Livsfarliga hagöppnningar!

P

Prakas

Denna länk är inte ny, men det är däremot jag!
Så jag har inte kunnat länka den till er tidigare.

Vill bara göra er uppmärksamma på olyckrisken för dessa hagar.
Ingen verkar ha tänkt på detta tidigare, och själv har jag öppnat hagarna på örebrotravet tusentals gånger utan att reflektera över att detta kunde ske:

http://www.na.se/artikel.asp?intId=926670

Sv: Livsfarliga hagöppnningar!

Jag hade tidigare en hage med sådan "grind" tog bört den förra året då jag inte var så förtjust i den. Fast att en SÅ hemsk olycka skulle hända tänkte man sig aldrig.

Men gud va hemskt!
Man tänker aldrig på dom rikserna som finns förrän något händer tyvärr. hemskt att det skulle behövas nåt så allvarligt som detta för att nåt skulle ändras!
Tycker människor som har hästar som arbete borde ha lite mer sunt förnuft och kunna se olika risker och förebygga farliga situationer!

Uch vad hemskt! Själv har vi inga sådana öppningar och vi har tänkt mkt på säkerheten med våra hagar för att minimera risken om de ex skulle vara på linorna så att de får svarare och fastna och sådana saker.

Dock kan jag förstå att man inte reflekterar över sådana saker, då man blir så "hemmablind" om saker omkring sig.

JO absolut att man inte kan tänka på allting men när det hjälper människor som arbetar med hästar på profesionell nivå tycker jag att man ska kunna se ut dom värsta farorna, man hör ju nästan att järnstänger som står ut i hagöppningar inte är någon jättebra idé...:bump:

Otäck olycka.

Tyvärr är inte dom öppningarna alltför unika utan jag tycker man kan se dom lite här och där. Är inte så förtjust i dom öppningar med plankor heller som lämnar plankan en bit ut/snett öppåt. :crazy:

Finns det någon bild eller något?

Jag förstår inte riktigt hur dessa hagöppningar ser ut.. :confused:

Ungefär som om du tänker dig att du skjuter in en stege horisontellt?

Prakas skrev:
Denna länk är inte ny, men det är däremot jag!
Så jag har inte kunnat länka den till er tidigare.

Vill bara göra er uppmärksamma på olyckrisken för dessa hagar.
Ingen verkar ha tänkt på detta tidigare, och själv har jag öppnat hagarna på örebrotravet tusentals gånger utan att reflektera över att detta kunde ske:

http://www.na.se/artikel.asp?intId=926670

vi har till våra hag öppningar sådana där elsnören som är som gummi band, dom åker upp och blir jätte korta när man öppnar o stänger, finns ingen risk att hästen kan fastna eller skada sig, super bra! :D

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka