Ljumma hovar utan puls?

B

bumbra

Vad gör man? Hur länge väntar man? Eftersom hästen inte har tillstymmelse till hälta + äter minimalt med kraft, kan det vara fång?

Är det underlaget, men varför har ingen annan häst varma hovar? *sliter ur håret*

Samma häst har varma hasspetsar? Grymt, fan att hon inte är halt... Skulle göra livet bra lättare, veterinären skulle komma ut t.ex :angel:

Sv: Ljumma hovar utan puls?

Det är ju faktiskt normalt att hästen kan ha ljumma hovar, det kallas för cirkulation. Upp till tre hovar kan vara varma samtidigt, aldrig 4 eftersom så starkt är inte hjärtat.
Däremot ska det aldrig finnas puls i hoven, då är något fel.
Det beror också på belastningen, så samma häst kan vara ljum i hovarna på en diagonal för att en halvtimme senare ha växlat till nästa. Eller så kan samma häst ha ljumma framhovar, för att sen få en ljum bakhov.

Hur känner du pulsen i hovarna. jag menar ska det pulsera när man lägger handen mot hoven eller är det när den är väldigt varm *vill veta*:rofl:

Du känner på pulsen på kotan i den lilla "triangeln" du känner nästan längst ner, längst bak på kotan. Man får träna lite innan man hittar stället. Tryck inte för hårt, då stasar du bort pulsen. En liten puls är normalt, det visar bara att det finns en blodcirkulation men är den förstärkt tyder det på en inflammation i hoven.

@Boj: Var har du hört det där med att alla fyra hovar inte kan vara ljumna? Jag har aldrig hört ngt sånt?

Upp till tre hovar kan vara varma samtidigt, aldrig 4 eftersom så starkt är inte hjärtat. Däremot ska det aldrig finnas puls i hoven, då är något fel.

Kan detta verkligen stämma:confused:

Hästens hjärta tillsammans med hovmekanismen måste ju kunna hålla alla fyra hovarna med cirkulation annars skulle vävnaden i hoven dö.

Hoven måste ha någon form av puls annars är det något som är riktigt galet. Det man i så fall ska känna efter är en förstärkt puls, d.v.s snabbare och starkare än vanligt.

Jag är inte ute efter att förlöjliga eller nedvärdera någon men när jag läser att "Upp till tre hovar kan vara varma samtidigt, aldrig 4 eftersom så starkt är inte hjärtat" så måste jag göra ett inlägg....

En häst ska vara varm om hovarna......alla fyra. Detta är ett sundhetstecken att cirkulationen fungerar. Att moder jord skulle ha skapat hästen till att alltid ha minst en kall hov är helt ologiskt. Dålig cirkulation leder till begränsad hornproduktion, försämrad hornkvalité, försämrad upphängning av hovbenet osv. Varför skulle en häst alltid ha en hov av sämre kvalitet????

Hästen har ett underdimensionerat hjärta (om man jämför med vissa andra djur) men har kompenserats med en cirkulationsfrämjande funktion i hovarna. En häst med fungerande hovmekanism har en alldeles ypperlig blodcirkulation men då kunskapen om detta är så bristfällig så går de flesta hästar i detta land runt med kalla hovar och en allmänt nedsatt blodcirkualtion. Detta av den anledningen att få personer vet hur man verkar en hov för att den ska fungera optimalt.

Känner du värme i din hästs hovar ska du bara var glad......men man måste dock kunna skilja på värme av cirkulation och värme och puls av t.ex inflammation

Hästens hjärta tillsammans med hovmekanismen måste ju kunna hålla alla fyra hovarna med cirkulation annars skulle vävnaden i hoven dö.

Hoven måste ha någon form av puls annars är det något som är riktigt galet. Det man i så fall ska känna efter är en förstärkt puls, d.v.s snabbare och starkare än vanligt.

Hej, kan du förklara det här lite mera ingående??? Gärna hur hästens cirklulation fungerar och vad som påverkar cirkulationen. Beskriv gärna hjärtats uppbyggnad,mängden blod en häst har och hur vener och artärer skiljer sig främst i det nedre benet del i förhållande till resterande kroppsdel.

Det blir mkt lättare att förstå vad du menar med vanligt om du ger en ingående förklaring.

Det stämmer delvis.
Hästen har inte jämn cirkulation i benen.
Dels så stasas blodcirkulationen upp i hoven när den står still och belastar hoven och dels så blöder hästen igenom benen ett i taget med jämna mellanrum detta med hjälp av ett finurligt klaffsystem i artärerna som förser benet med blod. Den stryper emellanåt cirkulationen i tre av benen och ökar då cirkulationen tillfälligt i det fjärde. Detta sker endast då hästen står i vila med vilopuls.

Vad gör man? Hur länge väntar man? Eftersom hästen inte har tillstymmelse till hälta + äter minimalt med kraft, kan det vara fång?

Är det underlaget, men varför har ingen annan häst varma hovar? *sliter ur håret*

Samma häst har varma hasspetsar? Grymt, fan att hon inte är halt... Skulle göra livet bra lättare, veterinären skulle komma ut t.ex :angel:

Hej!

När min häst går utan skor så har han alltid varma hovar. När jag skor honom så blir de betydligt svalare, eftersom skon hämmar hovens rörelser, men efter ridning så är de åter "uppvärmda". Så det behöver inte betyda att hästen din är sjuk, den kanske helt enkelt har bra cirkulation.

Är det i så fall därför hästar svullnar i benen när de står i boxen över natten?

Från hjärtat utgår artärer, en artär har klaffar på olika ställen. Sen har vi vener som återför blodet tillbaka till hjärtat för att på nytt pumpas ut i kroppen igen.
Från hasen och neråt finns inget artärsystem, däremot rikligt med vener. För att svara på Ideaals fråga, ja blodet kan stasa sig inte enbart i boxen utan fakiskt även ute när hästen står still mycket. Det är därför vi kan se att de står och väger olika på hovarna när de vilar, detta för att underlätta cirkulationen i hovarna.

*Knapplån*

Det skulle vara intressant att höra lite mer kommentarer från Harvester angående detta.

Från hasen och neråt finns inget artärsystem, däremot rikligt med vener.

Jag trodde att det bara var artärer som leder blodet från hjärtat ut i kroppen och att dessa är försedda med muskler i kärlväggen som tillsammans med hjärtats pumpförmåga pressar blodet runt i två olika system; stora och lilla kretsloppet. Med vilken hastighet blodet pumpas runt bestäms bla av syresättningen i blodet tillsammans med kroppens behov av att göra sig av med slaggprodukter (ex. mjölksyra).

Eftersom det är det arteriella blodet som förser vävnader med syre så undrar jag hur vävnaden nedanför hasen blir syresatt om det inte finns några artärer här? Om artärerna skulle övergå i vener nedanför hasen så undrar jag hur blodet i så fall kommer genom de klafförsedda kärlväggarna som är till för att hindra blodet i venerna att rinna från hjärtat. Är det möjligen dessa som öppnar sig och stänger sig med olika mellanrum och därmed förser benet nedanför hasen med blod? Eftersom vener inte har någon pumpförmåga i sig så skulle det då bli otroligt viktig med en fungerande hovmekanism för att pumpa tillbaka blodet från de nedre delarna av benet. Eftersom en del av blodtrycket går förlorat då artärerna slutar redan i hasregionen menar jag. Detta måste vara en helt unik fysiologi hos hästen eller har alla fyrbenta varelser denna konstruktion?

Jag trodde att det bara var artärer som leder blodet från hjärtat ut i kroppen

Ja och det skrev jag också i mitt inlägg om du läser.

Vener transporterar tillbaka icke syresatt blod, när hästen blöder kan man se skillnad på syresatt och icke syresatt blod. Dvs man kan med blodets färg avgöra om det handlar om en artärblödning eller venblödning.

Nope jag tror denna konstruktion är gemensam för de flesta hov och klövdjur.
Givetvis är det väldigt viktigt att man vid skoning/verkning gör allt för att främja en fungerande hovmekanism.
Men det är trots allt inte bara hovmekanismen som återför det venösa blodet till hjärtat. Hela benmuskulaturen är med och pumpar blodet när är hästen är i rörelse. När benmuskulaturen spänns stängs arteriolerna och blodet trycks ned i hoven och hjälper till att knuffa fram blodet genom venerna till hjärtat.

Nope jag tror denna konstruktion är gemensam för de flesta hov och klövdjur.
Givetvis är det väldigt viktigt att man vid skoning/verkning gör allt för att främja en fungerande hovmekanism.
Men det är trots allt inte bara hovmekanismen som återför det venösa blodet till hjärtat. Hela benmuskulaturen är med och pumpar blodet när är hästen är i rörelse. När benmuskulaturen spänns stängs arteriolerna och blodet trycks ned i hoven och hjälper till att knuffa fram blodet genom venerna till hjärtat.

Japp det är jag med på men finns det några muskler i de nedre delarna av hästen ben?

Japp det är jag med på men finns det några muskler i de nedre delarna av hästen ben?

Nej inga muskler nedanför has eller carpus.
Däremot så finns det ligament som en gång varit muskler som har vissa "muskelegenskaper" av kvar.

Jag tror mitt förra inlägg blev svar på det med.
M.a.o med hjälp av benmuskulaturen.

Boj säger att det inte finns några artärer nedanför hasen och du säger att det är klafförsedda artärer. Då undrar jag vilket som är rätt?

Artärer är i allmänhet inte klafförsedda och vener för aldrig blod från hjärtat. Det är detta jag menar (oavsett vilket av ovanståen som är rätt) som är unikt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 946
Senast: Pallen
·
Hästvård Har en ponny som gått i sin gamla vinterhage där gräset är några cm, (stödutfodrades med hö) men efter förändring på puls i kota å...
Svar
5
· Visningar
1 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka