Ljus rand längst ned på hoven =?

T

thyrniròs

Såg det igår - en ljus rand, eller avlång fläck längst ner/fram i tån på båda fram ???? Hovis var ute i förra veckan, men sade ingenting så jag antar att det är ok.

Pålle hade fång i somras (maj/juni) som avstannade efter en dos medicin, blödningen hovis har sett har varit väldigt liten. Nu har vi varit igång och ridit lätt sen oktober

Min rädsla - har detta med det att göra? Borde jag ringa ut hovis IGEN (han håller på att bli galen på mig...förra veckan fick han komma ut pga tappsko, innan dess skoning 3 veckor sedan)

Sv: Ljus rand längst ned på hoven =?

Låter som om du sett vita linjen. Den går en liten bit innanför hovväggen och skiljer yttredelen av hoven mot lamellerna, på det ställe där man spikar in sömmarna. Helt normalt om det är den du sett.

nope, inte den jag har sett. Eller, tror jag inte i alla fall. Nu blev jag osäker.

Den syns alltså på utsidan av hoven, om man kollar på den framifrån. Inte vit utan mer gulaktig och inte runt hela hoven - mer som en fläck (men avlång och smal) som sitter allra längst ned fram i tån

attans att jag inte har en digitalkamera:(
ingen som kan känna igen vad jag försöker förklara?

Din hovis har troligen kortat tån o då kan du se precis som du säger.

Men ring din Hovis o fråga.

det är den sträckta lamellranden från fånganfallet som syns. så blev det på min häst en period också. det försvinner efter ett tag.

Ok - ni har nog rätt då. Jag blev så himla orolig när jag såg nåt nytt bara. Efter ett fånganfall är man ständigt på tårna!

fler som läser tråden får gärna kommentera om ni tror samma sak eller om det kan vara nåt annat (är lite rädd för min hovis så undviker gärna att ringa denna vecka också... ....ffa om det är i onödan)

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 551
Senast: Liten
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 735
Senast: Madde_padde
·
S
Hästvård Fodervärden åt min ponny ringde just åt mig och berättade att ponnyn har trampat av sig skon, men inte nog med det, en jättebit hade...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 500
Senast: soffii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?