Livslängd elrep

Wilfa

Trådstartare
Hur länge räknar ni med att elrep ska hålla innan det behöver bytas. Typ de tunna strömförande trådarna går av, repet blir slitet, det växer mossa på repet och alla andra anledningar som kan göra att det inte leder ström lika bra längre.
 
Mossan kan man ju ta bort. Men jag bytte mina rep efter 10 år, det mesta var i fint skick, men jag tyckte de såg tråkiga ut.
 
Det beror helt på saker som vilken kvalité det är på dom och hur utsatt staketet är för väder, vind, vilt m m. Det kan vara allt ifrån en säsong till många många år. Vi går över våra trådar två gånger per år (om det inte händer något akut) och kollar ledare m m och byter vid behov.
Men vinterhagar slits mer än sommarhagar här, även om vi har stora vinterhagar också.
 
Mossan beror väl mer på förhållandena på platsen än på repet? Jag brukar dra bort den vid översyn. Att ledarna skadats har jag inte varit med om, däremot vittrar plasten sönder.
Då jag numer skyr elrep som pesten just pga deras hållfasthet (om häst fastnar) gör att jag numer bara använder rep där plasten är skör...
 
När jag ringde Odals rådgivning för staket så var deras råd att den tjocka typen av elrep ska bytas med fem års mellanrum. Jag hade då haft mitt i 7 år ungefär. Jag hade köpt den dyraste bästa sorten men ändå var den värdelös efter sju år. Varför jag ringde var för att jag hade en liten shettis som sällskap just då som hade satt i system att springa rakt igenom tråden. Vi bytte ut allt elrep och tji fick den lilla när hon försökte göra om samma sak igen dagen efter. Då gjorde det ont när hon försökte ta sig emellan trådarna.
Ju tunnare elrep och ju färre ledare desto oftare får man byta om elen ska gå igenom ordentligt enligt rådgivaren.
 
Mossan beror väl mer på förhållandena på platsen än på repet? Jag brukar dra bort den vid översyn. Att ledarna skadats har jag inte varit med om, däremot vittrar plasten sönder.
Då jag numer skyr elrep som pesten just pga deras hållfasthet (om häst fastnar) gör att jag numer bara använder rep där plasten är skör...

Vad har du istället?
 
Svarar er båda.
Min häst fastnade i sådan tråd och skar upp framsidan av hasen och nedåt med flera månaders rehabilitering.
Jag tror åtminstone att det är samma tråd, efter lite googlande.
 
Svarar er båda.
Min häst fastnade i sådan tråd och skar upp framsidan av hasen och nedåt med flera månaders rehabilitering.
Jag tror åtminstone att det är samma tråd, efter lite googlande.
Det kan absolut hända. Skulle tro att de allra flesta typer av staket är farliga på ett eller annat sätt om man har otur.
 
Vi håller på att byta nu, till likadana som vi haft. Bandini Royal, 8 mm. 0,17 ohms motstånd. Efter 10 år var de gamla slut, men vi har varit jättenöjda.
 
Den äldsta tråden vi har är ca10år gammal och fortfarande i bra skick. Den nyaste tråden köpte jag i våras, samma tjock lek och märke som det gamla, men det nya repet frasas sönder bara man petar på den... Dvs när det blåser, när ngn går emot den, när man spänner den osv så skavs den direkt så att det flyger små vita fiber av den :(. 8mm tråd ska väl inte slitas sönder av runda hörn spolar/isolatorer, specifikt inhandlade för att skona repen :(.
Vill hellre ha tråd som håller när hästarna går emot än som brister, har brytpunkter på tråden men den nya tråden brister före brytpunkterna.
 
Går över hagarna och stolpar om en gång om året, spänner tråden så fort jag ser att den sakar, dvs flera gånger i veckan på vintern om elen inte fungerar och hästarna hänger över tråden.
 
Svarar er båda.
Min häst fastnade i sådan tråd och skar upp framsidan av hasen och nedåt med flera månaders rehabilitering.
Jag tror åtminstone att det är samma tråd, efter lite googlande.
Är den rejält spänd så går den av lätt, bäst är nog dock aluminium eller pinaldotråd
 
Har aluminium tråd för den har lågt motstånd, krävs bara 75 kg för att gå av, lätt att sätta upp och det syns tydligt när strömmen inte går fram.

Den håller vilt ute från hagen och ponnyn inne som hos förrförra ägaren skulle ha avlivats för hon var en rymmare som inget bet på.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 445
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Någon som använder menstrosor som primärt mensskydd? Jag har testat menskopp nu några månader och känner att det inte är något för mig...
Svar
7
· Visningar
905
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
823
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
642
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp