Livstids slaktkarens i passet?

Sv: Livstids slaktkarens i passet?

En ny fråga nu då :)

I och med att hon inte kan gå till livsmedel, vill djurparker ha kadaver med sådana läkemedel i sig som mat eller är det samma där att de vill inte ha det p.g.a. den livslånga slaktkarensen?
Jag vill att hon ska kunna göra nytta även efter livet. Men som sagt, jag kan ju ändra mig när det väl är dags om förhoppningsvis 20-25 år :)

Om du vill att din häst ska göra nytta efter sin död kanske du kan prata med exempelvis hovslagarskolan eller veterinärhögskolan, om de behöver häst för eleverna att obducera eller öva skoning (på "dödhov").

Faktiskt är det så, i de nyaste passen finns inget utrymme alls för veterinären att skriva in läkemedelsbehandling inte heller finns det som i de gamla någonstans veterinären kan undanta hästen från livsmedelskedjan, det enda som nu finns är en ruta där djurägaren kan skriva in att hästen inte skall gå till livsmedel, står klart och tydligt att det enbart är djurägaren som kan göra detta. .

Nyfiken, när ändrades det?

Jag vill ju ha mina hästars pass "kryssade". Enda som inte haft någon ruta var irlandsfödde fullblodet (född 1994), där fick man ett lösblad (säkert system..verkligen..) från Wetherbys.

Men alla andra med pass har haft rutan, och yngste är ju född 2011 och hans pass har rutan. Passet är utfärdat 2012.

Men kanske skiljer sig mellan olika raser? Litenskit är ju welsh och har pass från SWF. (Och av annan "design" än 2006an som också har pass från SWF. Men 'nya' passen är inbundna och allmänt mer 'gedigna'. Båda har rutan för att undanta, och veterinär ska skriva under där)

Finns det företag som bränner hästar? Vet dom som avlivats hemma (ej skickas till slakt för livsmedel) åker sedan iväg i "blå lådan", mals ner och blir fiskmat i bl.a Norge.

I mitt pass kan man fylla i om hästen behandlats med preparat med livslång slaktkarens (pass från 2011).

Folk borde kolla upp karenser bättre innan dom uttalar sig.

Finadyne:
10. KARENSTIDER
Kött och slaktbiprodukter:
Häst: iv 1 dag, im 7 dagar.
Nötkreatur: iv 4 dagar, im 7 dagar.
Svin: 18 dagar.

Mjölk:
Nötkreatur: 1 dag.

Källa:
FASS.se

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 497
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Känner att jag behöver skriva av mig o kanske någon av er har något att säga om situationen. Köpte min häst nyinriden 2008, då...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 278
Senast: Sailo
·
Hästvård Har en häst som fick konstaterat kronisk bronkit på ATG klinik 2003, kunde då längre inte använda henne inom hoppningen som vi höll på...
Svar
11
· Visningar
3 164
Senast: TantEster
·
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 559
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka