Lodjur sköts i hästhage

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lodjur sköts i hästhage

Älgar kan också bli agressiva. Vi hade en sån i vårt grannskap, som jagade in folk igen när dom gick ut.

Vad skulle du göra åt det?

Är väl ändå en väldig skillnad. Lodjuret jagade ju inte folket utan sprang lite i en hage.
Hade det sprungit och jagat folk titt som tätt, då får man helt enkelt göra något åt det.
Avlivning kan gå vara ok även för mig.

Lodjuret kom tillbaka en gång, och då var det dax att skjuta tyckte hästägaren.

Kan ju tillägga:

Vi lever också med djur här på vår gård. Och vi har diskuterat detta hemma många ggr, vad vi skulle göra om det tex skulle dyka upp ett rovdjur och skada/döda våra djur.
Men vi är båda överens, vi får då helt enkelt göra bättre staket mm för skydda våra djur.
För oss är det en trevlig upplevelse att få se vilda djur, gäller även rovdjur.

Är väl ändå en väldig skillnad. Lodjuret jagade ju inte folket utan sprang lite i en hage.
Hade det sprungit och jagat folk titt som tätt, då får man helt enkelt göra något åt det.
Avlivning kan gå vara ok även för mig.

Lodjuret kom tillbaka en gång, och då var det dax att skjuta tyckte hästägaren.

Det är väl ingen skillnad!!

Lodjuret sprang inte lite i en hage, den jagade hästarna, och utgjorde alltså ett direkt hot mot hästarna.
Älgen som jagade våra grannar utgjorde ett hot mot människor.

Jo, det är skillnad för mig.

En älg som blivit aggresiv är väldigt svår att bli av med. Och den återkom hela tiden.
Lodjuret var bara ute efter mat, då får man fixa bättre staket. och den återkom en gång.
Hade jag sett att lodjuret var smalt hade jag säkert lagt ut något att äta längre in i skogen.

Jo, det är skillnad för mig.

En älg som blivit aggresiv är väldigt svår att bli av med. Och den återkom hela tiden.
Lodjuret var bara ute efter mat, då får man fixa bättre staket. och den återkom en gång.
Hade jag sett att lodjuret var smalt hade jag säkert lagt ut något att äta längre in i skogen.

Visst!
Älgen var ju också ute efter nåt att äta. Äpplen och äppleträn. Den hade ju inte fått smak på att jaga folk, den ville bara ha sina äpplen ifred.

Bättre staket har jag inget emot, men det är ju inget man slänger upp på en kvart precis. Är mycket tveksam till att det stänger ute ett lo, eftersom de är lika viga som katter. Det hjälper mot varg och hund, men det var det inte frågan om här.

Jag kanske ska stängsla in mina 35 ha med vargstängsel utifall att.... Och om alla vi som har djur skulle stängsla in våra marker, tänk så fin naturen skulle vara då??? Allemansrätten släng dig i väggen!!!:crazy:

Allvarligt, skyddsjakt på djur som utgör ett hot godkänns. Ett djur som håller sig i skogarna och tar rådjur och harar mm utgör inget hot och ska därför inte skjutas. Jag är INTE jägare och förstår inte jägarnas nöje att skjuta rådjur, ju färre rådjur det finns, desto större är möjligheten att rovdjuren ger sig på våra tamdjur. Detta som hänt är bara en produkt av dålig rovdjurspolitik i kombination med dåligt samarbete med jägarförbundet. Det är trist!

Hade en stor debatt på buke ang varg. Sök på varg så kanske ni finner detta och läser, mycket intressant och mycket lärdomfullt utan att varken den ena eller andra sidan ger vika utan man möts i förståelse för varandra...

Att tjafsa om hurvida det var rätt eller fel att fälla lodjuret på andra eller fjärde skottet eller överhuvudtaget fälla det, är bara en produkt av våra olika synsätt. Finns inget rätt eller fel här, bara olika synsätt då vi här inte är tillräckligt kunniga för att uttala om det är RÄTT eller FEL, varför tjafsa när det inte leder till något mer än MER tjafs??

Ja, varför skulle du inte stängsla in dina marker? Allemansrätten går bra ändå, finns många ideer för hur folk ska kunna gå egenom dessa stängsel mm. Eller är det pengar det handlar om? Man kan få bidrag.

Jag har följt debatten här på buke om varg. Men jag står ändå fast vid mina åsikter.
Och jag tjafsar inte, jag för en diskussion :mad:

Inlägg 41 och 42 kallar jag tjafs... men givetvis finns det debatt i denna tråd också...

Lösningar då? Alternativa lösningar? Debatten måste hänvisa till någon lösning, är det att stängsla in all mark? Vansinnigt, men det är ju bara min åsikt!

Tror faktiskt inte mina grannar hade uppskattat det. Jag har grannar som gnäller över att jag ibland stänger av en traktorstig för att hästarna ska beta upp gräset så det inte blir igenväxt, trots att jag gör handtag så man kan passera utan problem. Men är man rädd om sina djur får man se till att bli opopulär i bygden? Nä, då håller jag mer på min vän som utövade skyddsjakt och blir opopulär med folk som du här på buke, återigen bara min åsikt, inge illa ment!

Jättebra att du följt vargdebatten, men det verkar inte som om du verkligen förstått hela meningen med den, om du ska mata lodjuret för att den är hungrig menar jag?

Vi har lo i trakten.
Men ett helsike att få syn på dem tyvär..

Mina hästar har dock sett det ett par gånger, men jag har varit för långsam.

Visst ska man förebygga allt i möjligaste mån, med stängsel osv. Stängsel kan ju stänga ute varg, men lo - jag vet inte, har ingen aning faktiskt! Men om man inte har haft rovdjur i sina trakter då är det kanske inte så självklart att stänga ute dem. Tvivlar dessutom på att det går att bygga bort allt.
Jo det går att stängsla ut lo.Dock är det lite knepigt och väldigt mödosamt.Först och främst se till att det är fritt från träd stenar och dyl utanför staketet .man vill ha en fri yta på ca 5 m utanför.Inga grenar och dyl som sträcker sig mot staketet .Sedan kan man om det är knixigt att ta bort träd och dyl i närheten av stängslet sätta så kallade lodjursfällor i träden.Är en annordning som fästes utan skruv på träden och kopplas till elstänglset som ger lodjuren en stöt om dom ger sig på att klättra i träden intill hagen.Ett rovdjurstaket består normalt av 5 trådar som fästes på följade vis
Tråd 5 120 cm över mark.
Tråd 4 95 cm över mark.
Tråd 3 70 cm över mark.
Tråd 2 45 cm över mark.
Tråd 1 20 cm över mark.
Sen gäller det att jorda ordentligt .
.Ang aggregat bör man välja ett som minst ger 8 joule i uteffekt.

*Q med varg lo och björn inpå knuten*

Senast ändrad:

Kolmården lyckas ju stängsla in sina så det bord eju funka på andra hållet också:idea:

Jag skrev fel.Det ska vara fritt 2-3 meter utanför staketet.detta gäller då framförallt när man stängslar ut lo.

Vi lever också med djur här på vår gård. Och vi har diskuterat detta hemma många ggr, vad vi skulle göra om det tex skulle dyka upp ett rovdjur och skada/döda våra djur.
Men vi är båda överens, vi får då helt enkelt göra bättre staket mm för skydda våra djur.

Även jag är överens och vi har också djur, och lo inpå.

Och min upplevelse är att man inte ska ta för givet att en rovdjursattack innebär fler.
Ibland kommer det en hök och tar en höna. Om hönan redan är slagen får höken äta det den vill. Jag stör alltså inte.
Jag har inte märkt att det blir någon vana hos höken, men den var antagligen hungrig.

Jo det går att stängsla ut lo.Dock är det lite knepigt och väldigt mödosamt.Först och främst se till att det är fritt från träd stenar och dyl utanför staketet .man vill ha en fri yta på ca 5 m utanför.Inga grenar och dyl som sträcker sig mot staketet .Sedan kan man om det är knixigt att ta bort träd och dyl i närheten av stängslet sätta så kallade lodjursfällor i träden.Är en annordning som fästes utan skruv på träden och kopplas till elstänglset som ger lodjuren en stöt om dom ger sig på att klättra i träden intill hagen.Ett rovdjurstaket består normalt av 5 trådar som fästes på följade vis
Tråd 5 120 cm över mark.
Tråd 4 95 cm över mark.
Tråd 3 70 cm över mark.
Tråd 2 45 cm över mark.
Tråd 1 20 cm över mark.
Sen gäller det att jorda ordentligt .
.Ang aggregat bör man välja ett som minst ger 8 joule i uteffekt.

*Q med varg lo och björn inpå knuten*

Blir inte mycket mark kvar då, för en småbrukare som mig. Tur vi inte har lo här... Räcker trådtätheten mot varg?

Bidrag? Går det att få? Fast då måste man väl ha hästhållning som firma?

*KL*

Kommer inte ihåg vem av er som skrev att han som skjöt "tittar på sin trofé".. Nu är det ju så att polisen hämtade lodjuret dagen efter, så det finns ju väldigt mycket att titta på.. :grin:
Suck. Det är lätt att tro saker om folk innan man vet sanningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 308
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kommunens tekniker traskade rakt in i hästhagen utan att underrätta hästägaren. Att de stod en hingst i hagen såg de inte, förrän...
Svar
0
· Visningar
380
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka