Ljungby Ridklubb vill återinföra prispengar för ponnytävlingar

Sv: Ljungby Ridklubb vill återinföra prispengar för ponnytävlingar

Hur är det med schack-ställen då? Snacka om tråkigt att genomlida en schackturnering... måste vara värre än både golf och tennis. Fast man slipper ju packa något, schackspelen finns väl på plats? Mina förutfattade meningar säger mig dock att det inte finns så mycket restaurang eller annat där man spelar schack, ser dammig fritidsgård framför mig.

Håller fullständigt med dig..

Jag tycker inte heller att barn skall tävla om pengar, det tycker jag är en "vuxen sak".

Låt barn vara barn..

Jag tycker grimmor och schabrak är bra pris, och små fina pokaler. Det blir minnen, medan pengar bara försvinner iväg..:angel:
Pengar känns för mig så fel, när det är barn..:confused:

Det är frivilligt att tävla, man gör det för det skall vara kul och inte för att man skall tjäna på det..låt pengarna komma in i vuxen ålder..

Pokaler?? Möjligtvis till vinnaren i ett mästerskap...men de är ju inte så många. Fast plaketterna o rosetterna finns ju kvar som fina minnen, vart tror du borstarna hamnar då?? tror du inte de försvinner väg? eller stoppas undan bland de andra 10 borstarna, men visst jag kan också tycka att det är lite kul med en priskasse men när anmälningavgiften ges tillbaka har jag tyckt att det varit mer praktiskt...rosetten o plaketten är ju det som sparas.
Generellt kan jag väl tycka att inte någon prissumma som överstiger anmälningsvgiften är rimlig egentligen.

Vad skickar det för signaler till barn och unga, om det är tänkt att deras fritidssysselsättning ska generera i pengar? Vad händer då när så inte sker? För mig är detta ett resonemang av curlingföräldrar, med stor sannolikhet kommer jag att få på skallen men det kan jag ta för detta står jag för. Samma föräldrar brukar sen låta sina barn få betalt för att städa sina rum, i nästa andetag blir det förbannade över att barnet inte lyckades vinna tillbaka anmälningsavgiften för det är ju så dyrt att tävla.

Ja det kostar att tävla, men här finns ett val. Man måste inte tävla alla tävlingar man lägger ögonen på, då blir det riktigt dyrt. Det här är meningen att det ska vara roligt, blodigt allvar kan väl komma lite senare, eller?

Vad skickar det för signaler till barn och unga, om det är tänkt att deras fritidssysselsättning ska generera i pengar?
Nu skrev jag att summan inte bör överstiga anmälningsavgiften, men det tycker jag är helt ok att få tillbaks den, den betalas säkerligen av flera ungdomar själva också. Och jag har inte upplevt någon annorlunda attityd hos tävlingsdeltagarna på de olika tävlingar vi varit på under detta året och det har varit blandat priser och anm avg åter. Jag har faktiskt inte upplevt att någon är ute och tävlar på sin ponny för att vinna priser....möjligtvis att få rosett, men att känna att ponnyn är med på noterna och gjort sitt bästa tror jag ändå styr det mesta.
Vad händer då när så inte sker?
javisst ser man tårar på tävlingar också, men inte för att borstarna går förlorade, utan för att man är besviken på sig själv eller på sin ponny. Jag vet inte vad du har för erfarenheter i ponnytävlingsvängen, men jag vet det jag sett ute på tävlingar de senaste 2 åren, och jag känner inte igen det du beskriver.
För mig är detta ett resonemang av curlingföräldrar, med stor sannolikhet kommer jag att få på skallen men det kan jag ta för detta står jag för. Samma föräldrar brukar sen låta sina barn få betalt för att städa sina rum, i nästa andetag blir det förbannade över att barnet inte lyckades vinna tillbaka anmälningsavgiften för det är ju så dyrt att tävla.
Men snälla nån vad du generaliserar!

Ja det kostar att tävla, men här finns ett val.
Det är väl inte så dyrt att tävla? 120kr för en klass, är det dyrt? 60 kr för avdB, är det dyrt? Att äga en häst är dyrt för de äter så vansinnigt mycket och behöver passning, vet vård och nya skor ideligen, det är det som är den dyra biten, inte tävlingsbiten.
Man måste inte tävla alla tävlingar man lägger ögonen på, då blir det riktigt dyrt.
Framföra allt så måste man anpassa tävlandet utifrån hur ponnyn fungerar, det kan vara så att man måste tävla mkt en period för att få rutin både för ryttare och ponny, men självklart måste man kunna ha lungare perioder också.

Det här är meningen att det ska vara roligt, blodigt allvar kan väl komma lite senare, eller?
Men det är roligt, men inte för pengarna eller borstarna, utan tillfredställelsen när ponnyn gjort sitt bästa, även om nu en bom skulle råka falla, det händer ju även den bästa. Men man tävlar väl inte heller bara för att det ska vara roligt utan för att ge ekipaget tävlingsvana och rutin. Det är mkt som ska fungera på en tävlingplats ex lastning och hela tävlingsmiljöbiten. Det handlar också om utbildning av häst och ryttare.

Vinst och vinst... Lite bensinpengar som aldrig täcker totalkostnaden för något.

Är det bättre med alla dessa presentkort etc?

Den här säsongen har dottern bland annat vunnit två presentkort á 100:-.
Båda i affärer så långt hemifrån så att det kostar mer att åka och lösa in dem än att kasta dem. Undrar hur många presentkort som inte löses in? Måste vara ett bra sponsorpris.

Hade vi istället fått anmälnings/startavgifter tillbaka hade dottern fått köpa något till ponnyn som hon verkligen behöver. Och, så länge barnet inte är myndigt är det väl vi föräldrar som ansvarar för ekonomin.

Det är ju tillåtet att ge tillbaka avgifterna till placerade men det är få arrangörer som utnyttjat det.

Jag tycker att TR skulle ändras till: Alla placerade SKALL ha tillbaka anmälnings och startavgift från regional klass och uppåt.

Min dotter har tävlat än så länge bara lokalt, och på 4 st lokaltävlingar har vi fått anm avg åter. Jag tycker det har varit praktiskt och bra och precis som du säger så, blir det ju bara krångligt att lösa in presentkorten lång hemifrån från någon lokal hästbutik. Trevligt med en ponnypappas åsikter!

Jag har en erfarenhet från olika tävlingar både i hopp och dressyr som löper över 2 år, nu de senaste 10 åren har det mest handlat om islandshästtävlingar även om jag varit med om andra tävlingar också..
Men de åren på ponnytävlingar var inte kul, och än idag upplever jag samma fasa när jag hör och ser en del barn och/eller deras föräldrar.:crazy:
Så du kanske istället ska vara glad att du har sluppit höra och se detta elände, eller så har du helt enkelt valt att vända ryggen till.

Men de åren på ponnytävlingar var inte kul, och än idag upplever jag samma fasa när jag hör och ser en del barn och/eller deras föräldrar.:crazy:
och varför var inte det kul? vad för fasa pratar du om?

Så du kanske istället ska vara glad att du har sluppit höra och se detta elände, eller så har du helt enkelt valt att vända ryggen till.
Tror inte jag är den enda som aldrig hört någon förälder skälla på sitt barn pga att de inte vunnit, självklart kan man höra gnabb mellan barn/föäldrar men det har ju med nervositet att göra. Det finns ju i alla sporter. Det är inte utmärkande för just ponnytävlingar. Varför skulle jag vända ryggen till?
Att vara på ponnytävlingar är bland det roligaste jag varit med om och vi är ofta ett helt gäng som åker, helt fantastiskt kul! Dessutom träffar man ju nya föräldrar från olika klubbar och det är jättekul att ses igen på nästa tävling.
Min dotter har fått flera nya kompisar också, och även om vi åker ensamma från stallet träffar man alltid någon nygammal bekant sas. Trist för dig att du upplevt en tråkig sida av ponnyåren. Det finns säkerligen trista föräldrar och barn på tävlingsplatser men de allra flesta är inte så enl min mening. Vi får väl se, vi ska starta regionalt nästa år och vi får se om det är lika trevligt då.

När vi håller våra tävlingar så har vi små pokaler, och schabrak och grimmor mm, och barnen blir väldigt glada för detta.

Vi har tagit upp och diskuterat, detta i klubben och det är ingen som vill införa prispengar till barn och inte föräldrarna heller.
Det känns inte sunt, att göra detta till barn

Det ska vara kul att tävla, men visst ska man skaffa sig rutin om man vill komma nån vart.

Lastträning kan man göra ändå..i andra situationer.,

Lastträning kan man göra ändå..i andra situationer.

Lastträning hemma är en sak, en annan ute på tävlingplats.

Jag tycker inte att prispengarna ska vara det avgjörande om man har råd att tävla eller ej och enligt min erfarenhet så är ungarna gladas över rosetterna. De är allra viktigaste. Sen uppskattar de när de får fina priser, t ex fina schabrak mm. Men en borste m rosa sprön på är inte så värst uppskattat.
Så många har väldigt dåliga priser och de skulle ju kunna betala tillbaka avgiften istället.
Däremot gråtande ungar finns på alla tävlingar och de behöver inte ens vara i närheten av att ligga i topp. Många har nog en orealistisk syn på sig själv, (eller om det är föräldrarna. :angel:) och för mycket tävlingsnerver.

Ursäkta stavning på avgörande. :confused:

Ja den tränar man på ex när man åker och tränar, mm som jag skrev i olika situationer.

Ja den tränar man på ex när man åker och tränar, mm som jag skrev i olika situationer.

Visst, det kan man också göra, men en tävlingsplats är en tävlingplats med många, många transporter, människor och hästar som springer precis bakom, inte en helt vardaglig situaiton. Träningen kan ju också finnas på hemmaplan vilket gör att man inte åker iväg och tränar utan endast när man tävlar, såsom vi gör.

Ursäkta stavning på avgörande. :confused:

:rofl:
o rosa "sprön" också.
Vet du förresten hur mkt prispengar det handlade om när man hade det tidigare? Det kan väl inte har varit några jättesummor? jo jag kan hålla med om att schabrak är ju roligt att få men borstar..? och muggar, dessa muggar som inte ens går att dricka ur....

*kl*

Ser inget konstigt med att pengarna ska tillbaka i sporten på ponnysidan. Det handlar inte om stora summor precis :cool:

Inom ponnytravet så finns fortfarande prispengarna kvar och det är inte ovanligt att du betalar 100:- i statavgift och kan vinna 600:- i förstapris.

Det ses inte som något konstigt att du kan få igen en del av pengarna som du har betalt för att kunna tävla, det är inte billigt att ha häst och vad har snittet inom ridsporten varit på? 5000:- per år?

Är det någon som vet mer exakt vad snittet har varit på så skriv det gärna :)

Vad menar du för snitt?

Vad menar du för snitt?

Eftersom det är ramaskri om att barn inte ska tjäna pengar från högre ort så undrar jag vad summan för en normal ponnyryttare brukar landa på under ett år?

Inom ponnytravet ligger nog snittet runt 5000:- gissar jag på om man räknar med alla som kör och alla hästar. En normal vinstsumma ligger på 600:-

Vi tävlar ca 6 tävlingar på hösten 2 klasser x130 och på våren blir det ca 10 tävlingar 2 klasser x130, det blir 4160kr på ett år i anmälningsavgifter.
det kostar ju nu 10kr extra per klass i o med tävlingsdatabasen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tävlingsansvariga i Ljungby Ridklubb, som arrangerat sin traditionella regionala/nationella hösthoppning under flera år, menar att...
Svar
0
· Visningar
606
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundet efterlyser förslag på personer som gjort en stor insats för ridsporten eller för den enskilda klubben, och som...
Svar
0
· Visningar
547
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I samband med helgens nationella ponnytävlingar i hoppning i Ljungby finns avsikten att bilda gruppen Ponnysportens Vänner...
Svar
0
· Visningar
679
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) HOPPNING, LJUNGBY: Katarina Torstensson och Jörgen Larsson vann varsin medelsvår 1,40-hoppning under helgens nationella...
Svar
0
· Visningar
607
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur