag iofs gjort så länge nu att jag nog har svårt att jämföra
Jag fick rejält ont.av de vanliga. Provade för skoj skull wide i butik men tyckte inte det gjorde nämnvärd skillnad.
Saken är ju den att när jag köpte Hoka för 3-4 år sen var det inte för att de var wow utan för att de var ok.
Skulle så gärna vilja hitta ngt som är wow.
 
Jag har ett par Hoka Bondi 8 wide och ett par Salomon Women's Glide Max TR som jag varierar mellan, jag tror att jag gillar Salomon bättre, de känns mer ”studsiga” (bra dämpning utan att det blir för mjukt).

Har också ett par Asics Gel Excite Trail 2 men de är grymma promenadskor, blir ”platta” jämfört med de andra två.
 
Jag förstår vad du menar och håller med lite. Fast nu är dom så gamla så nu är det inget svampigt kvar.
Har bara provat Clifton 7 och 8 (ok men inte mer) och 9 som var för smala.
Vilken modell föreslår du?
Jag har mest koll på terrängsortimentet. Jag har speedgoat som är väldigt dämpade men mycket mer "studs" i än clifton. Har även ett par Bondi men skulle aldrig springa i dessa, har de som vardagsskor och det är de ju jättesköna för men alldeles för mjukt och svampigt för att springa i tycker jag.

Kanske testa Mach eller Rincon? Jag har dock ingen koll på bredd, jag har smala fötter och alla hoka jag testat är på gränsen till för vida för mig.
 
Hoka Rincon är de enda löparskorna jag köpt om. Så lätta samtidigt som de är så bra dämpade, känns som supersköna sockar när man springer.
 
Jag har Nike Vaporfly som tävlingssko. Men hållbarheten på den är så väldigt dålig så jag skulle aldrig springa i den till vardags. Den är heller inte i mitt tycke någon bekväm sko på så vis. Den är snabb och studsig och lite svajig.

Nike Pegasus hade jag dock tidigare som min favoritsko för vardagsrundorna. Men den är inte superdämpad. Märks tydligt om man springer långa långpass i den. Men den är vettig annars för att den fungerar både till vardags och till lite snabbare pass då den är förhållandevis lätt.

Den sko som jag har som är mest väldämpad är Saucony Endorphin Edge. Den är superskön! Verkligen väldämpad. Men jag hade inledningsvis lite svårt att förlikas med att den är ganska stor på foten. Men nu har jag vant mig vid det.

Saucony Triumph har jag själv aldrig provat men den är oerhört populär och väldigt många som hyllar.

Själv älskar jag Saucony Endorphin Speed. Den är egentligen till fartpass men är så skön (lätt och snabb) att jag mer än gärna springer distans i den också. Jag har den både i vanlig version och i runshield (står emot väta) och tycker faktiskt att runshieldversionen är överlägsen! Den är så himla mjuk och bekväm och det är superskönt att inte behöva bli blöt om fötterna!
 
Det var för längesen, typ 20 år sen. Och vad de hette vet jag inte.
Men jag är ute efter bra dämpning utan känsla av klumpighet.

Det är svårt att veta vad du anser vara bra dämpning. Ett tipd är att gå till en butik och springa igenom sortimentet. Jag tycker att klumpighet i stor utsträckning är en känsla av hur skon sitter på foten och hur responsen mot underlaget är. Några distansskor som jag har trivts bra med under åren är Asics DS Trainer (bäst, men har ändrats till det sämre under åren) och Mizuno Wave rider (bra). Under en envis benhinneinflammation 2010 sprang jag med Asics Nimbus (superduperdämpad), som var ok men inte jättespännande. Då hade den iallafall en hyfsad ratio mellan dämpning och oklumpighet.

Jag har Nike Vaporfly som tävlingssko. Men hållbarheten på den är så väldigt dålig så jag skulle aldrig springa i den till vardags. Den är heller inte i mitt tycke någon bekväm sko på så vis. Den är snabb och studsig och lite svajig.

Nike Pegasus hade jag dock tidigare som min favoritsko för vardagsrundorna. Men den är inte superdämpad. Märks tydligt om man springer långa långpass i den. Men den är vettig annars för att den fungerar både till vardags och till lite snabbare pass då den är förhållandevis lätt.

Den sko som jag har som är mest väldämpad är Saucony Endorphin Edge. Den är superskön! Verkligen väldämpad. Men jag hade inledningsvis lite svårt att förlikas med att den är ganska stor på foten. Men nu har jag vant mig vid det.

Saucony Triumph har jag själv aldrig provat men den är oerhört populär och väldigt många som hyllar.

Själv älskar jag Saucony Endorphin Speed. Den är egentligen till fartpass men är så skön (lätt och snabb) att jag mer än gärna springer distans i den också. Jag har den både i vanlig version och i runshield (står emot väta) och tycker faktiskt att runshieldversionen är överlägsen! Den är så himla mjuk och bekväm och det är superskönt att inte behöva bli blöt om fötterna!

Nu ser ju skoarsenalen helt annorlunda ut jämfört med 15-20 år sedan, men på den tiden var Pegasus Nikes mest dämpade sko. Men mycket har ju hänt, både med tillkomst av nya modeller och kanske också med Pegasus som sko.
 
Den är det! Bästa skon ever! Hade jag vetat att den skulle försvinna så hade jag köpt fler par.

Den hör inte till de allra mest dämpade från den tiden, utan är en lättare och lite mer avskalad och neutral variant av dåtidens Triax och Vomero. Jag skulle leta i det segmentet både hos Nike (men deras skor ser så konstiga ut nu förtiden) men också bland andra märken, t.ex. Mizuno Wave rider, Adidas Adizero Boston eller Asics DS Trainer (den senare möjligen för odämpad). Även Saucony Triumph som nämndes ovan.
 
Den hör inte till de allra mest dämpade från den tiden, utan är en lättare och lite mer avskalad och neutral variant av dåtidens Triax och Vomero. Jag skulle leta i det segmentet både hos Nike (men deras skor ser så konstiga ut nu förtiden) men också bland andra märken, t.ex. Mizuno Wave rider, Adidas Adizero Boston eller Asics DS Trainer (den senare möjligen för odämpad). Även Saucony Triumph som nämndes ovan.
Blir ett par Nike Vomero 17. Bära eller brista.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 823
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 920
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 362
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp