Ljungby Ridklubb vill återinföra prispengar för ponnytävlingar

Sv: Ljungby Ridklubb vill återinföra prispengar för ponnytävlingar

Det har ju aldrig varit några större summor på lokal eller regional nivå. Kanske större när man har kommit ut på nationella tävlingar. Så egentligen förstår jag inte varför de plockade bort dem.

Vi tävlar ca 6 tävlingar på hösten 2 klasser x130 och på våren blir det ca 10 tävlingar 2 klasser x130, det blir 4160kr på ett år i anmälningsavgifter.
det kostar ju nu 10kr extra per klass i o med tävlingsdatabasen.

Nja inte direkt något svar på frågan ;)

Vad jag undrade var: Hur mycket brukade en ponnyryttare hoppa in i snitt under ett år?

Eftersom de har tagit bort prispengarna så undrade jag över vad snittet var ca. Inte vad det kostade att tävla :)

:rofl: ok! För oss under det här året så har det blivit 480kr. :)

men om ponnytravet ligger så högt, skriks det inte inom ponnytravet då??

*kl*Det ses inte som något konstigt att du kan få igen en del av pengarna som du har betalt för att kunna tävla, det är inte billigt att ha häst och vad har snittet inom ridsporten varit på? 5000:- per år?

Ja, men att äga häst är ju ett eget val och inget man tvingats in i eller? Det är kostsamt att äga bil också, vore kanske bra med några subventioner där med.;)
Det finns ju inget tvång att tävla, genom det kan man minska sina kostnader. Det mest normala väl ändå att man rättar mun efter matsäck, som förebild till sina barn torde ju det vara ännu viktigare än att framhålla kostnaderna. Det är dom som ska lära för livet.

Ja, men att äga häst är ju ett eget val och inget man tvingats in i eller? Det är kostsamt att äga bil också, vore kanske bra med några subventioner där med.;)
Det finns ju inget tvång att tävla, genom det kan man minska sina kostnader. Det mest normala väl ändå att man rättar mun efter matsäck, som förebild till sina barn torde ju det vara ännu viktigare än att framhålla kostnaderna. Det är dom som ska lära för livet.

Jag kan bara prata för min egen del, när min dotter vill tävla får hon betala anm avgiften själv, men det är väl eg en symbolisk handling eftersom summan eg är en droppe i havet jämfört med alla andra kostnader runt hästägandet.
Sen beror det ju också på vilken typ av ridning man ägnar sig åt och på vilken nivå, vi har för tillfället en hoppponny och då "måste" vi tävla henne för att ge henne den utbildningen och rutinen som krävs för det och lägger man ner tid och pengar på träning så vill man ju självklart att det ska mynna ut i tävling ...Men man måste ju självklart inte tävla varje helg....men eftersom man på varje tävlingplats får ett trevlig bemötande av arrangörerna och det i allmänhet råder en positiv stämning så är det ett sätt för mig att "roa" mig också. Dessutom kom jag på att när vi köpte vårat ponnysto, la min dotter 1/3 del av inköpspriset med egna sparade pengar.

men om ponnytravet ligger så högt, skriks det inte inom ponnytravet då??

Varför skulle det skrikas? Dom kör fortfarand om pengar ;)

Och där är kuskarna mellan 8-15 år när de kör A-ponny och 12-25 år när det gäller B-ponny.

Ofta körs det land och rike runt för att tävla och det är inte billigt. Själv tävlade jag ponnytrav som vuxen alltså över 18 år tills jag blev 25 år.

Bor i skåne och vi var ett rätt stort gäng som körde runt i halv Sverige. Har tävlar på alla banor från Jägersro till Gävle. Men även om man vann en del så täckte det inte vad det kostade utan det var bara för vissa som det går runt precis som inom all annan sport.

Och visst är det frivilligt att tävla och träna, men är det inte bättre att barnen har ett intresse än att de bara sitter på ändan och hänger? Och eftersom prispengarna inte är speciellt höga så är det mer som ett bidrag till anmälningsavgiften och bensinen.

För den fattige föräldren skulle anmälningsavgiften plus yttepytte bensinpengar vara guldvärt. För de som redan har pengar så spelar det mindre roll för de har råd att träna och tävla ändå.

För den fattige föräldren skulle anmälningsavgiften plus yttepytte bensinpengar vara guldvärt.
Ja det är helt sant, och jag skulle kunna räkna upp hur många som helst som tränar och tävlar och aldrig har någonting över för allt går till hästen och är allt annat än rika.

Varför skulle det skrikas? Dom kör fortfarand om pengar ;)
Det skriks hög när man vill införa det inom ponnyhoppning, varför? om det redan är så inom ponnytravet menar jag. Vad är det för skillnad?

Och visst är det frivilligt att tävla och träna, men är det inte bättre att barnen har ett intresse än att de bara sitter på ändan och hänger?
ja, eller far runt på stan/byn med olika gäng osv. Jag tycker ridsporten är en sund sport som borde subventioneras mer så att fler hade möjlighet att tävla.
Det är ju det som är så unikt med ridsporten till skillnad från fotboll/hockey och andra sporter att man kan tävla på så olika nivåer, elittänkandet inom sporten är inte alls lika utpräglad som i andra sporter där man måste hänga med redan från 7-årsåldern för att platsa.

Det skriks hög när man vill införa det inom ponnyhoppning, varför? om det redan är så inom ponnytravet menar jag. Vad är det för skillnad?

Skillnaden är att ponnytravet går under STC och dom skulle aldrig ta bort pengarna inom sporten. Och precis som inom ridningen så kan du tävla med stora hästar innan du är 18 år.

Men då är det ingen inom ridsporten som skriker :cool: barnet är ju fortfarande under 18 år men då tycks det kvitta.

Skillnaden är att ponnytravet går under STC och dom skulle aldrig ta bort pengarna inom sporten. Och precis som inom ridningen så kan du tävla med stora hästar innan du är 18 år.

Men då är det ingen inom ridsporten som skriker :cool: barnet är ju fortfarande under 18 år men då tycks det kvitta.

Jo, det har du rätt i, tex en hel del av min dotters kompisar i stallet tävlar stor häst fast de bara är 15-16 år....och då har man ju aldrig hört nån gapa om det....

Jo, det har du rätt i, tex en hel del av min dotters kompisar i stallet tävlar stor häst fast de bara är 15-16 år....och då har man ju aldrig hört nån gapa om det....

En liten fundering bara: Om någon under 18 år tävlar stora hästar, är dom inte barn då? Eller har dom inte samma press på sig från sina föräldar så det är därför det inte räknas?

kl

bara en liten fundering på de som inte tycker att barn ska tävla om pengar... hur många av dess barn får pengarna dom vinner? När den ny regeln kom frågade jag några av ponnytjejerna i min klubb om dom fick pengarna dom vann. Fick ett par oförstående blickar och fick väl i princip samma svar från alla: Nä vad då? Dom får mamma och pappa det är ju dom som betalat.
Ingen verkade något nämvärt bry sig om att dom inte fick några pengar för dom var det rosetter och plaketter som hägrade.

Tävlade själv ponny för ca 4 år sedan, räknade ihop att jag hade ca 8 plac från lb till La, sammanlagt vann jag 1150 kr på hela året, hur mycket fick jag av dom? 30 kr tror jag det blev, jag resonerade att mamma och pappa betalar, dom får pengarna och jag får rosett och plakett (det var ju därför jag ville tävla inte för pengarnas skull)

Nu är det jag som resonerade så här men har faktiskt aldrig stött på någon ponnytjej eller kille som rider enbart för att vinna dom där 300-400 kr som är på en reg tävling i förstapris utan snarare har gjort det för att få den där blågula rosetten.
Ang. Hederspriser dom var roliga i början, men efter ett otal grimskaft och onödigt krimskrams som aldrig används är man väldigt trött på dom!

En liten fundering bara: Om någon under 18 år tävlar stora hästar, är dom inte barn då?
De kanske ser vuxna ut, bakom hjälm och kavaj och bland mest vuxenryttare så smälter dom in och ingen tänker kanske på att de tävlar mot en 15 åring, dessutom är de ju kanske också vuxna i kroppen.

De kanske ser vuxna ut, bakom hjälm och kavaj och bland mest vuxenryttare så smälter dom in och ingen tänker kanske på att de tävlar mot en 15 åring, dessutom är de ju kanske också vuxna i kroppen.

Jag vet dom som är 8-10 år som tävlar häst ;) de lär inte se speciellt vuxna ut :D

(Ridsport)
Ljungby Ridklubb vill att Svenska Ridsportförbundet, SvRF, omedelbart återinför prispengar på ponnytävlingar. Det skriver klubben i en motion inför SvRF:s stämma.

http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=81578

JA inför prispengar på ponny!! tävlar själv nationellt! och det vore väldigt bra att få prispengar när det är så dyrt med meeting avgift och starter och boende!!!:D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tävlingsansvariga i Ljungby Ridklubb, som arrangerat sin traditionella regionala/nationella hösthoppning under flera år, menar att...
Svar
0
· Visningar
606
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundet efterlyser förslag på personer som gjort en stor insats för ridsporten eller för den enskilda klubben, och som...
Svar
0
· Visningar
547
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I samband med helgens nationella ponnytävlingar i hoppning i Ljungby finns avsikten att bilda gruppen Ponnysportens Vänner...
Svar
0
· Visningar
679
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) HOPPNING, LJUNGBY: Katarina Torstensson och Jörgen Larsson vann varsin medelsvår 1,40-hoppning under helgens nationella...
Svar
0
· Visningar
607
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur