Locka på annans hund?

Gabbi

Trådstartare
Gör man det tycker ni?
Var just ute och kvällskissade Råda, och vi stod några meter från en gångväg och hon luktade på ett gräs eller vad det var. En kille i 30-års åldern går förbi, och jag tänkte inom mig att det var bra träning att folk gick nära, eftersom hon ibland tycker det är skumt med människor som dyker upp när det varit folktomt en längre tid. Folksamlingar inget problem dock.

Nåväl, hunden ignorerar killen, men han ignorerar inte hunden, utan börjar vissla på ett tvåtonigt lockande sätt. Igen och igen. Hunden tittar upp, men rör sig inte. Då börjar han ropa, medans han går allt längre bort, "Kom då, ja kom då, kom, kom hit!"

Råda gav honom en lång blick och gick och ställde sig vid mig. (:love: ) Jag blev förbaskad och frågade honom om han var helt dum i huvudet, men det svarade han såklart inte på.

Gör man så? Varför ska min hund komma till honom? Han vet ju inget om henne eller hur hon kan tänkas reagera. Man frågar väl om man får hälsa på hunden, om man nu inte redan står så nära och pratar med varandra att hunden automatiskt hamnar under handen på en.

Jag hade en vän en gång som råkade ut för nåt liknande, men där hunden gick till killen och de började leka så glatt. När vännen sen ville gå så vägrade killen och sa att det var hans hund, och började gå iväg med den. Hon fick tillbaka den genom att de träffade några bekanta som reagerade på att han gick med hennes hund och hon sprang efter hysterisk.

Sv: Locka på annans hund?

Det är såna gånger man önskar man hade en hund som kunde bli bindgalen, börja tokskälla och tugga fradga på kommando och sedan ropa till killen: -Stå kvar där du är, jag ska bara koppla loss henne först :devil:

Jag hade en vän en gång som råkade ut för nåt liknande, men där hunden gick till killen och de började leka så glatt. När vännen sen ville gå så vägrade killen och sa att det var hans hund, och började gå iväg med den. Hon fick tillbaka den genom att de träffade några bekanta som reagerade på att han gick med hennes hund och hon sprang efter hysterisk.

:eek:

Till det andra, jag har träffat en väldans mycket folk som gjort så med Birk, mest när han var valp. Satte sig på huk och klappade på sina knän, ropade och visslade. MUPPAR!

Idioter finns det gott om tyvärr! :(

Tråkigt för dom utsätter ju DJUREN för en ovan situation!

Duktig hund du hade som gick till matte! :D

:eek:

Till det andra, jag har träffat en väldans mycket folk som gjort så med Birk, mest när han var valp. Satte sig på huk och klappade på sina knän, ropade och visslade. MUPPAR!

Jo, det hände väl här också. Jag var inte superförtjust i det, men jag blev inte lika förvånad som nu. Troligtvis gillade han väl bara hundar, men jag fick en känsla av att han ville visa sig duktig också. Att hunden skulle rymma från mig, och vara med honom, och han skulle nästan vara som Ceasar, och så skulle jag få springa och hämta min hund när han var klar...

Det är såna gånger man önskar man hade en hund som kunde bli bindgalen, börja tokskälla och tugga fradga på kommando och sedan ropa till killen: -Stå kvar där du är, jag ska bara koppla loss henne först :devil:

Bindgalen blir ju inte min, på gott och ont, men några upprörda skall på den "konstiga farbrorn" hade inte varit helt otippat.

Man kan inte lita på att folk beter sig som man vill så då får man se till att ens hund beter sig som man vill. Jag bryr mig inte ens om sådana människor.

Visst är det så. På sätt och vis blir han ju störningsträning. :D

Däremot tänker jag väldigt mycket på hur ANDRA tänker, om du hänger med. Jag undrar verkligen varför de gör si och varför de gör så, och varför en människa som gillar hundar inte säger "Vilken fin hund, jag gillar svarta hundar, får jag hälsa".

Ja, det är klart man undrar :) Som förra sommaren när det kom en lös lagotto i full fart mot Sirius. En man kom lunkande efter den och jag hojtade och frågade om hunden var snäll (ja, vad gör man när gubben inte gör en ansats att fånga in sin hund :crazy: ) 'Han kan allt bita ifrån', sa han och skrattade. Nästa sekunde gjorde han ett utfall och sedan ett till och då fick jag tag på hundjäkeln i nackskinnet och lämnade över den till gubbhe***tet som bara skrattade.

Tur för honom att hans hund var så liten och min hund så snäll.

Hur tänker en sån människa?

Det är sådana gånger man ska vara snabb å ropa "Min hund är folkilsken !" :devil:

Nä allvarlig talat så gör man bara inte, det är väl det första man lär sig som barn att man inte ska gå fram till främmande hundar.

Usch hade det hänt mig så är nog hunden det minsta bekymmret för den personen.. utan det hade nog varit matte som h*n skulle passat sig för.. Jag hade blivit skogstokig :mad:

'Han kan allt bita ifrån', sa han och skrattade.

"Det kan min med.." skulle du sagt..;)

Jag blir irriterad bara utav att läsa det. Hur är man funtad om man gör så?

Sån tur så har det aldrig hänt mig och jag skulle bli mycket förvånad om någon vågade göra så emot Jason. Att försöka locka till sig honom tror jag inte att det är många som vågar på gott och ont.

Man kan jämföra detta med att folk tar för givet att dom ska få hälsa på söta hundar ute utan att fråga. Det är så när man har valp som jag har nu. Folk ska fram och klappa och sånt. Jag accepterar det inte om folk inte frågar först!

Tur där också att man för det mesta har Jason med sig, då är det ingen som gör såna saker ;).

Jag tycker det är så fruktansvärt störande, ofta är det vuxna som gör det också. Väldigt ofta de börjar med att kalla på hunden med lite diskret smackande och ifall hunden tittar på dem så blir det genast ett "Jaaa men visst vill du hälsa" och så kastar de sig över hunden.

En gång när vi lekte och tränade lite i kanten på en stor gräsmatta där det var barn i andra änden så kom det helt plötsligt 3-4 tjejer i 10-årsåldern springandes och började vissla och ropa på henne. Vi busade iväg åt ett annat håll och struntade i barnen, idag hade jag dock hellre stått kvar och sagt till barnen.

Det sista du skrev var ju riktigt skrämmande :eek:

Herregud vilken nöt!:eek::mad:

Har flertal gånger råkat ut för retningar av andra människor. När jag gått från tåget eller bara på gatan och det kommer ett gäng killar som ska vara så tuffa men ändå går omväg runt mig och hunden, så börjar dom vissla, skälla, morra och gestalta åt hunden.. Varför vet jag inte, fruktansvärt irriterande och ngt jag försöker ignorera, men ibland har jag inte kunnat låta bli att kommendera skall och släppa efter på kopplet lite:angel::devil:

Min gamling är ändå bäst, honom behöver man inte ens be om att agera, han gör det självmant när folk ska reta upp honom på det viset. Jag har skrattat så högt när killarna sen kutat för sina liv samtidigt som dom drar upp sina fula hängbyxor i panik för att kunna springa:rofl:

Senast ändrad:

Vilken märklig kille... Han kanske egentligen ville flörta med dig, men vågade inte och försökte då visa sig trevlig genom att flörta med din hund :confused: Omvända hundtricket liksom ;)

Varken folk eller fä ska röra någon annans hund utan tillåtelse av hundägaren. Efter som man aldrig kan veta om hunden är under kommando eller av annan anledning inte ska störas. Det är ofta svårt för en folkglad hund att ignorera en människa som lockar på den.

Min hund är inte så jätteintresserad av folk men han hade nog sprungit fram men förbi utan att hälsa, om det inte var en karl i byggubbekläder förstås. Såna älskar han. :D

Jag hade inte flygit på karl för den sakens skull men jag hade nog sagt att det inte är ok att göra så mot okända hundar. :cool: Det är ohyffsat om inte annat, att inte ta kontakt med ägaren först.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 537
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 359
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
5 000
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 041
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka