Sv: Ljungby Ridklubb vill återinföra prispengar för ponnytävlingar
Vad skickar det för signaler till barn och unga, om det är tänkt att deras fritidssysselsättning ska generera i pengar?
Nu skrev jag att summan
inte bör överstiga anmälningsavgiften, men det tycker jag är helt ok att få tillbaks den, den betalas säkerligen av flera ungdomar själva också. Och jag har inte upplevt någon annorlunda attityd hos tävlingsdeltagarna på de olika tävlingar vi varit på under detta året och det har varit blandat priser och anm avg åter. Jag har faktiskt inte upplevt att någon är ute och tävlar på sin ponny för att vinna priser....möjligtvis att få rosett, men att känna att ponnyn är med på noterna och gjort sitt bästa tror jag ändå styr det mesta.
Vad händer då när så inte sker?
javisst ser man tårar på tävlingar också, men inte för att borstarna går förlorade, utan för att man är besviken på sig själv eller på sin ponny. Jag vet inte vad du har för erfarenheter i ponnytävlingsvängen, men jag vet det jag sett ute på tävlingar de senaste 2 åren, och jag känner inte igen det du beskriver.
För mig är detta ett resonemang av curlingföräldrar, med stor sannolikhet kommer jag att få på skallen men det kan jag ta för detta står jag för. Samma föräldrar brukar sen låta sina barn få betalt för att städa sina rum, i nästa andetag blir det förbannade över att barnet inte lyckades vinna tillbaka anmälningsavgiften för det är ju så dyrt att tävla.
Men snälla nån vad du generaliserar!
Ja det kostar att tävla, men här finns ett val.
Det är väl inte så dyrt att tävla? 120kr för en klass, är det dyrt? 60 kr för avdB, är det dyrt? Att äga en häst är dyrt för de äter så vansinnigt mycket och behöver passning, vet vård och nya skor ideligen, det är det som är den dyra biten, inte tävlingsbiten.
Man måste inte tävla alla tävlingar man lägger ögonen på, då blir det riktigt dyrt.
Framföra allt så måste man anpassa tävlandet utifrån hur ponnyn fungerar, det kan vara så att man måste tävla mkt en period för att få rutin både för ryttare och ponny, men självklart måste man kunna ha lungare perioder också.
Det här är meningen att det ska vara roligt, blodigt allvar kan väl komma lite senare, eller?
Men det
är roligt, men inte för pengarna eller borstarna, utan tillfredställelsen när ponnyn gjort sitt bästa, även om nu en bom skulle råka falla, det händer ju även den bästa. Men man tävlar väl inte heller
bara för att det ska vara roligt utan för att ge ekipaget tävlingsvana och rutin. Det är mkt som ska fungera på en tävlingplats ex lastning och hela tävlingsmiljöbiten. Det handlar också om utbildning av häst och ryttare.