Livstids slaktkarens i passet?

Halvblodet

Trådstartare
Min häst har fått en slemlösande medicin utskriven pga hosta. När jag läser på den fastklistrade lappen på förpackningen står det att det är livstids slaktkarens, skall inte veterinären skriva i passet då att hästen är behandlad med en sådan medicin då? Eller ska man ta lappen som sitter på förpackningen och klistra in det någonstans i passet?
Har aldrig använt ett läkemedel med livstids slaktkarens förut och det har inte ängnat mig så många tankar förut.

Sv: Livstids slaktkarens i passet?

Min ponny har blivit behandlad flertalet gånger med medicin med livstids karens och aldrig fått det inskrivet i passet. Nu har jag dock det med hjälp av min rasförening.

Tillägg: Jag är ganska säker på att det är veterinärernas skyldighet att notera det i passet, dock slarvas det massor.

Det ska finnas en sida i passet där du själv fyller i att du inte vill att din häst gå till livsmedel. Skriv på där så är saken biff. Detta fick jag göra när jag kom upp till Strömsholm.

Så ägaren styr om hästen ska dokumenterats ang läkemedel ? Näe du så enkelt är det inte . Du kan själv fylla i det som du säger - men veterinären som behandlar med ev läkemedel ska notera i passet och då kan den inte gå till livsmedel sen - oavsett vad ägaren skulle tycka eller vilja välja .

Hade hon inte blivit behandlad med ett läkemedel med livstids slaktkarens hade hon gärna fått gå till livsmedel när den dagen kommer. Nu är hon ung och frisk för övrigt så den dagen är inte i närheten så jag hoppas att hon ska stanna kvar i åtminstone 20 år till.
För jag funderade lite i.o.m. att det är en klisterlapp som sitter på så borde man kanske kunna ta den och klistra in den på någon sida, vilken vet jag dock inte för det står på polska :p
Veterinären sa ingenting om att det var livstids slaktkarens utan det var när vi hämtade medicinen och jag läste på klisterlappen som jag såg det. Jag får höra med honom nästa gång.

Hade hon inte blivit behandlad med ett läkemedel med livstids slaktkarens hade hon gärna fått gå till livsmedel när den dagen kommer. Nu är hon ung och frisk för övrigt så den dagen är inte i närheten så jag hoppas att hon ska stanna kvar i åtminstone 20 år till.
För jag funderade lite i.o.m. att det är en klisterlapp som sitter på så borde man kanske kunna ta den och klistra in den på någon sida, vilken vet jag dock inte för det står på polska :p
Veterinären sa ingenting om att det var livstids slaktkarens utan det var när vi hämtade medicinen och jag läste på klisterlappen som jag såg det. Jag får höra med honom nästa gång.

Det är aldrig någon vette som sagt till eller fyllt i något i något av mina hästars pass. Det är troligt att ingen av våra hästar kommer gå till livsmedel för det är sällan någon häst inte genomgår nån behandling i livet. Tror det räcker med att ha gett Finadyn så är det kört. Skulle heller inte vilja att min häst går till livsmedel.

Off topic.
Får man undra varför du inte vill att din häst inte skulle gå till livsmedel om den aldrig fått medicin med livstids slaktkarens? Jag ser ingen mening med att gräva ner ett så stort djur i marken om det kan göra nytta någon annanstans. Sen kanske jag ändrar mig när den dagen kommer det vet man aldrig men jag har aldrig behövt avliva en häst förut.

Så ägaren styr om hästen ska dokumenterats ang läkemedel ? Näe du så enkelt är det inte . Du kan själv fylla i det som du säger - men veterinären som behandlar med ev läkemedel ska notera i passet och då kan den inte gå till livsmedel sen - oavsett vad ägaren skulle tycka eller vilja välja .

Faktiskt är det så, i de nyaste passen finns inget utrymme alls för veterinären att skriva in läkemedelsbehandling inte heller finns det som i de gamla någonstans veterinären kan undanta hästen från livsmedelskedjan, det enda som nu finns är en ruta där djurägaren kan skriva in att hästen inte skall gå till livsmedel, står klart och tydligt att det enbart är djurägaren som kan göra detta.
Det enda en veterinär kan göra är att kräva att rutan är ifylld innan den lämnar ut livstidskarens medel, dock är det ju inte så det skall gå till med de medel som ännu inte är testade och därför senare kan bli tidsbegränsade så veterinärerna står villrådiga och inget blir ifyllt istället och det blir sedan upp till djurägaren vad som görs eller inte.
Förstår överhuvudtaget inte vad de har sysslat med när sidan att skriva in läkemedelsbehandlingar tagits bort, tidigare var det dessutom veterinär som kunde/skulle fylla i rutan om ej livsmedel men det är alltså också ändrat till att det bara är djurägaren som kan göra det.

Du har rätt. Jag tänkte på de gamla passen som ju inte ens är så gamla, mitt från 2004 såg ut så... det nya (ett duplikat) har som du säger nu. Dock blev jag tillsagd av behandlande vet på s-holm för några år sen att kryssa i rutan under hans överseende. antar att det är så det är tänkt att vettarna ska göra nu då?

Jag har också fått ut medicin till hästen utan att veta att det var livstidskarens och först till andra omgången vi fick medicin... Som tur är ska hon bo hos oss tills hon avslutar sina dagar (är +20 idag).

Det man ska tänka på när det inte är ikryssat för slaktkarens är att man är foderföretagare och skyldig att dokumentera allt hästen äter och spara alla kvitton etc.
Enkelt att slippa det besväret om man har en häst som inte ska gå till livsmedel, inte enbart för medicinens skull man kan göra det.

*kl*

Min gamla häst, behandlades med Butta och då bad jag själv veterinären fylla i "ej till livsmedel", veterinären hade ingen tanke på det.

Detta kändes ändå rätt onödigt för när hon väl skulle tas bort (nödslakten, hemma i stallet) var det ingen som frågade om passet, det har jag kvar hemma, hon gick ju till destruktion hur eller hur ändå...

En ny fråga nu då :)

I och med att hon inte kan gå till livsmedel, vill djurparker ha kadaver med sådana läkemedel i sig som mat eller är det samma där att de vill inte ha det p.g.a. den livslånga slaktkarensen?
Jag vill att hon ska kunna göra nytta även efter livet. Men som sagt, jag kan ju ändra mig när det väl är dags om förhoppningsvis 20-25 år :)

Nej djurparker behöver de inte ha inte blivit behandlade med läkemedel . Dock väldigt få djurparker som tar emot hästar i dagsläget .

Off topic.
Får man undra varför du inte vill att din häst inte skulle gå till livsmedel om den aldrig fått medicin med livstids slaktkarens? Jag ser ingen mening med att gräva ner ett så stort djur i marken om det kan göra nytta någon annanstans. Sen kanske jag ändrar mig när den dagen kommer det vet man aldrig men jag har aldrig behövt avliva en häst förut.

Jag hade inte tänkt gräva ner, utan mina hästar ska brännas, jag vill veta var de tar vägen. Har jag råd så skulle jag vilja ha askan och begrava den men det är nog för dyrt. Jag vill inte gå och tänka på att kroppen mals ner, styckas eller vad de nu gör.

Det man ska tänka på när det inte är ikryssat för slaktkarens är att man är foderföretagare och skyldig att dokumentera allt hästen äter och spara alla kvitton etc.
Enkelt att slippa det besväret om man har en häst som inte ska gå till livsmedel, inte enbart för medicinens skull man kan göra det.

Detta informerade vår stallägare om. Tror inte det är många som vet detta.

Min häst har fått en slemlösande medicin utskriven pga hosta. När jag läser på den fastklistrade lappen på förpackningen står det att det är livstids slaktkarens, skall inte veterinären skriva i passet då att hästen är behandlad med en sådan medicin då? Eller ska man ta lappen som sitter på förpackningen och klistra in det någonstans i passet?
Har aldrig använt ett läkemedel med livstids slaktkarens förut och det har inte ängnat mig så många tankar förut.

Vad jag vet sen tidigare o kollat igen så krävs inget MRL-värde för acetylcystein dvs ingen livstidskarens om det nu är detta!
PL

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 497
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Känner att jag behöver skriva av mig o kanske någon av er har något att säga om situationen. Köpte min häst nyinriden 2008, då...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 278
Senast: Sailo
·
Hästvård Har en häst som fick konstaterat kronisk bronkit på ATG klinik 2003, kunde då längre inte använda henne inom hoppningen som vi höll på...
Svar
11
· Visningar
3 164
Senast: TantEster
·
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 559
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10