Livskvalité eller inte

Sv: Livskvalité eller inte

Nej, det finns ingen gräns för hur länge dom måste vara ute, däremot så får dom bara stå i spilta max 16 h sträck och alla hästar måste varje dag få möjlighet att röra sig fritt i tre gångarter... men det kan dom ju göra på en halvtimma. Sedan är det ju såklart önskvärt med längre tid i större hagar men men.

rutan måste numera också vara minst 300m2, med minsta mått 30x10. alltid något... tycker det är värdelöst med en 'frimärkshage', där kan dom bara trava 2 steg i taget..

Tycker gott det kunde finnas en likadan regel för box. 16 timmar på box ger ju 8 timmar ute, vilket jag tycker är respektabelt.

30*10, det blir väl typ ett halvt ridhus, det är ju inte speciellt stort precis.

det är större än vad flera tävlings hästar går på :/ för att inte springa runt och skada sig...

jag har min häst i en 15 * 30 hage ibland för att den andra hagen ska kunna växa till sig, men det är ju bara ca 3 veckor om året som hon går där. och då har jag en annan lika stor hage bredvid som jag öppnar upp när gräset i första mini hagen är slut.

vet en häst som går i en 6 *8 hage året runt 4 timmar om dagen, tydligen så kan den inte gå i en större hage då den bara kommer att springa runt och skada sig :/? självklart så kommer hästen springa runt de första dagarna så fort den ser en människa då den är van vid att få komma in och äta då. min var samma till en början (läs 2 månader + skenade oavbrutet de 3 första veckorna :p) men nu så får man nästan dra in henne i boxen efter att ha varit ute i 15 timmar :p

Din är väl en liten shettis också. De får ju mer plats att springa på 30 meter än en stor häst. Så jag tycker det är mer ok faktiskt.

Ang. att hästar inte kan gå i hagar/med andra för att de ska skada sig. Kalla mig elak, men jag tycker att en häst som inte kan stå på sina egna ben ska skjutas. Då är det ju uppenbarligen något fel. Hästar kan skada sig precis när och var som helst. Det finns ju risker i en box också. Den kan tex. rulla mot en vägg och fastna. Eller en sån enkel sak som att den blir stel.

En häst måste få vara häst, om man inte låter dem få leva ett värdigt liv så tycker jag det är bättre att inte låta dem leva alls.

Man kan ju egentligen inte jämföra med människor, men hur många gamlingar är det inte som får sämre hälsa när de hamnar på ålderdomshem och inte kommer ut, inte får den sociala och mentala stimulering de behöver?
Har sett många hästar som reagerar på liknande sätt när de blir instängda. De blir deprimerade och jag har sett en (som fick fång och boxvila) som helt tappade livsgnistan (ägaren gjorde rätt enligt mig som lät det bära eller brista och släppte ut honom i en liten hage, och det gick som tur var bra)

Vad jag däremot aldrig har sett är en häst som INTE vill gå ut, eller som blir deprimerad av att få komma ut i en hage. Tycker det talar sitt tydliga språk om man lyssnar på vad hästarna mår bra av.

8 timmar är ok. Men en regel för minimum timmar ute vore inte helt fel.

Tråkigt nog så får min bara vara ute 6 timmar på vintern eftersom det inte finns lyse vid våran hage. Han blir skogstokig av att stå ute i mörkret och hur skulle han inte bli när alla andra hästar går in vid 14. Han får gå in pga skaderisken. Men det är tal om att det ska bli lyse vid hagen till nästa vinter och då blir han ute när vädret tillåter.

Sommarhalvåret får han stå ute vare sig han är ensam eller någon i hagen bredvid är ute. Han går in när jag tycker det är lagom att gå in. Dock senast mellan 20-20.30 eftersom jag vill att han ska få kvällsmat samtidigt som alla andra hästar.
Det är skönt att ha en häst som kan står ute själv!

Jag kollade faktiskt upp det, och det enda som står är att de ska kunna röra sig fritt i sina naturliga gångarter dagligen. Så om rutan är tillräckligt stor för att galoppera i spelar det tydligen ingen roll. Det står inte heller hur länge de ska vara ute.

Lite konstigt tycker jag, det finns ju regler för hur länge de måste stå inne vintertid. Varför inte i alla fall en rekommendation om hur länge de bör få vara ute.

Jag tror att de flesta hästar mår bättre av att vara ute vintertid (vid bra väder och med rätt skydd för väder och vind) än av att stå inne hela dagarna. Visst är det bra att reglerna finns, men ibland tycker jag att de missar många viktiga bitar faktiskt.

Nu antar jag att hon pluggar där? Men jag förstår faktiskt inte hur man kan gå med på att ha sin häst inne så mycket.

Okej, ja hon pluggar där, och jag förstår inte heller hur man kan gå med på det, min häst hade blivit tokig vill jag lova!
Håller med dig, att det är konstigt att det finns regler hur mycket dem bör stå inne :S min stallägare har sagt att hästarna måste stå inne minst 6timmar/dag om dem ej har något skydd (även sommartid) vet ej fall det stämmer, men får nog ta och kolla upp det! (:

Det stämmer inte. När det finns betestillväxt, alltså när gräset växer, får de vara ute dygnet runt.

Dock så finns det ju andra regler, tex. att de ska skyddas från insektsangrepp, som kan innebära att man "måste" ha hästarna inne om man inte har skydd ute.

När det inte växer gräs måste de däremot stå inne om de inte har skydd i hagen, dvs en godkänd ligghall. Sist jag läste så var det max 16 timmar ute utan skydd, alltså måste de stå inne minst 8 timmar när gräset inte växer och de inte har ligghall.

Din är väl en liten shettis också. De får ju mer plats att springa på 30 meter än en stor häst. Så jag tycker det är mer ok faktiskt.
det är en stor häst som går i de 2 15*30 hagarna, nu i år kommer det dock vara 2st. de har redan ätit upp betet i den stora hagen :(

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka