Ljudrädd, bakskrämd ponny?

MattiZ

Trådstartare
Problemet i sig är att ponnyn är ganska grön i ridningen, så jag förstår att den är ganska rädd och osäker just därför.

Problemet är att ponnyn är skräckslagen vid ljud, röster, när man nuddar sadeln eller rider lätt. Ja alltså ALLT i princip som har med ljud att göra. När man rider ut med eller utan sällskap. Lite värre utan sällskap men ingen större skillnad egentligen. På banan är det inte samma sak. Den flyger i taket med det mesta. Jag sitter kvar när den får sina skutt framåt, men personen som äger den är en ungflicka och har blivit rädd för ponnyn och trillat av.


Hur skulle ni lösa det?

Jag har testat flera gånger nu på stallplanen att utsätta honom för ljus bakifrån. Alltså vid sadlen osv när jag inte sitter på. Han flyger inte fram på samma sätt men visar tydligt att han blir orolig. Efter ett tag bryr han sig inte och står helt stilla när man rör sadlen på olika sätt eller hostar osv osv. Jag har även testat att flaxa en del och hoppa små hopp vid sidan av honom, samma sak här han visar oroligheter först men står sedan stilla och är lugn i ögonen, lyssnar med öronen.

Detta har jag gjort flera gånger alltså emellan ridturerna, men han blir inte bättre när man är ute med honom, även med sällskap, även om han går först eller efter. Ibland kan man inte heller trava med honom, sittandes. Det känns också som om det går i vågor ute. Han är inte svår stannad eller liknande utan dessa hoppen framåt kommer explosivt. Samt stressar han upp sig om jag t.ex harklar mig lite eller hostar lågt, även om jag gör det många gånger efter varandra så att det inte blir en överraskning. Sedan när jag gjorde det nära stallet så att säga på vägen hem så brydde han sig inte längre alls. Men nästa ridtur var det likadant igen.

Tips?
 
Sv: Ljudrädd, bakskrämd ponny?

Min häst var likadan nr hon var unghäst, och fortfarande lite ibland. Red omkring och sjöng och red stadigt med bra driv framåt. Struntade i att skritta fram så mkt utan travade eftersom det blev mer avslappnat.

Ett tips är att min är väldigt rädd för prassliga vindjackor osv. Sedan jag bytte till bomullstyg blev det mkt bättre. Sen gav jag upp med tillvänjning av ljud eftersom hon blev värre. Inte göra så stor sak av ruscherna utan berömma när hon gick bra och lära hästen att tänka framåt.
 
Sv: Ljudrädd, bakskrämd ponny?

Det kommer regelbundet en jättebra problemlösare till Kalmar.
Han är suverän på unghästar, inridning och just att få fram trygga och arbetsvilliga hästar.

Hade jag varit du hade jag försökt få vara med nästa gång han kommer.
Han kommer givetvis inte lösa ditt problem på en lektion.
Men han kan ge dig en verktygslåda att arbeta med. Så kan du sen jobba på.
För det krävs repetitioner, repetitioner, repetitioner för att lära in nya responser i nervsystemet, vilket det är frågan om med att träna bort flyktreaktioner.

Men det går med i stort sett alla unga hästar.

Är du intresserad kan du PM:a.
 
Sv: Ljudrädd, bakskrämd ponny?

Han har väldigt mycket FRAMÅT så det är inga problem med det, att trava går inte alls men i paddocken är han mycket lugnare. Han hoppade till en gång idag men det var för att en dörr smällde igen på traktorn. Men han var väldigt lugn och avslappnad i paddocken annars brukar han skritta på som ett ånglok där också :)

Ska rida lite mer i paddocken och sedan ta en tur i skogen med sällskap igen så får vi se om det blivit lite bättre kanske.


Låter väldigt intressant, ska PM.a dig! Inte min ponny, men går säkert att ta in information till sina egna hästar! Och hjälpa ponnyn så gått som det går :)
 
Sv: Ljudrädd, bakskrämd ponny?

Ok, bjudning är ju bra :) men sen gäller det att tänka på om hästen är framåt för att den är lite stressad och springer eller om den är framåt på så vis att den har sin uppmärksamhet framåt och bjuder mot ett mål. Min var mest springig, sen lite lat och spänd innan hon blev mer eftergivlig och villig att lyssna. Så när vi började trava uterundor och hon blev intresserad av att ta sig den bekanta rundan runt släppte lite av fokuset bakåt som gjorde henne skyggig och nervös.

Sen blev min även bättre när man höll sig kvar en lång period. Ramlar man av blir ju hästen fri och lär sig springa tills det släpper. :/ tog över hästen efter ett småsyskon som blev avkastad och fick skentur varje gång mot slutet.
 
Sv: Ljudrädd, bakskrämd ponny?

Ja alltså, jag skiljer väldigt bra på när han bjuder fram mot ett mål, han älskar verkligen att komma ut och bli riden så. Dock så skrittar jag bara på honom och travar när han inte flyger iväg, alltså de få gånger han klarar av att jag sitter i traven. Ibland går inte det, men när det går så är han väldigt lugn men har ändå fin framåtbjudning.

Han är väldigt rang låg dock och har tydligen fått rätt mycket stryk i hagen, det + sen inridning kan ju resultera i att han både är rädd för att få stryk och är bakskrämd. Samt lite hantering gör ju inte saken bättre.

Jag ska som sagt ta en tur på honom i paddocken imorgon med, göra lite mer intensiva ljud kanske får se om han reagerar på dem. I paddocken flyger han inte iväg som i skogen men man ser klart och tydligt på honom att han blir osäker på vad jag håller på med om jag för ljud av mig. Men eftersom paddocken verkar vara hans trygghetszoon håller jag mig där ett tag då han verkade lugna ner sig fort där och känna sig trygg. För övrigt är det en härlig ponny att jobba med tycker jag, visst han har haft väldigt mycket problem med ägarna, tydligen stegrat och bockat. Inget jag märkt av vilket jag tycker är härligt.
 
Sv: Ljudrädd, bakskrämd ponny?

Saker går faktiskt mycket bättre, men som du sa Tuaphua, repetitioner och åter igen repetitioner. Eftersom han är just ljudrädd så är det, det jag tränar på. Han är inte rädd när man flaxar med armarna på ryggen så inte speciellt vidvinkel rädd antar jag. Idag har jag tränat att sitta lätt lite i skritt, men mest när han står helt stilla. Han tog det jätte mycket bättre efter ett tag och kunde även detta i skritt. Känns som om alla mina pass med ljudträning nu börjar löna sig. Och speciellt när jag flyttade tillbaka till paddocken där han finner det här lugnet. Vi har även travat pytte lite när jag satt ner och han rusade inte iväg utan tog jätte fin trav, detta på slutet av passet då. Toppen!
Och tränaren du nämnde, ska försöka fixa så jag kan iaf komma och kolla eller gå en kurs med min egna unghäst. Får se, men just nu jobbar jag så mkt att jag inte känner att jag har tid. Men det skulle vara jätte härligt!
 
Sv: Ljudrädd, bakskrämd ponny?

Woooop, nu börjar alla timmar av hårt arbete löna av sig. Idag har vi tagit en tur i skogen, med människosällskap åt honom. Som gått både framför och efter honom. Vi har tränat ljud och framför allt lätt sits och det har gått super bra! Så nu går det lite lättare att trava, kortare sträckor och lätt sits fungerade helt okej. Vi tränade korta sträckor och i skritten tränade jag ljud, samt när han stod stilla. Lite oro visades, men inga mega hopp rakt framåt. Det börjar bli en riktigt lugn och trygg ponny det här :'D och dessutom så vill han hellre gå till paddocken än ut i skogen vilket känns toppen, då det märks att han gillar arbetet iaf :)
 
Sv: Ljudrädd, bakskrämd ponny?

Har ni testat bomull i öronen?

Det är ju trist om tjejen ska ramla av och bli rädd för sin ponny.
 
Sv: Ljudrädd, bakskrämd ponny?

Skittrist, men varför inte bara ta itu med problemet som jag gör och hjälper henne och ponnyn ist för att sätta bomull i öronen?
Ser egentligen inte det som en lösning. Så fort ponnyn är säkrare så kan hon rida honom igen säkerligen :)
 
Sv: Ljudrädd, bakskrämd ponny?

Nu är denna söta lilla ponnyn jätte duktig har börjat få en rejäl drös med självförtroende och testar olika saker då och då nu mer för att slippa arbete ist, inte ofta, men han testar nog för att se om det är okej att stanna eller inte om jag inte bett honom(vilket han självklart inte får;D). Han är inte rädd för ljud längre, inte i samma utsträckning. Har inte hittat något nytt ljud än som gör honom osäker. Vilket känns bra :) Vi travar både lätt och sitter ner och han går fram för skänkeln superbt bra måste jag erkänna. Riktigt härlig ponny numer! Han är den lugnaste att hantera och tjejen ska få personlig lektion av mig på tisdag nu när jag lärt känna honom och kan instruera henne så ska nog allt flyta på bättre hädan efter :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 697
Senast: Anonymisten
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp