Livslängd på stolpar?

Trissa

Trådstartare
Jag antar att plast är det som står sig längst, men hur är det med de olika träslagen? Hur länge kan man räkna med att en impregnerad stolpe klarar sig? Gran?

Sv: Livslängd på stolpar?

Vi har haft gran, ej impregnerad öht, de har stått max fem år. Vi har sandjord som aldrig är vattensjuk. Har bytt hälften till plast nu och ska ta resten i sommar.

Jag misstänkte det.... Med de impregnerade som man kan köpa, vilket träslag är det egentligen?

Då borde man kunna göra sina egna granstolpar och lämna in dem för impregnering någonstans?

Ja i princip skulle du kunna göra det, har bara svårt att se att någon träimpregneringsfirma är intresserad av det. Har nämligen för mig att impregnering av träprodukter klassas som miljöfarlig verksamhet och kräver tillstånd. Oftast större träföretag som sysslar med impregnering och det vill jobba med långa serier och gissningsvis inte småkunder.

Om man inte vill ha plast eller impregneradestolpar bör man inte välja gran utan LÄRK. Visserligen svårare att få tag i men lärk har naturligt en bättre motståndskraft mot röta.

Pappa gör egna av gran o vi brukar inte impregnera dem. De håller i flera år, nu börjar vi byta ut de som har suttit i säkert 10 år, de håller inte längre.
Sådana man kan köpa som är färdig impregnerade har vi också några, de håller bra hittills.
I övrigt tycker jag att ek är mest hållbart, har haft sådana stolpar till ridbanan och de fungerar än idag och är runt 12 år gamla!

Vi har haft oimpregnerade stolpar, tillverkade själva..Dom stod över 10 år..och sedan kunde vi kassera hälften och använda resten några år till.

Jag tycker att plast är ganska kass.. hmm A-staketet är ju bra , men tunnare stolpar är ingen hit hos oss. Jo de är lätta att flytta.
Vi har mestadels tryckta stolpar och de håller länge ca 10-20 år. Skalade håller bäst, svarvade håller inte lika länge. de har även lättare att knäckas. Sedan ska man försöka få tag på gjorda av "norrlandsvirke".
Vi har även egengjorda granepålar ej impregn. de håller ca 5 år.. dvs när man akut behöver mer stolpar.

Vi har ganska många unhästar samt även hingstar och ska vi ha elstaket så är trästolpen oslagbar. Står stadigt...

Vi har huggit senvuxen gran (växt ca 2,5 m på kanske 30-40 år) dom granar som växer i en gammal granskog och är små och späda (stolpgrovlek). Det är väldigt tätt mellan årsringarna på en sådan gran vilket gör att dom klarar sig bra mot att ruttna. Vi brukar även elda på den del som ska vara nere i jorden (om et är många stolpar)
annars kan man låta stå i tjära något dygn.
Ovan är de två sätt som man förr i tiden behandlade stolpar förr i tiden och det funkar bra tycker jag.

Ek och en är hållbart och behöver inte impregneras. Plast åldras av solljuset så jag tror inte det håller lika länge som tex ek.

Ja, ek håller verkligen bra. Vi har stolpar som vi plockat bort när skulle flytta ett stängsel. De har stått i minst 50 år och var lite angripna första centimetern men, kärnfriskt virke efter det.

javill skrev:
Ja, ek håller verkligen bra. Vi har stolpar som vi plockat bort när skulle flytta ett stängsel. De har stått i minst 50 år och var lite angripna första centimetern men, kärnfriskt virke efter det.
Fast inget håller lika länge som en stenmur!! Sten har vi gratis dessutom.

Haha, hittar man en sten härnånstans så vet man att den är ditlagd ;). Det finns inte en sten öht, ska man ha t ex i trädgården måste man åka till stenbrottet...

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon som använder menstrosor som primärt mensskydd? Jag har testat menskopp nu några månader och känner att det inte är något för mig...
Svar
7
· Visningar
983
Utrustning Jag håller på och kollar på hästtransport runt 30 000-40 000kr. Jag förstår att man inte kan sätta specifik antal år på olika material...
Svar
4
· Visningar
1 053
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller... 2 3
Svar
45
· Visningar
7 010
Senast: Blyger
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
8 997
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka