ljust bajs

noble art

Trådstartare
min häst har plötsligt fått ljusare bajs, vad beror det på? han står på hösilage så ant beror det kanske på att protein eller syra mängden är annorlunda?

Sv: ljust bajs

Hästar som får för klent foder (proteinfattigt) brukar bajsa ljusare. Har du någon analys på hösilaget?

ja, det har jag, men då det är hösilage balar så kan det ju skilja ganska mkt från bal till bal, så då kan det bero på att denna är mkt sämre. ska ge lite lusern o se om det blir ngn skillnad. Fast sen kanske nästa bal har ett mkt högre protein värde, knepigt det där...

kör med lucern, det tycker jag låter bra. För lite protein är inte så kul, hästarna får så tråkig överlinje. Hellre då att de får lite för mycket om nästa bal är bättre kräm i.

Nu har jag haft bägge mina hästar med samma fenomen, nämligen ljusare bajs. Jag tror inte på att det skulle hänga samman med proteinunderskott, eftersom jag vet att den ena står på över 700 smrp per dygn och är en islänning. Däremot blev det ljusare när det blev kallt, men mörknade en aning när det blev lite varmare. Varför vet jag inte, men på något sätt hänger det samman med kylan och snön.

ja, jag brukar ju ofta ligga i överkant på protein så jag blev lite fundersam. men har sett att han liksom äter snö? konstigt?

Ofta när det är kallt så blir hästarnas urin mycket mörkare, ibland kan det nästan se ut som blodröda pölar i snön.

Jag har hört att det beror på att urinen blir mer koncentrerad då det oftast dricker mindre när det är så kallt.

Om det kan ha samma samband med bajset vet jag inte men isåfall borde det ju bli mörkare, inte ljusare.....
Men bajset kanske ändras för att äter snön....

Jag har märkt detsamma på mina och på nåt vis måste det ha med den extrema kylan att göra. Men ingen aning om hur det kan hänga ihop. Dom verkar må bra i alla fall...

Kan ev vara så, eftersom det ofta förbrukar mer energi i samband med att det blir kallare.

Jag har inte sett det på häst, utgick bara från human där man kan få ljusare avföring vid lever/gall problem, och dessa hör ju ihop med fetter.

Följd fråga:angel: Vilka av dina hästar fick det? Någon med eksem?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 882
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 200
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka